Jump to content

Hvor stor motor klarer denne 17-fots båten?


danjohan86

Recommended Posts

Er det noen her inne som vet hvor stor motor som kan brukes uten at det går utover båten/sjøegenskapene til denne båten? Legger ved bildet! Er ikke helt sikker på hva båttypen heter, da den blir kalt alt fra Vira, herwa, hurrycane osv.. Den er 17 fot i hvertfall og fra 1973. Sitter nå en Johnson 90 hk V4 på den! Båten har null problemer med denne motoren og den går bra, ca. 30 knop. Men den bråker mye og bruker masse bensin. Så derfor vurderer jeg helt ny 4-takt motor. Lurte derfor på en 2010 mod. Evinrud 115 hk. Men har hørt denne går fint, men hvis det kan monteres større uten at det påvirker i negativ rettning, så vurderer jeg det. Tenker da på 150, 175, 200 eller 250 hk! Men blir vel for stort? Vil ikke dø på vannet heller..

 

img_0684.jpg

 

img_0681.jpg

Redigert av danjohan86 (see edit history)
Link to post

Jeg tror den gjorde 35 knop før hekkesvinger ble montert. Da det virker som om denne bremser båten! Uansett, hva menere dere om å sette på noe slikt som dette:

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29691244

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29691997

 

Jeg vurderer å gå for 115 hk, da de veier det samme. 181 kg er vel tørrvekt, uten olje osv.

Link to post

I følge gps'en så gjør den 30 knop, aldri fått den til å passere det. Tror ikke den viser feil. Har også fartsmåler på hekkesvingeren, men denne slutter å fungere når jeg kommer over 10 knop.. Kan være montert feil.

 

Syns båten går utrolig godt i vannet, planer lett gjør den også. Men når jeg kommer over 20 knop virker det som om noe holder igjen. På max. bråker det fælt og den kommer oppi 29-30 knop. Virker da som den ligger på max. turtall. Kan jo hende den hadde klart større propell. Men jeg har ikke så mye greie på sånt. Alt jeg vet, er at den sliter ikke med turtallet i hvertfall.

 

 

Men det som er greia er at jeg vurderer å bytte til ny 4-takt motor. Ønsker mer stillhet og lavere drivstofforbruk. Problemet er at jeg ikke vet hvor stor motor som lønner seg, 100 hk-115 hk vil jeg selv tro går.

Link to post

Yamaha F100 er en flott men dyr motor hvis man ikke er heldig å finner en av de få brukte som dukker opp i løpet av året.

Evinrude E-tec 115 er nok lettere å få tak til samme eller lavere pris. Den er riktignok 2-takt men i denne sammenheng en helt annen verden en den gamle 2-takteren som står på båten.

Optimax 90 er også en sterk motor, den kan jo chippes til 115 hk hvis man ønsker :rolleyes:

Mercury F100 er vel ikke det sprekeste man kan sette på båten i forhold til vekta, den og F115 begynner kanskje å bli i tyngste laget... godt mulig at båten funker like godt eller bedre med en lettere 90 hk som E-tec, Tohatsu eller Suzuki rundt 150 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for svarene så langt! :) Shetland 17? Sikker? Det må sjekkes opp! :)

 

Jeg vurderer som sagt tidligere, at jeg ønsker å bytte fra 2-takt til 4-takt. Mercury F 115 ELPT EFI 4-takt til ca. 112 tusen er den jeg vurderer sterkt. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29691997

 

Får håpe båten går bra i vannet med denne motoren. Den veier jo litt mer enn den eldre 90 hk 2-takten som sitter på nå.

 

img_0684.jpg

 

vs

 

97_1311241744109.jpg

 

vs

 

10_1173991314.jpg

Redigert av danjohan86 (see edit history)
Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

fikk iallefall skrevet det :wink:

Men personlig ville jeg nok ha lett litt etter en brukt motor til en såpass gammel båt da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ny 2-takt og 4-takt bruker omtrent like mye/lite bensin.

Ny 2-takt og 4 takt bråker omtrent like mye/lite (4-takt muligens litt stillere på tomgang da)

 

Ny 2-takt (E-tec) krever service bare hver 300 time.

Ellers er det ikke så mange vesentlige forskjeller i vanlig bruk, Jeg har Honda 90 men drømmer om E-tec 115.

 

Kan ikke sammenligne gammel og ny 2-takt.. det er to vidt forskjellige verdener.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

115 hk = 115 hk uansett. Men 2-takt er jo kjent for å være sterkere fra lavere turtall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jaja.. Dette blir vanskelig.. :crazy:

 

Er det fortsatt slik at på nye 2-takt så må man blande olje i bensina, eller har de gått over til seperat oljetank?

 

Jeg har alltid hatt mest lyst på 4-takt.. Men men... Får nå se da.. Tenkte jeg skulle kjøpe helt ny 4-takt 115 hk og 4 hk 4-takt som reservemotor. Blir jo også til at jeg pusser opp hele båten. Kan godt tenkes jeg legger ut prosjektet mitt her.

Link to post

Separat oljetank har de vel hatt siden 70-tallet :wink:

 

De nye bruker mindre olje enn før, siden alt er computerstyrt.

E-tec kan programmeres til å bruke en spesialolje, og da går det mindre enn 1 %.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...