CSL Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Intet bedre Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
kjetillunde Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Hva tenker dere om denne da: Sureseal Finnes denne under andre navn mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 Da er padda limt. Vsr klar 1600 så nå ligger den og herder. Spent på om dette går. Var vanskelig å få det bra da revne var litt for tett til det som fungerer som fender list. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 Har i kveld fyllt 3/4 trykk og sjekket med zalo vann. Det er foreløpig helt tett. I morgen blir det max trykk og ny test. Mulig båten blir brukende igjen. Lapp som eg la på innside med epoxy lim (kun for å holde revne sammen) var faktisk fleksibel i dag. Så denne gjorde jobben eg trengte den til. Status etter trykk test og sjø prøver kommer. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Når du skal lime en "gummibåt" er det enten hypalon eller pvc de er laget av. De aller fleste er laget i pvc da hypalon er rådyrt og kun benyttes i et fåtall båter. Det som er med slike materialer er at de er "myk-gjort". Pvc er i utgangspunktet et hardt materiale som ved behandling tilsettes mykgjørere og sluttproduktet kan ekstruderes som en myk duk. Når dette skal limes kreves helt spesielle lim. Ved bruk av alt annet kan jeg neste garantere at det går galt. Spesial-limene minner om kontaktlim og brukes på samme måte, men er 2-komponente og må derav blandes før bruk. Det brukes forskjellig type lim for hypalon og pvc. Selv om det kan virke simpelt så stiles det høye krav til et slikt lim. Det skal være mykgjører-bestandig, tåle saltvann, tåle ekstreme påkjenninger i form at trykk og vibrasjoner samt tåle kulde/varme med den bevegelsen det da blir i materialene. En liten googling gir manger treff på lim til pvc gummibåt Det finnes også en spesiell avfetting/rens som du bør benytte før liming for at resultatet skal bli 100% Følg overstående råd. Når en limer følg også nøye bruksanvisningen på til produktet. Vanlig med oppvarming underveis(hårføner). Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
KjellElvis Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Kanskje irrelevant siden trådstarter har fått ordnet problemet, men jeg kjøpte gummibåt i dag, riktignok fra Europris, men den virker foreløbig solid nok. Her fulgte det med to ganske store lapper og to tuber lim, ja to tuber, ikke lim og herder eller 2-komponent-lim som noen liker og kalle det :) Det jeg ser på tuben er polyuretan og aceton? OK, eksakt sammensetning er som følger: MEK: 50%, Polyurethane 15%, Acetone 25%, Ethyl Acetate 10%. Jeg har ikke punktert enda, men vet noen hva MEK er? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 13.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2011 Vært ute og testet båten i kveld. Den er hekt tett og full av luft + bølger går bra. Ser ut som dette ble en suksess. Kan en skade der eg fikk den ordnes trur eg det meste kan fikses på en gumibåt. Rett lim og lapper, god temp og sol (luftfuktighet) så går det bra. Nå er båten klar for krabbefangst! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 men vet noen hva MEK er? MEK = metyletylketon, et tynningsmiddel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.