Jump to content

Varierende vannstand i TMC elektrisk toalett


Trols

Recommended Posts

Jeg opplever varierende vannstand i TMC elektrisk toalett. Noen ganger er bollen helt full, andre tom. Dette toalett går ikke på septik. Har også nokså stram lukt fra vannet i bollen. Har skiftet impeller i vannpumpen på inn-siden og renset kvernen på ut-siden.

Antar at vannstand skal holde seg stabil. Spesielt vanskelig når bollen er full da det krever lang spyletid for å få ut alt. Skulle gjerne hatt tips om hvordan jeg stabiliserer vann nivået.

Trenger også tips om lukt utfordring. Kan det være gammel slange eller organisk materiale på inn-siden som er problemet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I og med at pumpe for vann inn og kvern for dritt ut går på samme motor, er dette litt avhengig av hva du har i skålen. Med mye "fast guffe" og papir som skal ut, henger utpumping noe etter vannmengden inn. Jeg har en kran på innløpsvannet hvor jeg kan strupe vanntilførselen i slike tilfeller.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du skriv ikkje om dassen er montert over eller under vasslina.

 

Denne dassen har grunnleggande dårleg konstruksjon.

Kverna og impellaren er som nevnt over dreve av same motor. Det kan vera tetninga, rundt akselen, mellom impellerhuset og kverna som lek. Dersom den berre (inntil vidare) lek litt så kan det ta noko tid før vatnet i skåla stig.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Lukta dere snakker om her kommer når dere starter pumpa ?

Da vil heg tro toalettet ikke er brukt på en stund ?

Sjøvannet mellom inntaket og pumpa råtner fort og det lukter jævlig.

 

Mye eller lite vann i bollen - etter at toalettet er brukt kan skyldes

hvor dassen er plassert i forhold til vannlinjen. Er vanninntaket åpent

vil nivået i dassen øke til det er jevnt med vannlinja.

 

Inntaktsventilen bør derfor være stengt nær dassen ikke brukes.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har TMC elektrisk plassert rett over vannlinjen. Det er ikke problemer med varierende vannstand. Toalettet er koblet til septiktank som ligger oppunder dollbordet. Luftingen fra tanken er dia 25 mm. Har så langt ikke opplevd dårlig lukt fra tank eller system. Vannet som blir stående i toalettskålen over lengre tid råtner og vil gi lukt. Dette løses med en liten skvett klorin i skålen når vi forlater båten. En gang i blant lar vi en skvett 30 % eddik gå i systemet også. Ikke sammen med klorin.

Link to post
Share on other sites

Låner denne litt. Hadde ute septiktanken i forbindelse med skifte av gjennomføring for septik. Etter at båten kom på vannet igjen kom vannet inn i dassen mye fortere enn ut. Etter å ha testet en del med å strupe inntak ser problemet ut til å bli verre. Hvis jeg stenger inntak helt så er det veldig mye bevegelse i vannet i bollen og innholdet forsvinner sakte (ca 20 sekund fra halvfull bolle). Med inntak stengt så ser det ut som når bollen er nesten tom så kommer det bittelitt vann inn i bollen den vanlige veien (oppe). Er dette noe man reparerer på eller kjøper man bare en ny underdel. Fostår det slik at de fleste el toaletter er like slik at bollen på en passer på en annen underdel.

Link to post
Share on other sites

I min båt er toalettet plassert under vannlinja, men øvre kant av doskåla er heldigvis over. I bolla ble vannstanden relativt høy når den stod over natten. Installerte antihevert-ventil/"snøfteventil" som forhindrer hevert funksjon på inntaksslangen og problemet var løst.

Antihevert

 

Ser at andre skriver at på TMC er impeller inn og ut drevet av samme aksling. Er dette unikt for TMC eller er det samme for alle toalett? Jeg opplever at det nok er "gjennomslag" i denn pakningen da det enkelte ganger ser ut som om vannet til en viss grad resirkulerer. Er denne pakningen enkel å bytte? Delenr/sprengskisse?

Link to post
Share on other sites

I min båt er toalettet plassert under vannlinja, men øvre kant av doskåla er heldigvis over. I bolla ble vannstanden relativt høy når den stod over natten. Installerte antihevert-ventil/"snøfteventil" som forhindrer hevert funksjon på inntaksslangen og problemet var løst.

Antihevert

 

Ser at andre skriver at på TMC er impeller inn og ut drevet av samme aksling. Er dette unikt for TMC eller er det samme for alle toalett? Jeg opplever at det nok er "gjennomslag" i denn pakningen da det enkelte ganger ser ut som om vannet til en viss grad resirkulerer. Er denne pakningen enkel å bytte? Delenr/sprengskisse?

 

Hei

 

Eg har banna mykje over TMC-dassen me hadde før. Den "endelege" løysinga var å få dassen ut av båten og i søpla. (Der den høyrte heime frå dag ein.)

 

Det er ikkje spesielt vanskelg å skifta denne pakninga, men ikkje tru at den er tett særleg lenge for det. Det er heldigvis lenge sidan eg heiv driten på land så eg hugsar ikkje detaljane men det er nokolunde slik:

Av med potta, og eventuelt naudsynte slangar,

Av med knivane, liten skrue i sentrum/ på enden av akslingen

Løys motoren og trekk denne ut.

 

PASS FINGRANE! KOPLA FRÅ STRAUMEN FØR DU BYRJAR

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har også tidvis problemer med mitt TMC el toalett. Problemet hos meg ligger i tilbakeslagsventilen som er en toskete konstruksjon, det er ei gummi "lippe" som skal slipper vannet ut av dassen og ikke inn igjen. Legger det seg et aldri så lite rusk eller papir mellom denne "lippa" så renner vannet tilbake. :thumbsdown::headbang: Har renset denne mange ganger, men det varer en liten stund så er problemet tilbake.

 

Denne ventilen ligger rett innenfor der utløpsslangen er festet.

Lurer på å skifte ut hele toalettet, men til hva? hva er bra?

 

Mvh

Renita

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet til nytt RMC-toalett (bare motordelen, beholdt skålen) i sommer etter å ha hatt samme type RMC i nesten 20 år uten særlige problemer. Da var imidlertid impelleren utslitt, og alle pakninger begynte å bli dårlige. Når det gjelder tilbakeslagsventilen, er det vel en sort som går igjen på mange typer toaletter. Og ja, den gror fort igjen, så de siste årene med den gamle RMC-doen med dårlig pumpeeffekt pga. slitt impeller, fjernet jeg like så godt hele ventilen. Jeg har septiktanken lavere enn dassen, så jeg fikk ingen tilbakerenning i skålen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøvannet mellom inntaket og pumpa råtner fort og det lukter jævlig.

 

Jeg tror det er her problemet ofte ligger. Er det noen som har testet denne: Tankette

 

Dersom man har ferskvannspyling unngår man jo dette problemet fullstendig. I tillegg slipper man såkalt urinstein i slangen ut av toalettet. Er det noen kjente problemstillinger forbundet med å kople om til ferskvann bortsett fra at man reduserer vannkapasiteten?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har vært mange gode svar på min utfordring her - mye vann med dårlig lukt i bollen. Har fundert endel rundt disse og andre lenker på båtplassen. Min foreløpige konklusjon er at den dårlige lukten skyldes en gammel inntaksslange hvor deg ligger endel organisk materiale og "forpester" vannet på vei inn. Om mye vann i bollen tenker jeg at det kan skyldes det samme - gammel slange som begynner å tettes av urinstein. Så gjenstår bare slangemenneskejobben med å skifte disse. Først da vet jeg om mine antakelser stemmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...