Jump to content

Oljefilter til Yanmar 3YM30 - OK med Biltema oljefilter for bil?

Fanafjord

Recommended Posts

Ser at Biltema selger oljefilter som passer på Yanmar. Men det er jo egentlig en filter beregnet for bil (Mazda). Er det greit å bruke det eller kreves det en spesiell marinekvalitet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Skriv av alle nummere som står på oljefilteret og søk på internett.

Kanskje du finner originalfilteret i en bilmotor eller "landbasert" motor.

Den totale overflaten i oljefilteret må være like stor, maskene (filteret) like fint (x antall micron) og ventilen må løse ut ved samme trykk og ikke minst: Motstanden i hele filteret må ligge innenfor de normer motorprodusenten foreskriver.

F.eks bruker Honda samme oljefilter på sine utenbordsmotorer fra 15 til 50 Hk som "landbaserte" motorer.

Du kan jo sage opp ditt gamle filter, tømme det for olje og vaske det i white spirit og sammenligne konstruksjonen med Biltemas filter.

Om du ikke vil kjøpe originalt filter ville jeg heller søkt i tabellene til filterprodusentene MANN eller FRAM.

Vedr Yanmar og "marine kvalitet".

Kanskje denne opplysningen kunne være av interesse:

Yanmars forhandler advarte i gjør-det-selv opplæring av sine kunder mot filtre laget for biler fordi oljetrykket kunne være så stort at oljefilterboksen (can) kunne sprekke.

"Our Hunter dealer, who is also a Yanmar dealer, conducts a free 1-day Yanmar maintenance seminar each year for its customers who wish to perform their own maintenance. Reviewing my notes from the class, we were cautioned not to use automotive filters (Fram or others) on the marinized Yanmar engines as the lube oil systems on these engines operate at pressures > 100 psi which exceeds the design of filters intended for automotive applications and could result in a rupture of the filter can. "

http://forums.sbo.sailboatowners.com/showthread.php?p=642666

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Takk for tilbakemeldinger. Jeg liker å handle på BT rett og slett siden den fine store butikk på Sandsli ligger 150 m fra der jeg jobber.

Spørsmål går ikke så mye om Biltemakvalitet holder. Men om det er ok å bruke oljefilter beregnet for bil i båt. Finnes det andre krav i båt enn i bil når det gjelder oljefilter.

Dette kommer an på motorkonstruksjonen.

Trykket over oljefilteret kan være mye større hvis sitatet jeg gjenga over i innlegg 5 er korrekt.

Mitt oljefilter til Honda 15/20 hk fant jeg igjen i Hondas gressklippere og småtraktorer.

Ellers har de "blå" filter-serie for marine motorer og "sort" filter-serie for biler.

I dette spesielle tilfellet har de nå gått over til det "sorte" filteret som er større og det blå er ute av listene for Norge.

De fysiske forskjellene var at det "blå" filteret hadde et metallgitter over selve filtermassen.

Så går jo spekulasjonene på fora verden over om standard bil-filter duger og om det egentlig er samme filter, men med ulik farge...

Vet at Yanmar har svært høye priser på noen filtre slik det er fremkommet i en annen tråd.

Link: "pris-sjokk på oljefilter..."

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Leste litt tråden du linket til og det ser ut at det er noe forskjell ja. Tok en oljeskift idag med Biltemafilter (som jeg hadde liggende) - Få kjøpe Yanmar filter og ikke vente alt for lenge til neste oljeskift...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...