bikexj Startet 14.August.2011 Del på Facebook Startet 14.August.2011 Hei, jeg kom over en Askeladden 515 som hadde motor som var over det båten var registrert for. Ringte forsikringsselskapet som kunne fortelle at dette ifm en ulykke kunne føre til avkorting i utbetalingen. Mitt spørsmål er derfor dette: Finnes det er register eller nettside hvor man kan finne ut hva hver enkelt båt er registrert for vedr. motorstørrelse, antall personer osv? Sitér dette innlegget Link to post
Molan Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Det skal vel fremgå av CE/typegodkjenningskiltet som er montert i båten. Tviler på at det finnes noe register som er alment tilgjengelig. Google og pbåtrodusentenes nettsider er vel den enkleste måten å finne informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 "Problemet" er jo at man sitter hjemme foran data'n og søker etter aktuelle båttyper, og da hadde det vært greit å vite om de båtene som selges har motor som ligger innenfor hva båten er registrert for (uten å måtte se båten eller ringe en forhandler) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Finnes det er register eller nettside hvor man kan finne ut hva hver enkelt båt er registrert for vedr. motorstørrelse, antall personer osv? Ja det gjør det blant annet her. Av Askeladden 515 er det to typer, Invader og Freestyle. Begge er godkjent for max 90 hk. Free Style Invader Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Hva da registert for?! Veritasmerket er en anbefaling med gode marginer for å klassifisere en båts bruksområde. Man kan sette på hva motor man bare tør på ka båt som helst og gjerne kjøre til havs. Om forsikringsselskapet skal kunne korte av noe måtte det vær under uaksomhetsparaplyen i såfall og det har med heilt andre parameter enn hvor mange hk som sitter på å gjøre. Eksempelvis en hjemmelaget båt, som det er fritt fram for i alle varienter og former. Hvem bestemmer da hvor mange hester som er passe og hvor fort man kan kjøre under ulike forhold samt hvor mye sjø den tåler...? vettet. Så det tullpratet der kan bare forsikringsselskapet stappe en viss plass Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Tusen takk Hansi, det var noe sånt jeg var ute etter. Da får jeg legge det til i min favoritter. Ha en fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.