danjohan86 Startet 14.August.2011 Del på Facebook Startet 14.August.2011 (redigert) Er det noen her inne som vet hvor stor motor som kan brukes uten at det går utover båten/sjøegenskapene til denne båten? Legger ved bildet! Er ikke helt sikker på hva båttypen heter, da den blir kalt alt fra Vira, herwa, hurrycane osv.. Den er 17 fot i hvertfall og fra 1973. Sitter nå en Johnson 90 hk V4 på den! Båten har null problemer med denne motoren og den går bra, ca. 30 knop. Men den bråker mye og bruker masse bensin. Så derfor vurderer jeg helt ny 4-takt motor. Lurte derfor på en 2010 mod. Evinrud 115 hk. Men har hørt denne går fint, men hvis det kan monteres større uten at det påvirker i negativ rettning, så vurderer jeg det. Tenker da på 150, 175, 200 eller 250 hk! Men blir vel for stort? Vil ikke dø på vannet heller.. Redigert 14.August.2011 av danjohan86 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Skal ikke max motor str stå på typeskiltet ? Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) På eldre båter er det ikke sikkert det gjør det. Tenk på vekta først og fremst. På 17 fot bør du ikke få en alt for baktung båt, ellers bruker du alle hestekreftene dine på å dytte vann. :) Hvis det er en Herwa Grimsø, skal den ta opp til 120. Se http://www.agderkultur.no/Herwa/Side3.htm Redigert 14.August.2011 av glaserud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Står ingenting noen sted... Jeg finner ikke informasjon om båten! Er litt usikker på hva motoren som sitter på båten nå veier, men skal klare å finne ut det! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 mener å huske at de gamle 1632cc V4'ene veide rundt 145kg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Denne er av svensk opprinnelse. Designet av Pelle Petterson. Finnes i flere varianter både med innabords og utenbords. Std motoren i innabordsvarianten var 115 hk. Synes farten hørtes lav ut. Kanjse denne som så mange andre har konkav bunn Sitér dette innlegget Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Jeg tror den gjorde 35 knop før hekkesvinger ble montert. Da det virker som om denne bremser båten! Uansett, hva menere dere om å sette på noe slikt som dette: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29691244 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29691997 Jeg vurderer å gå for 115 hk, da de veier det samme. 181 kg er vel tørrvekt, uten olje osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Men seriøst altså, den burde gått tett på 40 knop med 90 hk. Denne båten er hvass som bare det i skroget og tåler fart godt. Det blir et spørsmål om vekt. Og hvordan det tar seg ut finner man ved å ha en mann bak i båten sammen med dagens motor Redigert 14.August.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 husk at de gamle OMC'ene hadde vel effekten oppgitt på veiva , ikke på propellaksel... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 I følge gps'en så gjør den 30 knop, aldri fått den til å passere det. Tror ikke den viser feil. Har også fartsmåler på hekkesvingeren, men denne slutter å fungere når jeg kommer over 10 knop.. Kan være montert feil. Syns båten går utrolig godt i vannet, planer lett gjør den også. Men når jeg kommer over 20 knop virker det som om noe holder igjen. På max. bråker det fælt og den kommer oppi 29-30 knop. Virker da som den ligger på max. turtall. Kan jo hende den hadde klart større propell. Men jeg har ikke så mye greie på sånt. Alt jeg vet, er at den sliter ikke med turtallet i hvertfall. Men det som er greia er at jeg vurderer å bytte til ny 4-takt motor. Ønsker mer stillhet og lavere drivstofforbruk. Problemet er at jeg ikke vet hvor stor motor som lønner seg, 100 hk-115 hk vil jeg selv tro går. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Yamaha F100 er en flott men dyr motor hvis man ikke er heldig å finner en av de få brukte som dukker opp i løpet av året. Evinrude E-tec 115 er nok lettere å få tak til samme eller lavere pris. Den er riktignok 2-takt men i denne sammenheng en helt annen verden en den gamle 2-takteren som står på båten. Optimax 90 er også en sterk motor, den kan jo chippes til 115 hk hvis man ønsker Mercury F100 er vel ikke det sprekeste man kan sette på båten i forhold til vekta, den og F115 begynner kanskje å bli i tyngste laget... godt mulig at båten funker like godt eller bedre med en lettere 90 hk som E-tec, Tohatsu eller Suzuki rundt 150 kg. Redigert 14.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
G-sabb Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hei,båten heter Shetland 17.Max fornuftig motor er 115 hk og gjerne en E-tec.Fire takt motor er tyngre men det går nok det også.... Sitér dette innlegget Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Takk for svarene så langt! :) Shetland 17? Sikker? Det må sjekkes opp! :) Jeg vurderer som sagt tidligere, at jeg ønsker å bytte fra 2-takt til 4-takt. Mercury F 115 ELPT EFI 4-takt til ca. 112 tusen er den jeg vurderer sterkt. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29691997 Får håpe båten går bra i vannet med denne motoren. Den veier jo litt mer enn den eldre 90 hk 2-takten som sitter på nå. vs vs Redigert 14.August.2011 av danjohan86 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Nix det er ingen Shetland. Som sagt det er opprinnelig en svenskdesignet under merket Crescent på 60 tallet en gang. I ettertid har nok formene gått land og strand rundt Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 tror og at denne båten har hatt navnet Hurrycane (et eller annet) Tror det er mye lurere å kjøpe en båt med den motoren du ønsker, i stedet for å kjøpe en ny motor. Du vil ha problemer med å få igjen pengene for dette. Sitér dette innlegget Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hurrycane kan nok stemme. Har hørt folk si det! :) Hmm... Planen er å fixe båten strøken sam kjøpe ny motor. Får se hva jeg gjør! Angående tap av penger er ikke så viktig, det er gleden det går på! :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Her er rette motor til den båten http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30015128 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaptein Benjamin Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Der fikk du sagt det teerex! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) fikk iallefall skrevet det Men personlig ville jeg nok ha lett litt etter en brukt motor til en såpass gammel båt da. Redigert 14.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Fin motor det, men det er jo 2-takt.. JEG VIL ha 4-takt!!! Hehe... Hvis noen kan forklare meg hva forskjellen på ny 2-takt og ny 4-takt er, så gjerne det... Jeg vet at 2-takt bråker en del mer.. Gjorde hvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Ny 2-takt og 4-takt bruker omtrent like mye/lite bensin. Ny 2-takt og 4 takt bråker omtrent like mye/lite (4-takt muligens litt stillere på tomgang da) Ny 2-takt (E-tec) krever service bare hver 300 time. Ellers er det ikke så mange vesentlige forskjeller i vanlig bruk, Jeg har Honda 90 men drømmer om E-tec 115. Kan ikke sammenligne gammel og ny 2-takt.. det er to vidt forskjellige verdener. Redigert 14.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Okay! Greit å vite Men er det ytelses forskjell på en 115 hk 2-takt og en 115 hk 4-takt? Tenker da på de motorene vi prater om her.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 115 hk = 115 hk uansett. Men 2-takt er jo kjent for å være sterkere fra lavere turtall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
danjohan86 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Jaja.. Dette blir vanskelig.. Er det fortsatt slik at på nye 2-takt så må man blande olje i bensina, eller har de gått over til seperat oljetank? Jeg har alltid hatt mest lyst på 4-takt.. Men men... Får nå se da.. Tenkte jeg skulle kjøpe helt ny 4-takt 115 hk og 4 hk 4-takt som reservemotor. Blir jo også til at jeg pusser opp hele båten. Kan godt tenkes jeg legger ut prosjektet mitt her. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Separat oljetank har de vel hatt siden 70-tallet De nye bruker mindre olje enn før, siden alt er computerstyrt. E-tec kan programmeres til å bruke en spesialolje, og da går det mindre enn 1 %. Redigert 14.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.