Jump to content

Dritt lei båten, vil det gå over?

Polarn

Recommended Posts

For en møkka sommer, gradestokken nå står det 5 grader. Midt i august....

Ullensaker Akershus står det i signaturen din ?

Jeg skjønner ikke dette her, det har vært knallsommer bortsett fra litt lite vind i perioder og varme såpass at det til tider har vært søvnvansker om natten :confused:

Men er du lei båten og båtlivet så er det jo ikke verre enn å bare kaste deg i det, selge og kjøpe bobil, kanskje det gir deg mer glede, og gjør det ikke det så er det bare å selge og gå tilbake til båt.

Interesser kommer og går og føler man seg som en slave av valg man har gjort så er livet for kort til å ikke prøve noe nytt

Mange fine svar her, som vanlig. Får vel bare gi det litt tid. Tror nok at en liten del av problemet også er at jeg er så drittlei transportetappen fra Oslo til minimum Sætre. Dagsturer på øyene er liksom ikke så gøy lenger når man har fartet her i 25 år. Plassere båten f.eks Son hadde nok hjulpet litt, men der igjen så blir det langt å reise til båten. Båtdepresjon er no dritt.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Polarn, jeg solgte båten i vinter, ikke fordi jeg var drittlei men fordi jeg fikk et greit bud. Fant ingen ny båt før sommeren så jeg kjøpte en amerikansk bobil i Tyskland for å teste det en sommer. Tok turen fra Oslo, opp Gudbrandsdalen, gjennom Ottadalen og ned til Geiranger. derfra gikk turen til Bergen via halve Vestlandet og ned til svenskekysten en tur. Det blir nok båt på meg igjen til sommeren men har planlagt mange fine høstturer med den i høst før jeg selger den igjen. (er du ute etter en fet bobil så send meg en IM )

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

For en møkka sommer, og samme år etter år. Har hatt en ferietur med båten i år, siden har den ligget å duppet og blitt forsømt. Har rett og slett gått skikkelig lei. Tenkte på kanskje en tur denne helgen, men på gradestokken nå står det 5 grader. Midt i august.... Skjelden jeg har det slik, men akurat nå kunne jeg tenke meg å selge hele dritten og konvertere til bobil. Men med et marked som er så nitrist at det er til å gråte av, er nok ikke dette en mulighet. Hva bør jeg gjøre? Er det flere som har det slik?

Dama har det akkurat slik ...hun er drittlei båten, selv om båten ikke engang har blitt tatt i bruk ennå (eller kanskje nettopp derfor?) :rolleyes:

I går så jeg en annonse der et fruentimmer annonserte sin manns "båtprosjekt" solgt på rot, dvs med opplagshenger og alt utstyr som hadde med båt å gjøre. Dette gjorde hun mens mannen var på ferie, så der var det sjans for et røverkjøp!

Så til poenget; Du må for enhver pris ikke la deg lure av at kroppen og psyken din spiller deg et puss ved å la deg få kjenne på dine feminine sider (for det er vel slik at damene går leie først?). :giggle:

Ri stormen av, så skal du se at "båtmannen" i deg vinner til slutt, og du vil prise deg lykkelig over at du atter en gang kan nyte solgangsbrisen på dekk ...evt med noe god kald drikke i hånden hvis du har ankret opp for kvelden :cheers:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Tydelig at det har vært store variasjoner avhengig av hvor man har vært. Vi har badet hver dag i flere uker og hatt den varmeste og mest vindstille sommeren på flere år. Det har også vært de beste badetemperaturene på noen år.

Det fine med båt i forhold til hytte er jo at man kan legge kursen etter godværet. Man trenger ikke sitte i skodda i skyggen av en dal hvis man ikke vil :smiley:

Dette har hvert en drittsommer. Ihvertfall i Bergen. Men jeg har insett det at skal man bo i Norge (ihvertfall i Bergen) MÅ man investere i ett skikkelig regntøy, gode vanntette fjellsko og manne seg opp å komme seg ut. Selvfølgelig de få dagene det virkelig er skikkelig møkkavær kan man holde seg hjemme (eller kjøre RIB). Men dårlig norsk sommer er 12 grader midt på dagen, lett regn og vanligvis ikke så masse vind. Gud bedre meg så mye man kan gjøre ute bare man investerer i skikkelige gode ytterklær :) Fordi om det regner litt, og blåser litt er ikke været sååå dårlig. Det er ihvertfall ikke kaldt og mørkt enda :)

Om det regner drar jeg likesågodt ut å fisker, setter garn, dykker eller drar teiner. Jeg tar på meg mine gode klær, og mitt dyre regntøy som gjør det tørt og deilig å være ute i det stygge været. Alternativet er å sitte inne å irritere seg over det stygge været.

Om det regner når vi skal i land for litt kveldskos tar jeg fram den gamle speiderboken, kniv, tau, øks og en diger presenning. Så lager jeg en diger gapahuk mellom noen trær, gjerne med vindvegg, griller maten som jeg fisket i regnværet, brenner bål og nyter god mat og drikke til myggen tar oss og vi må inn å "varme hverandre" :) . Alternativet er å sitte inne å irritere seg over det stygge været.

Regner det ute og jeg har lyst å gå en tur i skogen/fjellet. Tar jeg igjen på meg det gode regntøyet mitt, vanntette fjellsko og tar meg en tur ut. Siden det bare regner litt er det INGEN å se, så bikkjen kan gå fritt og løpe så mye den vil :) Alternativet er å sitte inne å irritere seg over det stygge været.

Har du prøvd å bade når det regner litt? Det går helt fint, og vannet føles varmere :) Deilig å ta på seg varme tørre klær etterpå og kose seg med en kopp varmt å drikke foran bålet.

Eller å ta på seg gode klær og gå ut i skogen å samle blåbær mens mor er i båten og lager pannekaker? Alternativet er fremdeles å sitte inne å irritere seg over det stygge været. Eller ta fram en god bok å sette seg ned og slappe av. :)

Nå ble dette satt litt på spissen, men om du klarer å få en slik tankegang så går det mye bedre. Været kan du ikke gjøre noe med. Været går i bølgedaler, så jeg mistenker at neste sommer kanskje blir litt sånn halvdårlig, før vi igjen kan nyte en del fine sommere :) Har du en posetiv instilling, klarer du kanskje å smitte litt over på resten av familien også.

Jeg er lei av hardtopen på båten min, ikke lei av båten.

Er så lite i båten, at når jeg først er i båten så er været strøkent.

Da er det kjedelig å sitte inne å kjøre.

Til å begynne med tenkte jeg det var bra med ht.

Til mitt bruk må jeg innrømme at jeg tok feil.

Polarn, prøv Yanmar. Hjelper mot båtdepresjon.

Var og viste Balticen min til en intressent forleden, og ble i godt humør bare av Yanmar-svevet.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Var selv lei i fjor, mest grunnet for liten båt, så vi kjøpte oss ny/bruk større båt som jeg hentet i førsten av juli,

Det er nå første helgen etter at vi tok over båten vi er hjemme, har hatt 14 dagers ferie i båten, og et fantastisk vær i hvaler/strømstadskjærgården, tror ikke ungene har kost seg mere noen gang med oppdagelseturer rundt omkring.

Tenker du må ha hatt ferie på feil tidspunk, eller ikke kjørt langt nok, for her rundt skjeberg/hvaler/strømstad har vi hatt den beste sommeren på mange år.

Bytt båt til en som er mere hurtig gående, er det dårlig i oslo, så kan det være fint på hvaler, I båthavna hvor vi ligger er det mange som bor langt unna, satt vakt med en kar fra minnesund som hadde plass der, han fortalte at han tidligere lå i nærheten av drøbak, men synes han brukte for lang tid i båten fra oslo og til skikkelig skjærgård, han fortalte videre at det gikk 2 timer uten kø, fra hans hus, og til grimsen der vi ligger, er jo ikke så galt det, når man bruker med snekke 6-7 timer i båten på samme distanse

Norske båter er best!

Jeg er også DRITT lei båten..

Drittlei av å ha den stående i hagen og minne meg på et mislykket båt prosjekt.

Drittlei av å ha sett den hver dag i 5 år mer og mer sliten..

Drittlei av å være et enestående medlem av hage-båtforeningen...

:puke:

Men nå går det mot LYSERE tider! Jeg har solgt båten og den blir hentet i HELGEN!!!!!!!!

SKÅL!!!

:drink::thumbsup:

Kjøp deg raskere båt Polar'n. Den etappen du nevner drar jeg selv også alltid. Foretrekker øyene der nede fremfor Sandvika skjærgården. Som regel er det plan nedover på fredga for å finne en fin plass og 5knop hjemover på søndag for å drøye turen så lenge som mulig. Bruker ikke mer enn 30min fra Oppegård til Sandspollen og det tåler du. :thumbsup:

Ta neste år å lei deg en bobil uten AC 14 dager. Reis rundt og sørg sørg for å kjøre der det er mest kø. Etter 2 uker med forhåpentligvis stekende sol kommer lengten etter båtliv og sjøen garantert tilbake.

Snakker av erfaring fra en Campingvogn tur for 15-20 år siden, aldri igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ta neste år å lei deg en bobil uten AC 14 dager. Reis rundt og sørg sørg for å kjøre der det er mest kø. Etter 2 uker med forhåpentligvis stekende sol kommer lengten etter båtliv og sjøen garantert tilbake.

Tenkte faktisk på noe slikt til neste år for å se om dette kan være greia eller om jeg blir fort lei å lengter tilbake til havet. Ingen dum ide. :thumbsup:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Enig, denne sommeren har ikke vært preget av kjempevær. Vi var så heldige at vi planla for det, og bestemte at langtidsplanlegging skulle bestå i at vi skulle ha bestemt før kl 14 hva vi skulle spise til middag, mer drastiske avgjørelser av typen skal vi gå videre eller bli her, skulle bestemmes når vi følte for å ta fortøyningene.

Været gjorde at vi nok har satt ny rekord i å bli liggende mange netter i samme havn. Fylte opp båten med rikelig lesestoff, nok gass til å koke/ steke mat, nok god mat og drikke som holdt seg lenge, og sørget for å ligge nær nok butikker til å kunne supplere. Vi hadde som plan B å gå hjem og konvertere til resttur.no mot sør. Plan B var i nærheten av å bli plan A mange ganger,men tok aldri av.

Nå er ferien over, og hverdagslivet tilbake. I går skinte solen, vi dro ut med båten til en brygge ikke langt herfra, inviterte venner på middag (bryggen kan nås pr bil) og hadde det hyggelig måltid og en hyggelig kveld. I dag dro vi hjem, og har gjort en innsats i forhold til hybelkaniner osv., og har fortsatt litt helg igjen.

Hadde vi mentalt vært innstilt på at vi måtte bruke båten hele tiden, for på en måte å forsvare at vi har den, hadde den blitt en belastning. Slik det nå er, er båten et av flere alternativer for avkobling. Dermed har jeg til nå ikke blitt lei den, og nyter den tiden jeg velger å ha ombord. Samtidig er det godt å være hjemme, og kanskje tar vi en tur til kanarifugløyene en gang i høst.

Mitt råd er å få til at båten er et tilbud, den er god å ha også når den ligger i havnen!

Laholm

hvis man skulle bli lei kjærringa bare for at ho hadde nån dårlige daga så hadde det vel ikke blitt gode tilstander :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ta neste år å lei deg en bobil uten AC 14 dager.

Bobil uten AC kan bli for varmt, men er det en alkovebil så er du litt i skyggen når du kjører, så er det ikke så ille som vanlig bil uten ac.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Gjør som oss. Sluttet å se på været. Bruker båten som et sted for å hente krefter å lade opp til det daglige stresset. Vi har hatt 3 uker er med flott vær. Sitter nå i båten og leser på båtplassen. Helt stille her. Ingen støy og intet mas. Som fler skriver været har nok hvert bedre lengre syd i år enn rundt Oslo.

Det er jo bare å forsøke bobil å se om dere finner den samme roen. Mange som foretrekker det fremfor noe annet.

Lykke til med valget.

Det vil jo alltid finnes en båt å få kjøpe hvis dere skulle ombestemme dere.

:thumbsup:

Hei!

Været varierer selvsagt en del igjennom sommeren, og væropplevelsen har mye å gjøre med hvor heldig man er med timingen av fridagene. Vi drar ikke ut uten at værmeldingen frister til sjøliv, men syns årets båtsommer har vært blant de bedre.

Hvis du syns at transportetappen utover Oslofjorden blir litt lang og kjedelig - hva med å forsøke å få til et "byttelån" en sesong, med noen som har båtplass et sted sønnafor Moss? En god halvtime mer i bilen betaler seg da i form av at dere får mye enklere tilgang til de flotte skjærgårdsområdene i både Østfold og Vestfold.

:flag_bp:

Enig med de fleste her: Din overskrift buude have været "Drittlei af været i Norge - skal jeg emigrere?"

Sandheden er at finde på kortet/globussen: Vi lever på en del af kloden hvor vejret er som det er: Skiftende, køligt og blæsende om sommeren. Ganske vist kan det godt være fantastisk, men det er relativt sjældent i den store sammenhæng.

Uanset om vi har hytte, bedriver camping eller sejler, så er vejret som det er. Hvis vi vil være (næsten) sikre på godt vejr om sommeren skal vi tage sydpå. Her er varmt - men af den grund også mange mennesker, trangt, fyldt og fugtigt. Her er larmende diskoteker, dyrt hvis man vil bo ved vandet og ofte så varmt, at det eneste man kan lave om dagen er at ligge gispende ved en pool og vente på at det bliver aften og lidt køligere. Eller opsøge steder med aircon for at få lidt tiltrængt køling.

Jeg har som alle andre lyst til at det er 25 grader og badevejr om sommeren. Og jeg bliver skuffet når vi har en sommer som denne, hvor det ikke kommer., Men jeg har besluttet, at vejret ikke må være bestemmende for min grunlæggende lykke og tilfredshed. Vejret er udenfor min kontrol og jeg vil ikke lade min lykke være afhængig af noget eller nogen, der ikke er indenfor min kontrol.

Dengang jeg havde små børn var det noget andet. Som en skrev herinde: Når børnene er glade er Mor glad. Og når Mor er glad, er Far også glad. Børn kan ikke lave den type ræsonnementer som ovenfor. De bliver frustrerede og skuffede når de ikke kan være ude og bade om sommeren og det påvirker hele familien. Men er man uden (små) børn, så er der efter min mening ikke nogen grund til at blive skuffet over vejret i Norden om sommeren.

Hvad angår båd-ferie, så er der to muligheder: Enten få en større båd, hvor man ikke bliver så påvirket af vejret. Det har jeg nu. Eller få en mindre båd, som man kun bruger når vejret er godt og så få råd til lægge sin hovedferie udenfor landets grænser. Det gjorde jeg et par år da børnene var mindre teenagere.

Lykke og tilfredshed er noget man skaber selv. Det kan ikke være afhængig af vejret...

Dagsturer på øyene er liksom ikke så gøy lenger når man har fartet her i 25 år.

Lei av båten eller landskapet?

Det er området rundt Sætre du mener om jeg forstår det rett. Er man god til bens kan båten være utgangspunktet for mange vakre og engasjerende vandringer.

Har fartet her i 10 år mer (35 år) og ennå er det mange vandreturer med utgangspunkt i båten som jeg har til gode.

(Dessuten er vandringer på bryggene for å se på andres båter fremdeles en like kjær hygge.)

Utsikten fra Håøya søndre topp ved en nedgravet bunker er formidabel og den kommer du lett til fra veien med brygge på Håøyas sørøstside "Ormeleina" WGS 84:N 59° 40.838', E 10° 35.834'. Utkikkspunktet litt fra stien opp til et radio-reflektor nedenfor bunkeren.

Vandrer også stadig mer av kyststien og finner nye stier på eller langs i området Sandspollen, Håøya, Gråøya, Aspond, Søndre Langåra, Ramton og badeplassene.

Det er mye fin og uberørt natur her samt lokalhistorie; sprengstoff-fabrikken på Håøya f.eks.

Om du vil overnatte utenfor båten kan du ta i bruk en av friluftsrådets hytter. Quslings badstue i Håøybukta Link eller en av de andre hyttene i Indre Oslofjord: Link

Vakre og ville Ramvikholmen sørvest for Tofte på Hurumlandet har også en hytte: Link

Koselige Hvitsten må ikke forglemmes med parkene som Fred-Olsen har fått opparbeidet og alle de trange vakre gatene, et sørlandsmiljø i miniatyr.

Hvitsten har ingen god velkomstbrygge, det er mye bolter og ting som stikker ut på yttersiden. Ta heller med jolle til å trekke opp på stranden.

Jeg leser og fotograferer plakatene på stedene og lærer stadig litt mer om geologien.

Går du på Gråøya utenfor Åros så tråkker du på 900 milioner år gammelt grunnfjell av gneis. Link: Istid - Åros, turforslag nr 3 i Røyken kommune.

Lille vakre Båtstø havn nord for Åros er knapt synlig fra fjorden. Også her er kystmiljø-idyll å vandre i.

20 nm fra Filtvet så kommer du utenfor Tønsberg. Det er litt "transport-etappe", men overkommelig. Hvorfor ikke leie båtplass sør på Hurmumlandet, Horten eller Tønsberg? Alt vest og sør for Bolærne tar lang tid å reise i og kan trygt anbefales fremfor "stimen" til Strømstad.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...