Jump to content

Trekk av skrogsider


Kai G.

Recommended Posts


Huwa26: Skal snart i gang med å trekke skrogsidene innvendig i cabinen. Hadde tenkt å bruke Maritims trekk her, noen som har noen meninger om dette? Bør det isoleres i tillegg, i tilfelle med hva?
Jeg skal til med det samme i løpet av våren. Har tenkt å bruke skrogtrekk fra en eller annen leverandør. Innenfor trekket har jeg tenkt å lime på "liggeunderlag". Dette vil både glatte ut veggene slik at det blir seende penere ut, samtidig som det isolerer. Det er vel det jeg kan tilføre spørsmålet. Jeg har lest en del i BM forumet om dette. Der er det en masse om emnet. Der fant jeg bl.a. tips om hvilke type lim som lønner seg/ikke lønner seg. Husker dessverre ikke i farten hva som ble anbefalt - har notert det hjemme i et arbeidsdokument jeg har. I BM forumet finner du også tips og erfaringer ifbm legging av trekket. Forsøk å søke på "skrogtrekk or skottbekledning" i søkefeltet hos BM.

 

Om du ikke får tak i liggeunderlag andre steder, burde du kunne få det av Tradex.no. Liggeunderlaget heter forøvrig ETHAFOAM.

Link to post
Share on other sites

Vart også ute etter noko lignande liggeunderlag. Høyrde på den lokole byggevarekjeden(byggmakker) og dei hadde akkuratt det eg var ute etter. Husker ikkje namnet men var grått på farge og ca 1,2m bredde Fekk litt problem med å lime det på trekket, men eg brukte sikkert feil lim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort den jobben i den gamle båten.

 

Det er en ordentlig drittjobb :lol:, men det blir utrolig pent og mye trivligere i båten etterpå.

 

Jeg trekte om en Sollux 24 og der er det bordganger og skroget buet mye alle veier, noe som ikke gjorde jobben noe lettere ihverfall.

 

Vi valgte typen med lukkede skumceller etter råd på båtplassen.

Jeg brukte vanlig våtrom gulvlim og kantet med kontaktlim for at det skulle sitte bedre.

Fant raskt ut at det var nytteløst å prøve med kontaktlim over hele flaten.

Med gulvlimet kan man legge belegget inntil og fremdeles flytte litt på det.

 

Hvis det kaldt så vær tålmodig, det tar år og dag for limet å tørke.

 

Tror det var ????Basco???? (gul boks) kontaktlim jeg brukte og limet missfarget faktisk belegget. Det ble flere steder gult, spør meg ikke hvorfor :lol:. Så styr unna det. :nono:

Link to post
Share on other sites


Ingar: Såsant du ikke har tenkt å overvintre i Sjømannen Dilla ville jeg ikke benyttet noe annet en skumbelegg med lukkede celler, det er mer enn nok jobb med bare det. Det gir mer enn bra nok isolasjon for sommerbruk og man får ingen kondensproblemer.
Kven kveit? Noe "produktnavn" på skumbelegg med lukkede celler? Veldig greit å ha et navn når man skal forhøre seg om noen som skaffer det. Men er det ikke overkommelig å bruke ethafoam da - det er ikke så store flater i Sjømannen. Det er ikke bare for å varmeisolere jeg tenker på dette, det er like mye å dempe lyder utenfra.
Link to post
Share on other sites

Lyddempingseffekten tror jeg i beste fall vil være marginal og ikke verdt den ekstra jobben.

 

Har dessv. ikke noe navn på produktet, men vil tro "alle" som driver i bransjen vet hva det dreier seg om.

Det er et relativt strekkbart materiale, ca 3-4mm tykt og fåes i mange overflatestrukturer og farger. Cellene er så små at de ikke er synlige med det blotte øye.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe hokus påkus med lukkede skumceller. :lol: :lol:

 

Det har sikkert et flott larinsk navn, men det er så enkelt som skrogtrekk men ikke det med tynn skumgummi bak.

 

Det var den eneste beskrivelsen jeg ga i butikken og mannen var ikke et sekund i tvil om hva jeg mente.   :lol:

 

Ingar: Hvorfor mener du det er mer jobb med denne typen?

Link to post
Share on other sites

Angående lim så lager Bostik ei kontaktlim som er beregnet for isopor og celleplast. Vanlig kontaktlim smelter rett igjennom ihvertfall isoporprodukter. Bostiklimet heter 1346 Celleplkastlim og ser ut som og lukter som vanlig kontaktlim (sniffelim) samt tørker på minutter. Begge limflater smøres inn.

Ang. isolasjonsmateriale lager http://www.jackon.no/  ett skumprodukt som f.eks rørleggere og ventilasjonsfirmaer bruker til isolasjon runt rør og ventilasjonsanlegg...

Link to post
Share on other sites

Bare en aldri så liten påminnelse når isopor er brakt på banen; tenk brannsikkerhet!

 

Det stoffet som i dagligtale kalles "isopor" kan nemlig bidra til å gjøre en ellers OK båt om til en flytende brannbombe  -  i verste fall med folket ombord.

 

Derfor enda en gang: Tenk brannsikkerhet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg holder på med fornying av isolasjon og nytt trekk også. Bruker 15mm liggeunderlag og armaflex om hverandre. Vet ikke om liggeunderlaget akkurat tilfredsstiller brannkrav, tviler på det. Armaflex derimot skulle være greit og fyller kravene. Brukes mye til isolasjon i maskinrom og kjøleanlegg ombord her jeg jobber.

Bor du i nærhet av Holmestrand burde du stikke innom Titanduk oppe på fjellet og se om du kan få tak i billig trekk. Jeg fikk to ruller til gi bort pris der for ett år siden. Samme trekket som de leverer til Windy. Rullene hadde stått på gulvet og hadde blitt litt støvete i endene. Jeg fikk nok til å trekke om rubbel og bit ien 11.5m båt for 200kr. Det var seint en fredag og de ville sikkert bare bli meg kvitt for å kunne ta helga. Dette er trekk med åpne skumplast celler, ca 5-7mm mener jeg. Jeg limer det hjemme med PL400 til ferdig tilpassa underlag. Det kreves en del arbeid, men mener jobben er verdt det. Bruker PL400 mellom skott og underlag også. Noe klin å dra ut, men resultatet blir bra.

 

Lykke til videre

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I Huwan min var skrogsidene innvendig i kahytten kledd med ensfarvet lysgrått gulvteppe,dette fungerte greit syns jeg samtidig med at det er litt tyngde i det som forhindrer "skvalpelydene".Et gulvteppe trenger heler ikke å koste skjorta,da  det i mange tilfeller er mulig å finne rester..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...