Jump to content

Sover dere trygt med eberspächer?


sjøkrabbe 32

Recommended Posts

Driver med langtransport til daglig,så fort det blir kaldt om natten så går eberen på.

 

Regner med det er samme prinsippet i båt og bil,men i bilen er det ingen som er skeptiske..

Men i båten er jeg skeptisk selv...

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kjenner nokon til dødsfall i båt som følgje av problem med dieselvarmar?

 

Eg hadde i fjor vinter ca 3500 driftstimar på min.

 

Det vert hevda i mange trådar at det er livsfarlig å ha på dieselvarmaren. At det har tilnærma same risiko som å hoppe i fallskjerm med bind for augene. Eg veit kolosforgifting er ein reell fare i situasjonar der eksos er involvert, men kor ofte er det faktisk eit problem? Det fins ytterst få, om nokon, tilfelle som eg kan finne på nettet der folk har døydd i båt som følgje av feil på dieselvarmaren. Statistisk sett vil eg tru sjansen for å verte påkøyrd på veg til arbeid eller dette i sjøen og drukne er langt høgare enn å ikkje våkne etter dieselvarmarproblem.

Eg har ein mistanke om at frykta for dieselvarmaren er om lag som frykta for plastpest: - sterkt overdrive.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sover som en stein hver natt med eber vi.

Mulig jeg ikke har fått med meg farene, men etter litt søk på nettet finner jeg ingen dødsfall med nye eller nyere varmere.

Mulig de kan ha starten en brann med dødlig utfall, men ikke som jeg kan finne på nettet.

 

Vi bruker eberen så godt som hver kveld, liker godt å sitte under kalesjen med sider og bakvegg åpne,

kullos fra en eksospotte uten lekasjer klarer neppe å sende så store mengder inn i båten at de blir dødlige.

Hvis du ligger med å båt inntil skutesiden og eksosen blåser rett inn gjennon vinduet

så vil det nok gå galt.

 

Det er helt like varmere som sitter i bobiler og lastebiler, der blir de brukt i en skala som får båtbrukeren

til å fremstå som noe som måles i promille.

 

Hilsen Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

 

 

Det er helt like varmere som sitter i bobiler og lastebiler, der blir de brukt i en skala som får båtbrukeren

til å fremstå som noe som måles i promille.

 

Hilsen Terje Larsen

 

Som sagt jeg bruker dette i lastebilen ca 120 netter i året og har gjort det i 9 år nå.Vet ikke om ett tilfelle eller aldri hørt om noen som har dødd pga bruken av dette eller.

 

Men har hørt om tilfeller i busser som er bygd om osv til campingbusser,og da er vel også muligheten tilstede for slurvete hjemmearbeid uten at jeg vil stadfeste det.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Vi sover trygt med eber. Få fagmessig ettersyn på annlegget dersom du er i tvil om det er trygt montert. Ikkje alle "gjørdetselv" mekanikere har nødvendig kunnskap. Vi planlegger innkjøp av co varsler nå igjenn.. har glemt det ..igjenn

 

 

 

Er det forresten noen som husker den familien fra fredrikstad som var på campingtur på Ekebergsletta? De mente vel også at det er trygt å sove med dieselvarmer på.

Fæl sak, men må spørre om nokon kjenner raporten kva som var årsak? Teknisk svikt eller sjølvskuldig?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7320494

 

Det er nå påvist dødsårsak for alle fire. Ifølge politiet døde de av kullosforgiftning i forbindelse med bruk av gassbrenner til det vannbårne varmesystemet i bussen.

 

Denne avgassen har lekket fra et rom bakerst i bussen og inn i oppholdsrommet. Dette samsvarer med det som kom fram i de foreløpige obduksjonsrapportene.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte min D5 selv -- byttet ut alt av det gamle -- har ingen problemer med å sove med den på om natten. Mer problemer neste morgen, egentlig, pga all kondensen, men det er en annen sak. I den kaldeste delen av vinterhalvåret står den alltid på -- sist vinter sto den på nesten hele desember, hele januar, og til slutten av februar. Tok ikke fyr noe sted det ikke skulle...

 

Men selvfølgelig, belte og bukseseler er ikke dumt, så en co-alarm er jo kjekk å ha just in case. Skal vurdere å kjøpe en.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Artiklene viser i all sin tydelighet hvor farlig kullos er.

 

Her følger en link til en artikkel skrevet av sivilingeniør Eivind Amble. Han poengterer at dersm man bruker varme i båt, må man i alle fall sørge for god ventilasjon. Nyttig lesning dette.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...83?OpenDocument

 

Har diskutert dette temaet i en annen tråd og siterer herved til et tidligere innlegg. Anbefaler alle å lese Ambles utredning.

 

Og til de som mener at risikoen for å dø av kullosforgiftning er så forsvinnende liten, vil jeg anbefale å google litt på nettet. Er forsåvidt enig i at det også er en viss risiko for å dø i trafikken, men man gjør da alt man kan for å unngå det, eller???

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hva som er størst, angsten eller lysten?

 

For den som bruker båten hele året, gjerne med 15 blå på utsiden, blir som regel lysten størst...

 

Så må det være helt greit at noen velger å slå den av om natten.

Det er nok for en stor del de som ikke bruker båten når det er kaldt, eventuelt har andre varmekilder.

 

Når det gjelder CO forgiftning så er det noe man må ha et forhold til.

Det å forstå og håndtere risiko blir sentralt.

 

Hvis man vil gjøre ALT for å unngå ulykker knyttet til biltrafikk så holder man seg hjemme, det samme gjelder for båt.

Nå ønsker jo de fleste å benytte både bil og båt, da må man akseptere en viss risiko.

 

Risikoen for CO forgiftning ved bruk av dieselvarmer er utvilsomt tilstede, hvor stor forskjell det er med hensyn til den risikoen om man velger å slå av varmeren om natten er jeg ikke sikker på.

Det er mange som har omkommet av CO forgiftning som tilsynelatende har vert våken når forgiftningen begynte.

Som flere har påpekt er gassen vanskelig å oppdage, men det føles nok gjerne tryggere å bruke den på dagtid.

Skal vel gjerne bare hvile litt middag i salongen, ble sååå trøtt....

 

CO alarm kombinert med fornuftig plassering av eksosutløp/luftinntak samt vedlikehold og ettersyn er gjerne det beste man kan gjøre. Så kan varmeren brukes når det gjør best nytte.

Link to post
Share on other sites

Og til de som mener at risikoen for å dø av kullosforgiftning er så forsvinnende liten, vil jeg anbefale å google litt på nettet.

Ja, eg har prøvd å google etter dødsfall som følgje av dieselvarmar, men eg finn ingen. Kanskje du kan hjelpe meg?

Dei treffa som dukkar opp er stort sett diskusjonar (her) om kor farlig det er.

Dersom det er så risikabelt å sove med dieselvarmar på som enkelte her gir uttrykk for, skulle ein tru det florerte av nyheitssaker om det.

Utan nokon konkrete døme på ulykker som følgje av feil på dieselvarmar, vurderer eg risikoen mest som ein "urban legend".

 

Har forøvrig CO-alarm om bord.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det er ein risiko, ja, sjølvsagt. Det er eksos inne i biletet. Men at risikoen for at det skal skje meiner eg er sterkt overdrive.

Sidan ingen har høyrt om eller kjenner til eit einaste tilfelle av kolosforgifting sjølv om tusenvis av lastebilsjåførar og båtfolk søv med dieselvarmar på, tolkar eg det som relativ trygg statistikk.

 

Ein kan døy av defekt dieselvarmar. Ein kan også verte truffe av lynet eller eten av hai. Ein kan også få ei kokosnøtt i hovudet. Eg tek sjansen på å sove med dieselvarmar på.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

med over 220.000 biler registrert for godstrafikk i Norge,og uten og vite hvor mange som brukes i langtransport så vil jeg iallefall tro at det er ekstremt liten sjanse for at noe skal skje.

 

Holdt på med langtransport i 9 år og har aldri hørt om ett tilfelle av dødsfall eller co i bilen som har forårsaket noe som helst.

 

Så når jeg er på jobb og det begynner og bli kaldt i bilen om natten så er det på med varmeren iallefall.

Samme med samtlige kollegaer som jeg kjenner.

 

Men selvfølgelig vil det alltid være en mulighet,men skal man ta alle slike forhåndsregler så kan man like gjerne grave seg ned først som sist.

 

Det er nok 100 ganger farligere og spasere ned til lokalbutikken og kjøpe brød og melk enn det er og sove med varmeren på.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hvor relevant sammenligningen med lastebil er. Ved lekkasjer fra varmeren i lastebilen forsvinner det meste ut i friluft - med mindre man er uheldig å få det sugt inn i friskluften som varmes opp. I båten vil lekkasjen samles inne i båten og fylles opp sakte men sikkert. Det er slik at det trenger ikke bli så veldig mye heller før blodets evne til å transportere oksygen reduseres. Med andre ord trenger ikke båten være "full" av eksos før en lang natts søvn blir farlig - det holder med en mindre mengde over lengre tid.

 

Har selv en CO varlser. Den sier i fra når konsentrasjonen er liten - men farlig over tid, og når konsentrasjonen er høy og akutt farlig. Men jeg sover ikke med varmeren på likevel.

 

Jeg oppsøker ikke hai, jeg kjører pent i trafikken, og skrur av varmeren i båten om kvelden :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ta nå gjerne å les den artikkelen fra Amble det henvises til i tråden her. Den er basert på undersøkelser i USA, der er det vanlig med bensinmotorer både til fremdrift og generator.

Eksosen fra bensinmotorer har langt større innhold av CO enn eksos fra dieselmotorer.

Interessant å lese at enkelte har gått bort fra bensinmotor til generator.

 

Langt de fleste CO-forgiftningene i undersøkelsen synes å være relatert til eksos fra fremdriftsmotor, da spesielt bensinmotor.

 

Hvis undersøkelsen menes å ha relevans for oss er det altså underveis og ved kjøring av motor ved stilleligge som er den største fare med hensyn til CO-forgiftning i båt. Undersøkelsen er også spesielt relevant for de med bensinmotor.

 

Ellers er vel verdt å merke seg at artikkelen ikke nevner noe om når på døgnet faren for CO-forgiftning er størst.

Sannsynligvis fordi gassen ikke lukter eller smaker noe som helst....

Link to post
Share on other sites

Et hint til de som bruker varmere uansett merke

den eksosslangen som går ut vær ops på at den forvitrer og bør byttes ca hvert 3 år opplevde at salt tærer på disse

dette opplevde jeg i lastebilen da under oppstart og eksos lukt kom i hytten

Men sover med ebern på i båten men sjekker eksosslange/rør gjevnlig .blir byttet før jeg sjøsetter neste år just in case + monterer co alarm

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Viktig info LALUNA II.

 

Når jeg byttet Webasto'n i Mariell.

Tenkte jeg, lat som jeg er. Å bruke den gamle slangen.

Etter en rask test fant jeg fort ut at det gikk ikke.

Den gamle var nesten potte tett, seg eksos ut fra flere tærte småhull. Den gikk nærmest i oppløsning når jeg dro den ut. Slangen var fra 1987.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Erfarte det same då eg også bytta eksosslangar for eitt år sidan. Gamleslangen var heilt porøs, og gjekk nærast i oppløysing i hendene.

Attpåtil var det gamle tjukke eksosrøret som gjekk vidare ut av ein gamal type som ikkje var dobbelt. Det var berre eitt tynt metallrør som hadde vore fleire hundre grader varmt når dieselvarmaren hadde vore i drift. Då eg trekte det ut frå båtens indre gemakker, var treverket rundt heilt forkola. Ein kunne fyrt i grillen med restane av skottet som var rundt eksosrøret! Eigentleg eit mirakel at ikkje båten hadde teke fyr.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er klart det at vedlikehold på slike ting er viktig!

Ettersyn er utrolig viktig for og vite at alt holder stand og ikke noe er galt,det kan alltids løsne en klemme eller en slange kan alltids sprekke.

 

Men hvis man kontrollerer dette og vet hva man skal se etter så trur jeg ikke det burde være noe farligere og sve med varmeren på enn og gå til butikken.

 

I det aller fleste tilfeller går dette bra,men det er i det ene tilfelle man kan få det ufattelige tragiske utfallet!

 

Uansett jeg har ekstremt lite greie på varmere,jeg vet hvordan jeg slår dem på og slår dem av men der stopper det!

Derfor sover jeg heller ikke med den på om nattan i båten,slik jeg gjør i bilen hver natt vinteren igjennom.

 

Det er en risiko med absolutt alt man foretar seg.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...