Jump to content

Hvor stor motor klarer denne 17-fots båten?

danjohan86

Recommended Posts

De programmerer den der du kjøper den ja, men da kan du ikke lengre bruke vanlig 2-taktsolje men er låst til spesialolja (som jeg har sett noen på finn selger ganske rimelig).

Alle eldre totaktere har kanskje ikke oljetanken i bruk. Noen har koblet den ut/tatt den vekk.

Og de mindre motorene hadde jo ikke alltid separat oljetank.

Om du kan chippe en 115?

Egentlig ikke, det må i såfall være E-tec 115 som kan chippes til bortimot 130 eller Optimax 115 som chippes til 125 hvis det kun er programvaren som er forskjellig (siden begge motorene finnes i sterkere utgave).

Men framgangsmåten kan være kostbar eller vrien siden det ikke er noe man tukler med selv :wink:

Man kan jo bytte motorstyringsboks men det koster jo en del.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Okay, hva heter den olja da? Om du vet.. Er vel kanskje like greit at jeg kan kjøre på for eks. biltema olja.. Billig det også!

Er i hvertfall ikke noe olje tank på min motor, da har forrige eier fjernet den i såfall!

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på E-tec og Optimax jeg.. Så hvis du gidder, gjerne forklar! :wink:

Olja heter XD100 enkelt å greit.. fra Evinrude/BRP

Ellers er det XD50 som er anbefalt som standard, men biltemas går sikkert også bra hvis man føler for å spare på krona da. Vet ikke om jeg hadde gjort det, det er vel ikke mange litrene som går med på en sommer da.

Forskjellen på E-tec og optimax er egentlig litt komplisert å forklare.

E-tec har elektriske høyttrykksbensininjektorer mens Optimax har en luftkompressor som presser luft inn. To forskjellige teknologier altså men begge funker.

E-tec er nok et lite hakk bedre på forbruk. Optimax 75/90/115/125 er 3-syl så litt annen lyd enn E-tec V4.

Tohatsu TLDI 115 bruker samme 2-taktsteknologi som Optimax men har 4 sylindre, og er vel kanskje bedre av den grunn. Det var en slik motor jeg prøvde å bestille ifjor men var 1 time for sen på et sommertilbud de hadde :nonod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

I see. Fant noen som selger på finn.no ja.. Greit å vite! :)

Okay, forstår! Kan evt. bruke goole hvis jeg vil vite mer tenker jeg. Men takk for svaret!

Jeg er faktisk veldig i tvil nå på om det blir 2010 eller 2011 fire-takt eller to-takt motor. 115 hk blir det nok i hvertfall, føler det burde gå på båten uten store problemer!

Jeg skal ribbe de meste av båten, slipe, male, støpe nytt dashbord til instrumenter osv. Så gleder meg! :D

Hva er sånn ca. forbruk på en slik ny motor? Noen som vet? Max. og mars?

Jeg hadde en slik båt med en gammel 115 hk 2-takt. Den gjorde da ca 37 knop på en god dag.

Mener jeg hadde en 19" propell. Hadde også en 17" propell, men denne var for lett.

Båten går, som du sier, under mange navn og jeg er den dag i dag usikker på hva det virkelige fabrikatet var.

Jeg fikk opplyst av selger at min var støpt hos Bokn plast, mer kan jeg ikke si om det.

Båten var en utrolig god sjøbåt til 17 fot å være.

Dyp V-bunn og relativt tung båt gjorde at den var myk i sjøen. Bedre enn min

Ibiza 20 touring vil jeg påstå.

Jeg tror skroget tåler mer enn 115hk, forutsatt at akterspeilet tåler dette. Akterspeilet på min var forsterket og dønn solid.

Lykke til med valg av ny motor

24.jpg

Redigert av Marulf (see edit history)

E-tec er nok et lite hakk bedre på forbruk.

Der er vel omtrent 100% motsatt av hva enhver annen journalist- nettsted- blad osv som har testet alle merker i flere størrelser gjennom en årrekke. Konklusjonen er entydig fra alle hold. E-Tec er ca 20% tørstere enn sine konkurrenter.

Dette finner du fort om du gidder finne fakta framfor å bare framføre egne meninger om E-Tecens fortreffelighet

Joda vi har f.eks. fakta fra båtmagasinets test av 60-hestere der E-tec faktisk hadde mindre eller likt forbruk pr. nautisk mil som 4-takterne ved alle turtall unntatt på max turtall.

www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($all)/D55009C49A0BC6C0C12576F1004B9A11?OpenDocument

(klipp og lim, direkte link funker ikke)

Jeg tror nå heller ikke at den bruker mere bensin enn Optimax, såvidt jeg husker fra diverse tester.

Det var det jeg henviste til, jeg påstår ikke at alle E-tec motorene bruker mindre bensin enn 4-takterne jevnt over.

Vi får se hva tiden strekker til fremover, men gleder meg til å få ordnet båten litt. Planen var egentlig ny båt (brukt), men venter nok noen år først.

Må bare igjen takke for alle svar, koselig at dere tar dere tid til å svare! :)

Jeg tror nok båten lett klarer 115 hk! Båten har 90 hk nå og når jeg har 4 personer i båten og alle sitter så merker man ikke mye til at båten går ned i vannet eller blir baktung. Så den ligger bra på vannet!

Arrester meg om jeg tar feil nå folken! Men etter hva jeg har forstått har nye 2 takt motorer direkte innsprøytning, altså forgasseren er vekke og man får ett mye lavere forbruk, stemmer ikke dette?

I tilegg skal nyere 2 taktere gå lunere og finere, ikke bråke så mye som en gammel 2 takter, etter det jeg har forstått er de mer på lydnivå med en 4 takter nå.

Har ikke erfaring med e-tec, men om de er holdbare ville jeg heller hatt det fremfor en 4 takter der det er betraktelig mer vedlikehold og ting som kan gå i stykker...

Det er mange år siden det kom alternativer til forgasseren på 2-takterne (på de større motorene over 50 hk).

Tohatsu TLDI/Mercury Optimax og Evinrude Ficht/DI (forløper til E-tec) kom vel alle på slutten av 90-tallet eller rundt årtusenskiftet så direkte bensininnsprøytning er ikke noe helt nytt.

Yamaha prøvde seg også med HPDI men var ikke flinke nok :wink:

Vanlig "gammaldags" bensininnsprøytning/injection EFI fantes også tidligere på de største 2-taktsmotorene fra flere produsenter men det ga jo ikke i nærheten av den samme gevinsten som dagens moderne systemer gjør.

Har evinrude e-tec 115 selv, kan anbefale den på det STERKESTE. Ekstremt stille gående, lavt forbruk, Starter alltid, trygg, lukter ikke, ikke synlig eksos, 3 ÅRS SEVICE INTERVALLER, tar vinter konserveringen SELV. Effektiv og sterk motor! Min er 2008 mod ALDRI hatt noen prblemer med den, olje gjerrig er den også. Bruker XD-100 på den. Lykke til :thumbsup:

Yamaha prøvde seg også med HPDI men var ikke flinke nok :wink:

Yamaha HPDI var etter min mening og kjennskap , vel så bra som sine samtidige Evinrude Ficht / Mercury Optimax.

(Bortsett da fra Yamaha HPDI 300 , den var de visst ikke helt heldige med)

Men desverre for meg som 2T fan så valgte da Yamaha å konsentrere seg utelukkende om 4-taktere..... :discuss:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har hørt om noen havarier fordi HPDI motorene sugde i seg vann gjennom eksoskanalen pga. at innsprøytningen var programmert slik at det ble vakuum i sylindrene under spesielle forhold hvis man slo av gassen brått under bakking f.eks.

Men om det stemmer helt vet jeg jo ikke.

Har evinrude e-tec 115 selv, kan anbefale den på det STERKESTE. Ekstremt stille gående, lavt forbruk, Starter alltid, trygg, lukter ikke, ikke synlig eksos, 3 ÅRS SEVICE INTERVALLER, tar vinter konserveringen SELV. Effektiv og sterk motor! Min er 2008 mod ALDRI hatt noen prblemer med den, olje gjerrig er den også.

Slik kan man nok SKRYTE av mange motorer i dag :yesnod: ...og smaken er som baken = delt!

2008 sier du... Jeg har nå hatt en 2004 Suzuki DF140 siden den ble tatt i bruk for første gang i juni 2004. Den er nesten helt lik Suzuki DF115. Jeg har ikke hatt en eneste stor eller liten feil på denne 140-hesteren på over 7 år. Den har vært gjennom 4 servicer som ikke har kostet all verden (fra under 3000 kr for den billigste til over 4500 for den dyreste). 186 kg er ellers ikke mye vekt på 140 4-taktshester.

"Ekstremt stillegående" synes jeg er å ta FOR hardt i om e-tec 115 oda Suzuki DF140 (og DF115 for den del) er "lydløs" i forhold til e-tec på tomgang og de lave turtallene og mere likeverdig med e-tec på høyere turtall. Flere har trodd at min DF140 har vært avslått når den har gått på tomgang.

E-Tec er for all del en god motor, men ikke det eneste saliggjørende. Mange av oss har en ganske høy andel av gangtiden uten at båten er i plan (lave turtall) og der mener jeg at 4-takt er klart å foretrekke. Må bare til slutt skyte inn at jeg IKKE snakker varmt om 4-takt fordi "det er det jeg har i dag" = det skryter man av. Jeg har faktisk 8 påhengsmotorer om jeg regner med stort og smått (der de 3 største er 140, 80 og 40 Hk). KUN 1 av mine 8 "påhengser" er 4-takt. Min eldste 2-takter (kun 3,5 Hk) er fra 70-tallet og den eldste (en Yamaha 40) er fra 1980. Min nyeste 2-takter er fra 2005.

Ja på tomgang og ruslefart er det ingen som slår en 4-syl 4-takt rekkemotor i lav støy. Det er relativt få arbeidstakter pr. omdreining og den en godt balansert konstruksjon. Jeg har hatt DF70 og har BF90D og begge går temmelig lydløst på lave turtall.

Nærmere max. turtall er det en annen sak. 4-takterne går som regel på litt høyere turtall enn 2-takterne og de har en masse ventiler, kamakslinger og reimer/kjeder som skal dras rundt og alt dette lager støy.

E-tec har et behagelig støybilde rundt 5000 rpm mens 4-takterne begynner å "hyle" litt mere når de dras opp mot 6000 rpm.

Så det blir smak og behag.

[quote name='jone' timestamp='1313349029' post=

Tror det er mye lurere å kjøpe en båt med den motoren du ønsker, i stedet for å kjøpe en ny motor. Du vil ha problemer med å få igjen pengene for dette.

Skjønner ikke problemstillingen din her, det er vel bare å selge motor og båt hver for seg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja smaken er som baken. Men etter mine egene erfaringer synes jeg e tecn er imponerende stillegående.. men nå er jo jeg vant til litt eldre 2 taktere. Er noe annet enn mercruiser 170 som jeg hadde i den første dracoen min :giggle:

viktigste er og prøve motoren du har tenkt og kjøpe så får man se selv om det er det man er på utkikk etter :thumbsup:

Redigert av drtama (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...