Jump to content

Sover dere trygt med eberspächer?


sjøkrabbe 32

Recommended Posts

Man bør vel ikke bli hysterisk i forhold til varmeren, men der hvor en har muligheten bør en kanskje vurdere muligheten for å montere varmeren på dekk slik at all eksos løper ut over skutesiden. Er vel ikke noe problem å putte varmeren inn i en boks. Muligens luftbåren varmer får et problem her, men vannbåren ser jeg ikke noe problem med.

 

Kommer til å vurdere denne løsningen selv til våren :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vi kunne ikke tenke oss å sove med Eber'n på om natten. Det er ikke nok overvåkning på vår til at det er fornuftig og elektronikk er ikke alltid like stabilt, selv på moderne utgaver (Made in China ?)... Vår er riktignok av eldre årgang.

Jeg håper også vi slipper å ligge ved siden av noen som bruker Eber eller tilsvarende om natten.

 

Nå bruker vi båten mellom april og oktober, så behovet er heldigvis lite, utover kveldsvarme og frokostvarme.

Link to post
Share on other sites

Ein kan vel konkludere med at konsekvensen av ein feil er fatal, men at risikoen er tilnærma null.

 

Det har så langt ikkje kome fram eit einaste kjent tilfelle av dødsfall som følgje av dieselvarmar.

Det har derimot vore mange båtbrannar som følgje av elektrisk feil i el-anlegg om bord. Skrur de også av hovudstraumbrytaren kvar natt? Risikoen for ei kortslutning med dødsbrann er tydelegvis mykje høgare enn kolosforgifting.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med deg Steinsvik, konsekvensen av en feil på dieselvarmeren kan bli fatal, men sannsynligheten synes å være svært liten.

Ved å installere CO alarm burde risikoen ved å bruke, en korrekt montert og vedlikeholdt, dieselvarmer være mer enn akseptabel.

 

Dette å knytte bekymringen for å bruke dieselvarmer til bruk om natten er litt pussig.

Det betyr at man føler seg trygg på å selv detektere en gryende CO-forgiftning på dagtid.

Sannsynligheten for det er svært liten. CO-forgiftning er så skummel nettopp fordi den som blir forgiftet gjerne ikke merker noe.

 

Hvis man er så bekymret for CO-forgiftning at man av den grunn ikke vil benytte dieselvarmer om natten bør den også være avslått om dagen.

 

Men for all del, la nå alle som er bekymret slå varmeren av, hvis noen som ligger ved min side er så bekymret at de ikke vil ligge der når min varmer går så må bare ha en fortsatt fin tur.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enig med johannes, hvis de ikke vil ligge ved siden så kan de jo flytte seg. hva med wallas kokeplater? skal man forvente og skru de av for de lager litt eksos når de setter i gang ved evt klage fra naboen??? skeptisk..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Dette å knytte bekymringen for å bruke dieselvarmer til bruk om natten er litt pussig.

Det betyr at man føler seg trygg på å selv detektere en gryende CO-forgiftning på dagtid.

Sannsynligheten for det er svært liten. CO-forgiftning er så skummel nettopp fordi den som blir forgiftet gjerne ikke merker noe.

 

Hvis man er så bekymret for CO-forgiftning at man av den grunn ikke vil benytte dieselvarmer om natten bør den også være avslått om dagen.

Karbonmonoksyd i seg selv er luktfri, men de andre eksosgassene den kommer sammen med kjenner man nok. Du har vel ikke helt luktfri eksos fra varmeren din?

 

Eksosen fra webastoen vår skal jeg ihvertfall klare å kjenne hvis jeg sitter med kaffekoppen og en bok.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat der så mange har bommet, med tidvis tragisk utfall.

Derfor kan det være lurt å lese både artikkelen til Amble, men også søke litt omkring dette med CO-forgiftning.

 

Hvis du sitter der med boka di og får en brå eksoslekkasje inn i båten vil du nok reagere, det vil i alle fall være lukt som du kan reagere på.

 

En eksoslekkasje som begynner i det små kan gjøre at du venner deg til lukten i takt med at konsentrasjonen øker. Hvis du er våken kan det være du synes det er rart at du blir trøtt, kanskje i tilstrekkelig grad til at du kommer deg ut.

 

Men du kan også legge deg for å ta en liten lur... eller kanskje var du allerede i ferd med å ta en lur.

 

Derfor: Vær ikke så opphengt i om varmeren går på natta eller om dagen.

Sørg for at luftinntak og eksosutløp er fornuftig plassert, ha varmer i god stand.

Tenk også på at hvis varmeren henter frisk luft fra utsiden av salongen vil en eventuell intern lekkasje i varmeren bli kraftig fortynnet i motsetning til hvis varmeren resirkulerer luften i oppholdsdelen av båten, da vil en liten intern lekkasje føre til en gradvis økning av CO innholdet i oppholdsdelen av båten.

 

Også CO alarm da naturligvis, egen og andres motoreksos er vel egentlig en større fare enn den så angstbefengte varmeren, og i forhold til den faren nytter det ikke med kald varmer....

 

Men i forhold til denne fokusen på CO-forgiftning fra varmeren, den største faren en slik varmer representerer er vel brannfare? her har i alle fall jeg registrert noen tilfeller der varmeren er synderen, da i motsetning til CO-forgiftning.

 

Så langt jeg har kunnet registrere er det spesielt i den første tiden etter at varmeren er startet den har forårsaket brann.

Så korrekt montering, ettersyn og vedlikehold er særdeles viktig.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig med varme om natten. OK, hvis man bruker båten nesten til isen legger seg så er har jeg en viss forståelse for det. Men i tiden som kommer så vil sjøtemperaturen bidra til å holde nattetemperaturen rundt båten langt høyere enn på land. Har man dyner så bør man klare å holde varmen om natten. Men selvsagt deilig å varme opp skuta før morgenkaffen. Mulig vi er spesielle som heller ikke har varme på soverommet hjemme og ligger med vinduet åpent hele vinteren. Selv med 20 minus utenfor....

Link to post
Share on other sites

Sakset fra http://www.tryggogsi...o/html/646.html

 

Hva er karbonmonoksid?

karbonmonoksid (CO) er en fargeløs, luktfri men dødelig gass. Da du hverken kan se, føle eller lukte den - kan karbonmonoksid drepe før du vet at den er der. Dagens energisparende og tette byggemetoder medvirker til å øke problemet med at CO-forurenset luft stenges inne i boligen.

 

Hvorfor er karbonmonoksid så farlig?

Den største faren med karbonmonoksid er at den lett binder seg til hemoglobinet i blodet. CO som pustes inn binder seg i lungene til blodet og erstatter oksygenet som cellene trenger for å fungere. Når CO finnes i luften vil den raskt binde seg til blodet og tilslutt erstatte så mye oksygen at du kveles innenfra.

 

Hvor oppstår karbonmonoksid?

Karbonmonoksid er et vanlig biprodukt fra innretninger og apparater som bruker brennbart drivstoff. Eksempler kan være oljebrennere, gasskomfyrer, griller, peiser og ovner. En tilstoppet pipe eller feilaktig ventilering kan også skape problemer.

 

Hvem står i fare for karbonmonoksid forgiftning?

Alle. Karbonmonoksid-forgiftning kan ramme alle; når som helst. Forskning viser at ufødte barn, spedbarn og eldre er spesielt utsatte.

 

Hvordan kan jeg beskytte meg mot karbonmonoksid-forgiftning?

Det amerikanske forbrukerrådet for produktsikkerhet (Consumer Product Safety Commission) anbefaler at det installeres minst en karbonmonoksid-varsler pr. husstand. En pålitelig og rimelig beskyttelse mot karbonmonoksid-forgiftning kan du oppnå ved å anskaffe en First Alert CO-varsler (karbonmonoksid-varsler). First Alerts karbonmonoksid-varsler er UL godkjent og basert på en ny patentert teknologi. Denne teknologien simulerer menneskekroppens opptak av CO og kan påvise konsentrasjoner helt ned til 0,01%.

 

Hvordan vet jeg at jeg er karbonmonoksid-forgiftet?

Det er vanskelig å diagnostisere CO-forgiftning. Symptomene ligner mange vanlige sykdommer som eks. influensa. Symptomene på begynnende forgiftning kan være hodepine, tretthet, kvalme, svimmelhet og forvirring. Heldigvis finnes det andre tegn som kan være til mer konkret hjelp:

•Føler andre i huset seg uvel?

•Føler du deg bedre straks du er borte fra huset?

Dersom overnevnte er tilfelle kan det være at du har for høye konsentrasjoner av CO i ditt eget hjem. Du kan også gå til en lege og be om en karbonmonoksid prøve av blodet. En slik prøve kan påvise prosentandelen av karbonmonoksid i blodet.

 

Hva gjør jeg hvis karbonmonoksid-varsleren gir alarm?

Forlat huset øyeblikkelig. Ha ferdig en plan med et avtalt møtested for familien slik at du ved alarm eller brann raskt kan se at alle har kommet seg ut. (Mange dødsfall skjer ved at en person går tilbake i huset for å lete etter andre personer som man tror ikke har kommet seg ut). Ring brannvesenet fra naboens hus. Gå ikke inn i huset før brannvesenet har gitt tillatelse. Spør brannvesenet om kilden til karbonmonoksid gassen og få den fjernet øyeblikkelig.

 

Hvor plasserer jeg en karbonmonoksid-varsler?

Den bør plasseres i nærheten av soverommene, minimum en stk. pr. husstand. En ekstra varsler kan plasseres i nærheten av husets varmekilde om denne drives av brennbart materiale.

 

Hva ser jeg etter ved kjøp av en CO-varsler?

Se etter en varsler som har UL godkjenning. Dette merket betyr at varsleren har bestått 36 prøver innen ytelse, sikkerhet og nøyaktighet. First Alerts CO-varsler har en testfunksjon som tester både elektronikk og sensor. Batteriet har en levetid på 2-3 år. Lav batterispenning varsles med lydsignal i minst 30 dager.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min CO-varsler på nettbutikken : http://www.tryggogsikker.no for noen år siden. Det var ikke så mye å velge på det tidspunktet. Senere har jeg sett at enkelte maritime butikker har begynt å selge tilsvarende.

Jeg har selv akterkabin, hvor eksos slange til min ebersprächer løper igjennom, samt eksosslangen for motoren. Jeg har derfor sett det som meget fornuftig å ha CO-varsler i hvertfall i denne kabinen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...