Jump to content

VP kad42, kompressoren går hele tiden.


scand9

Recommended Posts

Har en Volvo penta kad 42, på den er det kompressor. Når jeg starter motoren starter kompressoren, dette er feil,denne skal vel bare starte ved fullt gasspådrag

 

Hva er galt?

 

Dette er feil

 

 

Kompressoren skal starte ved kaldstart, dette gjør den for å få ein mer mager blanding så den holder nede co utslippet.

 

Når motoren er varm vil kompressoren ikkje koble inn,(over 40 *c)

 

Kompressoren fungere bare i fra ca 1800 - 2500 omdr så kobler den ut og turboen tar over.

 

Det er ingenting i veien med kompressoren din

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

kjørte hjem fra helgetur i sta, når jeg hadde kjørt i plan i c 10 min stoppet jeg opp og satte båten i fri. Kompressoren gikk enda, når jeg gasset på igjen sto kompressoren på fra tomgang til ca 2500 omdr

 

det er en liten hjerne/styreenhet på motoren kan det vere denne? hmm

Link to post
Share on other sites

"KA(M)D42/43/44/300 samt KAD32 har också en mekaniskt driven kompressor för högre effekt vid låg och mellanregistret av varvtalskurvan"

 

Sitatet overfor er tatt fra verkstedhåndboken fra Volvo Penta. Deler av innlegg #2 er bare tull og tøys og har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Kompressoren på VP42 er på ingen måte temperaturstyrt. Hvor Joda3300 har fått dette fra, må gudene vite.

Kompressoren din skal normalt slå inn et sted mellom 1600 og 1750 omdr. og av igjen ved ca. 2600-2700 omdr., noe avhengig av hva den er stilt inn på med henblikk på motorbelastning for å komme opp i plan. Den er ene og alene turtallsstyrt, og turtallsgiveren (regulerbart rele) ligger i den svarte boksen på toppen på venstre side på motoren sett forfra. Mest sannsynlig er det dette releet som har oppgitt ånden. Tar du av lokket på denne svarte boksen, ser du toppen på releet hvor det er mulig å justere når kompressoren skal slå inn/ut. Klarer du ikke å justere inn- og utslag på kompressoren med å skru litt på reguleringsskruen, er releet kaputt. Nytt rele koster ca. 3000 og er lett å skifte (plug-in og/eller 2 skruer).

Link to post
Share on other sites

Ok, trudde selv det var det releet/styreenhet, skrudde den opp å så det lå ett kretskort inni, så satte jeg det sammen igjen å da gikk motoren bra alt vart i orden, kjørte i hele går. Men når jeg skule starte opp i dag etter en bra natt og ett håp om at alt var i orden, skjedde det samme, kompressoren sto på igjen.

 

Dette med kompressoren skjedde på fredag helt plutselig da jeg skule på helgetur :confused: , har ikke hatt noe problem med dette før.

 

Hvor mye skal den lille skruen skrus? flere runder eller bare så vidt vere borti?

Link to post
Share on other sites

Når motoren er varm vil kompressoren ikkje koble inn,(over 40 *c)

 

vist det var dette du tenkte på, så missforstod du kansje litt, som han skreiv kobla kompressoren inn når han starta motoren, noe som er normalt ved kaldstart, men når motoren ikkje er kald lenger kobler ikkje kompressoren inn på tomgang. men ved ca 1800 - 2500 omdr(avhengi av belstning)

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Kompressoren gir ikke magrere blanding, denne gir trykkøkning av luft til innsugsmanifoilen som igjen gir trykk til mengderegulering i dieselpumpen og denne vil da mate mer diesel enn en sugediesel så lenge det er trykk, det finnes ingen tempføler for kompresser, det er kun turtall og en magnetbryter som bestemmer når denne skal koble inn og ikke belastning

Redigert av retro 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig som nevnt at kad42/43 kun er relestyrt via turtall.

Det som Joda snakker om gjelder kun kad44/300 som er elektronisk styrte motorer.Releet fåes hos nærmeste penta pusher til penta rimelig pris :wink: Du kan og som nevnt koble deg en bryter på dash og styre den manuelt,så lenge magnetkoblingen er ok.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som nevnt at kad42/43 kun er relestyrt via turtall.Det som Joda snakker om gjelder kun kad44/300 som er elektronisk styrte motorer.Releet fåes hos nærmeste penta pusher til penta rimelig pris :wink: Du kan og som nevnt koble deg en bryter på dash og styre den manuelt,så lenge magnetkoblingen er ok.

 

okei, det kan sikkert stemmer , har kadd 44 sjølv og trudde det var samme greia men at det var bare elektronisk gass på kadd44 og kad300. Så kad42 har ikkje denne "røykbegrenser" funksjonen???

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...