Jump to content

6hk johnson tungstartet når den er varm...


kipp36

Recommended Posts

Hei!takk for svar.Har prøvd alle mulig instillinger,men ingen endring.Men hva med tennings plate,coiler osv..ble meg fortelt en gang jeg hadde samme symptome på en motorsag,at det var noe i den duren som utvidet seg ved varme og mistet kontakt.Noen som har erfaringer med no lignende???

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Johnson 8hk (2006 mod, samme som 6hk)inne hos Per på Fuglevik Marina (Moss). Jeg trodde det bare var impeller som trengte å byttes, men regninga kommer på ca. 3500,- til slutt. Det er tenningsfeil pluss at selve pumpehuset også må byttes. Tenningsfeilen var han ikke ferdig med å finne ut av på fredag, men jeg skal komme tilbake til hva som forårsaket dette når jeg får regninga.

Denne 8-hesteren er 2-takt og veier 26 kilo. Den har vært så god og jeg er villig til å betale en del for å holde den på merket !

Link to post
Share on other sites

Eller motsatt dvs prøv å la la gassen stå i tomgangspos.

Dette kan variere mye med forskjellige tennpluggmerker. Champion og Bosch (Yikes ) tåler erfaringsmessig godt med bensin når motoren er varm og den starter greit. I denne situasjon bra med mye gass. Motsatt når motoren er kald mht å tåle mye bensin..

Denso og NGK tåler mye bensin ganske bra når motoren er kald men tåler ikke mye bensin når motoren er varm. I dette tilfelle er det verdt å forsøke start i tomgangsposisjon eller nære tomgang.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det jeg skriver basert på bred erfaring. Varme totaktere er tidvis lunefulle og tennpluggene kan gjøre det enda mer uforutsigbart. Du forutsetter at motoren er rå. Det er ikke alltid slik. Hvis bensinen i motor/forgasser når en viss type fordampning hjelper det ikke å gi full gass, da må den tas fra tomgang eller deromkring.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hei!og takk for mange gode svar.Jeg har også opplevd at det lakk bensin ut luftfilteret når jeg tilta motoren opp,kan det tyde på flotørnåla???når det gjelder plugger og kompresjon,har jeg bytta til champion som ikke utgjorde no forandring,har også en delemotor og kan heller ikke kjenne no forskjell på kompresjonen mellom disse.Mulig jeg skulle målt den for og se helt sikkert.Men det rare er at den går som et skudd når den går,ikke no problem og gi flat fjel fra tomgang...mvh christian :flag:

Link to post
Share on other sites

hei,det har seg sånn at jeg har en delemotor liggende.Jeg har nå tatt forgasseren og gjort den ren,noe den forsåvidt var.Når jeg tok den av hadde jeg min livs sjanse til og se på membraner osv.Det jeg så var at hullet i innsugsmanifoilen var mye mindre enn forgasseren,jeg har nå frest ut hullet til samme dimensjon pluss at jeg har åpnet membranene 1 mm ca...håper nå på og kvitt startvanskene pluss litt ekstra power,sånn at den planer med meg og kjærring pluss unger...Hva tror dere folkens???er det no vits og montere dette????mvh christian

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket gnisten på tennpluggene samt tennpluggåpningene? Den kan med fordel være heller litt større enn mindre om gnisten er god, 0.60+ mm.

 

Hvis det er stifttenning og stiftåpningen er blitt liten blir gnisten dårlig. Har du sjekket dette? Stiftåpningen kan endre seg fra kald til varm motor.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan godt hende at en justert forgasser vil gi noe mer krutt i motoren, men jeg ville forsøkt å fikse det som nesten virker som det skal, før jeg hadde eksperimentert. Hvis du har opplevd at det renner bensin ut av forgasser når du tilter, så har du antagelig et problem i flottørhuset. Jeg ville åpnet for sjekk, og tatt en blåse test gjennom ventilen som skal reguleres av flottøren, og sjekket at flottøren faktisk flyter (ikke er punktert).

Link to post
Share on other sites

hei folkens!Nå har jeg surra og røra med påhengeren,skifta powerboks,svinghjul,tennings spole,bensinpumpe,membraner,forgasser og selvsagt plugger.Ikke no forverring,eller forbedring,min konklusjon er da at enten er kompresjonen borte,eller så lekker den i simmeringene så den suger falsk luft.Den har forsovidt problemer med og gå på tomgang i mer en et minutt,så noe muffins er det.Men jeg har en dele påhenger liggende pluss at jeg har kjøpt en påhenger av en kolega som stammen ble øderlagt ved impellerskifte.Men den skal vist være meget lettstartet og gått meget lite ifg kolegaen min.Planen er da og ta selve powerheaden fra den,og sette på stammen til delepåhengeren sammen med ny impeller.Plukket av powerheaden på delepåhengeren i dag og lurer på hvordan impelleren blir med akselen rundt???har det noe med det hakket og den eksentriske plata og gjøre???Noen som har erfaringer???? Mvh Christian

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri skrudd på johnson-motor, men tipper at impellerhuset er sammenlignbart med andre påhengere. Impelleren blir med aksen rundt pga av en splint som sitter i et dertil formet spor i akse og impeller. Impellerens gange i det eksentriske huset, fører til den suger vann. Jeg søkte litt på google og fant bildesekvenser og filmsnutter som viste tips og tricks, tipper du kan ha noe å hente der. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...