kipp36 Startet 14.August.2011 Del på Facebook Startet 14.August.2011 hei!har kjøpt et påhenger til guttungen,som sagt så er den noe vrang og få start på når den er varm.Kan dra og dra så kommer den gradevis for så og starte og gå helt utmerket.har bytta plugger,bensinpumpe og sjekka luftfilter...noen som har peil??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
index Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Tungstartet når varm? Høres ut som for rik blanding på forgasseren. Prøv å skru inn luftskruen en halv tørn og se om det hjelper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kipp36 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hei!takk for svar.Har prøvd alle mulig instillinger,men ingen endring.Men hva med tennings plate,coiler osv..ble meg fortelt en gang jeg hadde samme symptome på en motorsag,at det var noe i den duren som utvidet seg ved varme og mistet kontakt.Noen som har erfaringer med no lignende??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Bernt Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Demonter og rens forgasser se om det ligger bøss i flotørnål sete. Det høres ut som den lekker , Da får motorn formye bensin og blir vansklig og starte. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Jeg har en Johnson 8hk (2006 mod, samme som 6hk)inne hos Per på Fuglevik Marina (Moss). Jeg trodde det bare var impeller som trengte å byttes, men regninga kommer på ca. 3500,- til slutt. Det er tenningsfeil pluss at selve pumpehuset også må byttes. Tenningsfeilen var han ikke ferdig med å finne ut av på fredag, men jeg skal komme tilbake til hva som forårsaket dette når jeg får regninga. Denne 8-hesteren er 2-takt og veier 26 kilo. Den har vært så god og jeg er villig til å betale en del for å holde den på merket ! Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Når du drar i snora kjenner du om du har kompresjon , eller er den helt lett og dra i ?? Skru ut pluggen og lys inn med lommelykt, se etter riper eller svarte felt i sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Varm motor krever ofte godt gasspådrag for å starte Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Eller motsatt dvs prøv å la la gassen stå i tomgangspos. Dette kan variere mye med forskjellige tennpluggmerker. Champion og Bosch (Yikes ) tåler erfaringsmessig godt med bensin når motoren er varm og den starter greit. I denne situasjon bra med mye gass. Motsatt når motoren er kald mht å tåle mye bensin.. Denso og NGK tåler mye bensin ganske bra når motoren er kald men tåler ikke mye bensin når motoren er varm. I dette tilfelle er det verdt å forsøke start i tomgangsposisjon eller nære tomgang. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Når man drar i snora så har motoren så lite fart at gassen blir motsatt, ved fullt pådrag blir det for lite vakuum til å dra fram noe særlig bensin. Det er på denne måten man tørker sure motorer også, kjøre starteren med full gass Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Det er riktig det jeg skriver basert på bred erfaring. Varme totaktere er tidvis lunefulle og tennpluggene kan gjøre det enda mer uforutsigbart. Du forutsetter at motoren er rå. Det er ikke alltid slik. Hvis bensinen i motor/forgasser når en viss type fordampning hjelper det ikke å gi full gass, da må den tas fra tomgang eller deromkring. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Eg forutsetter ingenting, eg forklarte hva som skjer med meir eller mindre pådrag. Det er tydelig at mindre pådrag har vært prøvd. Såda er tiden kommet for å gjøre det motsatte Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 hei!og takk for mange gode svar.Jeg har også opplevd at det lakk bensin ut luftfilteret når jeg tilta motoren opp,kan det tyde på flotørnåla???når det gjelder plugger og kompresjon,har jeg bytta til champion som ikke utgjorde no forandring,har også en delemotor og kan heller ikke kjenne no forskjell på kompresjonen mellom disse.Mulig jeg skulle målt den for og se helt sikkert.Men det rare er at den går som et skudd når den går,ikke no problem og gi flat fjel fra tomgang...mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Bernt Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Det første du merker med dårlig komp er att motorn ikke vil gå på tomgang!!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 17.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2011 hei,det har seg sånn at jeg har en delemotor liggende.Jeg har nå tatt forgasseren og gjort den ren,noe den forsåvidt var.Når jeg tok den av hadde jeg min livs sjanse til og se på membraner osv.Det jeg så var at hullet i innsugsmanifoilen var mye mindre enn forgasseren,jeg har nå frest ut hullet til samme dimensjon pluss at jeg har åpnet membranene 1 mm ca...håper nå på og kvitt startvanskene pluss litt ekstra power,sånn at den planer med meg og kjærring pluss unger...Hva tror dere folkens???er det no vits og montere dette????mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Bay_liner Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Har du sjekket gnisten på tennpluggene samt tennpluggåpningene? Den kan med fordel være heller litt større enn mindre om gnisten er god, 0.60+ mm. Hvis det er stifttenning og stiftåpningen er blitt liten blir gnisten dårlig. Har du sjekket dette? Stiftåpningen kan endre seg fra kald til varm motor. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Grimme Elling Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Kan godt hende at en justert forgasser vil gi noe mer krutt i motoren, men jeg ville forsøkt å fikse det som nesten virker som det skal, før jeg hadde eksperimentert. Hvis du har opplevd at det renner bensin ut av forgasser når du tilter, så har du antagelig et problem i flottørhuset. Jeg ville åpnet for sjekk, og tatt en blåse test gjennom ventilen som skal reguleres av flottøren, og sjekket at flottøren faktisk flyter (ikke er punktert). Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 hei folkens!Nå har jeg surra og røra med påhengeren,skifta powerboks,svinghjul,tennings spole,bensinpumpe,membraner,forgasser og selvsagt plugger.Ikke no forverring,eller forbedring,min konklusjon er da at enten er kompresjonen borte,eller så lekker den i simmeringene så den suger falsk luft.Den har forsovidt problemer med og gå på tomgang i mer en et minutt,så noe muffins er det.Men jeg har en dele påhenger liggende pluss at jeg har kjøpt en påhenger av en kolega som stammen ble øderlagt ved impellerskifte.Men den skal vist være meget lettstartet og gått meget lite ifg kolegaen min.Planen er da og ta selve powerheaden fra den,og sette på stammen til delepåhengeren sammen med ny impeller.Plukket av powerheaden på delepåhengeren i dag og lurer på hvordan impelleren blir med akselen rundt???har det noe med det hakket og den eksentriske plata og gjøre???Noen som har erfaringer???? Mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
kipp36 Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 ... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Grimme Elling Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Jeg har aldri skrudd på johnson-motor, men tipper at impellerhuset er sammenlignbart med andre påhengere. Impelleren blir med aksen rundt pga av en splint som sitter i et dertil formet spor i akse og impeller. Impellerens gange i det eksentriske huset, fører til den suger vann. Jeg søkte litt på google og fant bildesekvenser og filmsnutter som viste tips og tricks, tipper du kan ha noe å hente der. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 23.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2011 Hei!takker for svar,jeg har nå skrudd i et kjør siden jeg kom hjem fra jobb.Kl 2000 sto det en blanding av 3 forskjellige påhengere og gikk! Får håpe den går ut sesongen ivartifall.Takk for svar Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.