Jump to content

"plast pest" hva er det?


sveini 95

Recommended Posts

Som emnetittelen sier hva er plast pest? Jeg tenker at det ikke er noe posetift siden pest har aldri vert bra. Men hva er det, hvordan forebygge, hvordan oppdage, hvordan ser der ut og helt til slutt hvordan reparere det? jeg er sikker ikke den eneste som har lest ordet flere ganger uten å hvite hva det er. Så jeg håper noen kloke mennesker kan komme med en god forklaring :thumbsup::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Gelcoaten kan være tynnere på roret så det kan lønne seg å pusse vekk alt bunnstoff der for å kontrollere hvis du kjøper brukt båt.

Når du sliper kan du evt se små hevelser.

 

Plastpest er ille nok for båten som blir hardt angrepet, men som en erfaren takstmann sa til meg:

"Plastpest er stort sett noe båter dør med og ikke av."

 

Forebygging gjøres med god to-komponent grunning som inneholder epoxy.

Følg bruksanvisningens anbefaling om antall (tynne) lag.

 

Hvis bruktbåten ikke er pusset ned på lang tid kan det være lurt å gjøre hele prosessen fra grunnen av.

Det slitsomme er gjerne å få vekk alt bunnstoffet. Det kan gjøres relativt fort og enkelt av en fagmann som kommer med en kompressor og "skyter" bunnstoffet av.

 

Du finner mange tråder om temaene her inne fra før.

Link to post
Share on other sites

Det er masse rart som havner i sekkeposten plastpest.

Feil som gjøres under bygging av båten slik som dårlig rulling av luft, feil glassprosent osv havner gjerne her.

Men plastpest er osmose. Vannmolekyler som vandrer mot stedet med lavest trykk. Kun vann. Salt, forurensning osv går ikke gjennom.

Når båten blir satt på land går det gjerne ned/utover, men der har noen smørt på mange lag epoksy. Og så starter en prosess som gir bobler.

Man bør merke seg at plastpest ikke fantes før epoksyprimer kom på markedet.

Og at det er stort sett båter som er behandlet med epoksy som får plastpest.

Kvaliteten på matrise bidrar også. Båter bygget av ortopolyester er mest utsatt. De som er bygget av isopolyester er bedre beskyttet.

Båter bygget av vinylester eller epoksy er immune.

Link to post
Share on other sites

Mulig det var skrivefeil, det er iallfall ikke korrekt. At båter uten epoxygrunning kan få pest er det sikkert mange på forumet som kan bekrefte. Alle tilfeller jeg har sett har vært i denne kategorien.

Det er båter som ikke er epoxy-grunnet som får osmose. Finnes sikkert unntak, men i hovedsak er det båter som bare er grunnet med én-komponent, eller ikke grunnet i det hele tatt, som kan få 'pest'.

 

Hvis man skal lage kriterier vil jeg si at det kun er båter som ligger ute hele året, og som ikke er forskriftsmessig grunnet, som får pest.

Link to post
Share on other sites

En bekjent av meg var svært nøye med epoksygrunningen sin. En vår pusset han ned hele bunnen og påførte en formeu i epoksygrunning.

Neste år brukte han lengre tid på å fjerne plastpest.

Skal dette ha noen hensikt må hele båten pakkes inn i eposky. Ute og inne.

Noen som husker Demidekk historien? Kledningen på hus råtnet fordi det var for tett. De som har brukt Max for Mur på murhus erfarte det samme. Pussen falt av fordi det ble for tett.

Jeg har aldri brukt noe annet enn klorkautsjuk primer og et lag bunnstoff på mine båter. Aldri sett en eneste liten plastpest.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som har brukt Max for Mur på murhus erfarte det samme. Pussen falt av fordi det ble for tett.

 

Hvor har du det fra? Jeg har brukt Max for Mur i 20 år på huset nå, uten å ha sett tegn til dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Personlig erfaring.

Jeg ble overtalt til å bruke Max for Mur da jeg endret farge på huset. Det begynte med saltutpresninger inne etter et halvt år, og så begynte pussen å falle av. Det tok meg to somre å fjerne svineriet da det må fjernes kjemisk. Dette er et Lecahus.

En i familien gjorde samme erfaring med et hus med støpte vegger.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig! Det har ikke jeg merket noe til. Mitt hus er oppført i engelsk hulmur, mulig det har noe å si?

 

Min båt hadde plastpest noen år før jeg kjøpte den, den var da ikke epoxybehandlet. Den ble slipt ned og behandlet med epoxy etter anbefalt oppskrift, og har siden ikke vist tegn til plastpest.

 

Så erfaringer kan være ganske så forskjellige, selv med samme produkt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...