Jump to content

Hvor stor motor klarer denne 17-fots båten?

danjohan86

Recommended Posts

Er ikke prisene ca like da? Tror ikke det er rare forskjellene..

Pris på vedlikehold isolert er vesentlig lavere på en E-TEC da den kun skal inn hvert 3dje år. Og når den først skal inn så er det en enklere konstruksjon å kjøre service på.

MEN - det man må ta med i betraktningen er at en E-TEC forbruker olje. Dyr olje! Så i det lange løp så tror jeg at oljekostnader på en E-TEC vs. service kostnader på en 4T går opp i opp. Det avhenger selvsagt av hvor mye man kjører og hvor stor motoren er. Men for min egen del med en stor 250HO så går det olje for noen tusenlapper hver sesong!

Nå var jeg objektiv og ærlig - eller hva? :cheers_wine:

Man finner alltid folk på nettet som skriver artikler basert på lite research og fakta.

Men kurver på dreiemoment og hestekrefter fra fabrikkene er vel rimelig håndfaste data???

Pris på vedlikehold isolert er vesentlig lavere på en E-TEC da den kun skal inn hvert 3dje år.

VESENTLIG lavere... er det nødvendigvis så veldig stor forskjell? Så langt har service på min 4T 140 Hk kostet meg bare litt over 1500 kr i snitt pr år i 7 år (har i samråd med merkeverksted på Sunnmøre hatt service ca annethvert år), så det bidrar ikke så mye til å sprenge budsjettet det da. Drivstofforbruket alene utgjør mye mer og så kommer verditap osv osv.

Dine erfaringer er stikk i strid med generell konsensus av hovedforskjellene mellom en moderne 2T vs en moderne 4T. Man kan diskutere mangt om 2T vs 4T, men at en moderne 2T har bedre akselerasjon fra stillestående enn en tilsvarende 4T mener jeg er hevet over enhver tvil!

Jeg ser at du sammenligner med diverse Yamaha 2T motorer. Nå skal det sies at Yamaha aldri fikk dreisen på sin 2T satsning og er nå nesten utelukkende fokusert på 4T.

Jeg mener du kommer med påstander mot bedre vitende og med manglende erfaring for hva en moderne 2T innebærer. Du kan ikke bare si at en 4T er sterkere på lave turtall enn en 2T fordi du har prøvd et par Yamahaer som viste dette. Et minimum av generell research og kunnskap burde ligge til grunn før du fremsetter slike generell påstander.

Fullstendig enig med deg at en 2T har bedre aks - men som BAN skriver - hovedforskjellen er i mellomregisteret. Fra tomgang av mener jeg fortsatt at 4T har en fordel. Men jeg tar mye heller 2T kicket i mellomregisteret.

Enhver motor er en luftpumpe - selvdrevet. Og en 2T en mer effektiv såden - men innenfor et smalere turtallsområde. Det vil jeg påstå er generell konsensus.

Også uenig i at Yamaha aldri fikk dreis på sine 2-taktere (tenker her på de konvensjonelle). At de valgte å avslutte HPDI satsningen for å satse utelukkende på 4T syns jeg er synd.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...