mbcabb Startet 13.August.2011 Del på Facebook Startet 13.August.2011 Hei. Får ikke tiltet drevet opp. Lyser en gul lampe ved siden av tilt spaken. Noen som vet hva dette kan være? Kjørte en time for å komme i havn uten problemer. Hva med videre bruk av båten? Er forøvrig en Scand 26 med Nissan 130 hester diesel. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 (redigert) Det gule lyset indikerer at drevet ikke er tiltet helt inn. På disse er det kun elektrisk tilt, og ikke powertrim, tilten kan derfor ikke brukes under fart, men kun ved tillegging e.l. Hvis du prøver å forsiktig gi litt gass i revers, og drevet spretter opp, så er det revershaken, justering eller selve tilt mekanismen som er problemet. Ofte er det bryteren eller noe i releeboksen som er problemet. Dette er en sort plastikkboks som sitter på toppen av tilt mekanismen inne i motorrommet på baksiden av transomfestet til drevet. Boksen sitter fast i tiltmekanismen med to gjennomgående skruer, i tillegg er det tre skruer til lokket. Dersom den sorte boksen ikke sitter helt nedpå tilten så vil ikke bryteren trykkes inn, og lyset blir stående på. Bryteren til det gule lyset sitter midt i boksen, og kan bare løftes rett ut, prøv å trykk bryteren inn og se om lyset slukker. Hvis det slukker så er det sannsynligvis den gjengede stangen i tilt mekanismen som ikke går helt inn, eller boksen som ikke sitter langt nok nedpå, hvis lyset ikke slukker når du trykker inn bryteren så er det elektrisk feil et eller annet sted. Du kan også sjekke at revers sperren virker ved å dra i drevet for hånd, og du kan kjenne at revershaken sitter skikkelig på ved å kjenne nederst på transomfestet bak drevet, hvor du manuelt kan løsne revershaken for hånd. Det er ingen problemer med å kjøre forover, selv uten revershake, og så lenge revershaken sitter på så er det heller ingen problemer med å kjøre bakover, og du kan kjøre begge veier uten tilt, så lenge drevet er tiltet ned og revershaken er i lås. Redigert 13.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 13.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2011 Hei. Takk for tips :) Båten går fremover og i revers uten problem og drevet sitter fast i den possisjon det er nå. Skiftet propell for 14 dager siden og da funka det greit å tilte opp og ned. Kan det tyde på at "tilt" motor er deffekt mon tro? Skal sjekke den sorte boksen om det er dårlig kobling og for å få lyset i panelet til å slukke. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 (redigert) Jepp, det kan være el. motoren eller ett av de to releene i den sorte boksen som har gått, og at det er derfor lyset lyser. Det er noen forskjellige varianter, noen har sort el. motor, noen har metallfarget motor, noen har to ledninger til motoren mens noen har tre eller fire ledninger til motoren. Innholdet i boksen på toppen er stort sett det samme, det varierer litt på det ene releet, ellers helt likt, bare koblet litt annerledes i forhold til hvilken type motor det er. Det er ikke uvanlig at motoren ryker, da dette begynner å bli gammelt, men stort sett er det meste av deler å oppdrive. Sjekk først om lyset slukker dersom du trykker inn knappen på den avlange bryteren som sitter midt i boksen, hvis lyset slukker så er det sannsynligvis bare drevet som ikke er tiltet helt inn, og da løser problemet med lyset seg når du får tilten til gå opp og ned, sjekk også som tidligere nevnt at boksen sitter skikkelig nedpå. Du kan prøve med strøm rett på releene, forutsatt at du vet hva som er hva! Normalt er det en gul ledning som går til det gule lyset, og to ledninger til bryteren på dashen, den ene går det -12V i, og den andre går det +12V, dette er verdt å merke seg så du ikke kortslutter releer ved å prøve med +12V på begge ledningene som går til bryteren til tilten. Vanlig feilsøking på disse er å begynne ved å sette strøm rett på motoren, da ser du om det er motoren som er problemet, dersom tilten fungerer med strøm rett på motoren kan du prøve med strøm over releene for å se om det er releene som er problemet, men husk som sagt at det ene releet slår inn med +12V og det andre med -12V, hvis du stirrer lenge nok på alle ledningene oppi den sorte boksen så skjønner du hvem som går til hva etterhvert. Dersom tilten virker med strøm over releene så er det enten bryteren på dashen eller kabelbrudd mellom bryteren og tilten. Bryteren kan enkelt testet med et multimeter med gjennomgangstester. Redigert 13.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Blir imponert over adeneo's kunnskaper om disse "gamle volvogreiene" Har akkurat holdt litt på med tilsvarende kabelsalat, tisvarende drev osv. på min lyste lyset, men ingen ting annet virket. Viste seg at en drøss med strømtyver og annet tull var benyttet av tidligere eiere, samt dårlige kabelsko. Jeg fjernet alle strømtyver, erstattet disse med slike kabelsko som er egnet for å klemme sammen ledninger samt med krympestrømpe på. Byttet et rele som hadde fått nok også. Systemet mitt virker ihvertfall nå,men må nok bytte resten av kabelskoene også. Håper adeneo kan dele hva som kobles hvordan for å kjøre motoren uten kontrollboks. Jeg har 2 stk systemer for 280 drev. Det som står i båten har en plugg med 4 ledninger, det som ligger i deleboksen i garasjen har 3 kabelsko inn på motoren. Jeg tenker at motoren snur retning ved omvendt polaritet, men er ikke helt sikker på denne salaten selv om det påstås at man burde se en logik i det etter å ha stirret på det en stund Tror også at påstanden om at ditt problem er relatert med bryteren i mitten er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 (redigert) Har noen slike tilter i deler, og har skrudd ifra hverandre noen opp gjennom årene, og det er mye forskjellig, virker litt som om man tok det man hadde. Holdt på å plundre med en slik tilt nå i våres på en båt, og der var releene koblet slik at det ene ble aktivert med +12V og det andre med -12V, og den orginale VP bryteren hadde to faser, med jord på den ene siden og +12V på den andre siden. Men når jeg tenker meg om så har de fleste av de jeg har vært borti hatt +12V på begge sider av bryteren, og også hatt +12V for aktivering på begge releene, så det kan nok variere litt det også. Det går tre ledninger til bryteren, den gule er jording til lyset, og så er det vel som regel en blå og en brun, og som sagt så har jeg rimelig garantert vært borti at begge enten er +12V for å kjøre tilten opp/ned, eller at en er +12V mens en -12V, så man burde uansett være obs på dette så ikke man kjører +12V inn på det ene releets jording, og sjekke ved å teste bryteren hva som kommer ut i andre enden med en prøvelampe eller multimeter. Det blir litt fra hukommelsen, men den med fire ledninger tar jord fra motoren ettersom den har forbindelse med tilten, som igjen er jordet. Det er vel den gule ledningen på den motoren med fire ledninger som er jording til ett av releene, altså ett av releene får jording fra motoren, noe som sannsynligvis ble gjort fordi dersom jordingen til tilten feilet, så ville også releet slutte og virke, og når tilten ikke lenger virket så ville man finne denne jordingsfeilen. Har brukt maaange timer en gang for å finne ut av nettopp dette! På senere modeller så kuttet man ut den funksjonen, da den var rimelig unødvendig og bare lagde mer ledningsrot som kunne gå i stykker, slik at på den med tre ledninger så er vel eneste forskjellen av det ikke går en egen jording fra motor til relee, slik at den gule ledningen til motoren kuttes ut, og releet jordes direkte til den jordingen som allerede ligger i boksen. De tre andre ledningene er som regel sort, blå og brun. Det som er litt spesielt er at det er som regel den blå som går til jord, mens den sorte og brune får +12V for å styre henholdsvis opp/ned på tilten. Så var det den utgaven med to ledninger, som egentlig var beregnet for det Amerikanske markedet, gud vet hvorfor de mente de måtte ha det annerledes der ? Denne utgaven er koblet helt annerledes, og har ett relee som er likt som de andre modellene, og ett relee som er annerledes, med en kontakt også i midten av releet. Jeg har koblingsskjemaer på noen av disse ett eller annet sted, kan se hva jeg finner hvis noen skulle trenge slikt, mener også at det er koblingsskjemaer i manualen til drevet, men av erfaring så stemmer ofte ikke skjemaene med virkeligheten, om dette er fordi noen har vært hobbyelektriker på egen hånd i ettertid, eller fordi VP ikke hadde noe konsekvent system for kobling av disse tiltene vet jeg ikke, men mye tyder på det siste. Det kan også ha vært de forskjellige båtprodusentene som monterte drevet som så snitt til å koble litt i hytt og gevær? Redigert 13.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Takker adeneo! På min kan jeg ikke tenke det er fagfolk som har holdt på, isåfall må det ha vært en "tvilsom huselektriker" som hadde kommet over en båt Jeg må forske litt videre på disse selv, ettersom jeg tror den motoren som ligger i garasjen er en god del bedre en den som ligger i båten. Derfor greit å vite om hva som er hva hvis man vil kjøre disse uten kontrollsystemet ved test(eller hvor noe havarerer og man faktisk ikke får ned drevet). Så en tegning som jeg ikke fikk til å stemme med oppsettet på mitt løftesystem, tror det var i manualen til 280'drevet som ligger i arkivet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.