LTKH Startet 14.August.2011 Del på Facebook Startet 14.August.2011 (redigert) Vært på en flott helge tur i helgen, med innlagt storm i kastene! Norske fjorder kan forsterke en liten kuling til full storm! Opplever at min Tamd41 når det er blitt skikkelig varm begynner og fjuske på turteller. Pila på instrumentet hopper opp og ned som en jojo. Har tidligere opplevd at turteller og voltmeter konker periodisk ut, tok derfor idag under fart og målte lade spenning under fart. Ser at Volten stiger etter turtall. Ved ca 3600 omdr har jeg 14,2 volt, ved ca3100 omdr har jeg 13,2 volt. Ved tomgang lader ikke dynamo. Det er en dynamo av nyere dato (ca 5 år). Har sjekket viftereimer, de er normalt stramme. Kan noen gi meg gode tips på hva dette kan være. Utrolig iriterende og ikke ha turteller på plass. Må styre turtall etter GPS farten og det er ikke helt bra. Redigert 14.August.2011 av LTKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Søkt litt på forumet og ser at en anne bruker og har opplevd lignende feil. Turteller gynger som "nordan Family 27" skrev i sitt innlegg. Ser at det er egen turteller giver på disse motorene(jeg antok at turtall ble hentet fra dynamo). Hvor ligger denne turteller giveren på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Har noe av det samme problemet på mine 41b,en turteller virker nesten aldri, en svikter av og til, turtellerene på flybridge er ok. Trodde det var instrumentene det var noe feil på, for begge turtellerene(oppe og nede) får vel signal fra samme dynamo. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Joerg Becker Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Siden dynamoet er yngre enn 5 år finnes det en bra sjanse for at det finnes "W". Hvilken type dynamo er det? Er 1/min-måleren koblet til "W", eller ikke? Kanskje at tilfellet som LTKH mener er feilen som Trophy fikk for en stund siden? Det skjyldes gjerne slik løse kontakter, bare sjekk ordentlig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Smaapala Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hei når både turteller og voltmeter svikter ville jeg sjekket strømtilførsel til disse instrumenter. Får disse to instrument strøm eller minus fra samme punkt? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Men det må jo være noe galt med enten dynamoen eller spenningsregulatoren når han bare måler 13.2 volt ved 3100 rpm. Tviler på at det bare skyldes feil ved voltmeteret, siden han måler 14.1 ved 3600 rpm. At dynamoen ikke lader på tomgang er kanskje normalt, men man burde da få full output fra ca 2000 rpm (på motoren) ? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 når det er blitt skikkelig varm Kan det være at du har en "smart" spenningsregulator med temperaturføler på dynamo ? Dersom dynamoen blir for varm, vil den redusere/kutte feltstrømmen. Og uten feltstrøm får du ikke signal til turteller.... Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Hei takk for svar alle! Jeg mistenker utifra den variable ladespenningen under gange at det er noe krøll med dynamo(regulator). Voltmeter og turteller har før vært døde men så plutselig våknet til liv når jeg drar på litt. Det er en uorginal dynamo vil jeg tro...Jeg satser på følgende. Først sjekke alle ledninger i dashbord med tilknyttnig til disse to instrumenter, så følge ledningene til motor. Sjekke jording. Om ikke det fører frem skifte dynamo.. Skal gi tilbake melding om hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 har noe av det samme på D6ens instrumenter, da på voltmeter og oljetrykk. Går tidvis som en jojo. Beskrev det i en tidligere tråd, i fjor. Voltmeteres viser max 14v under gange opp til 2900 omdreininger. Svinger litt mellom 14 og ned til 13,7. dumper ned i et sekund og så opp igjen. I dag morges, på vei hjem fra helgeturen, dro jeg på i 3500, max, omdreininger. Da dumpet den ned i 13,4 og svinget mye opp og ned. Oljetrykkinstrumentet oppfører seg litt på samme måten. Dette på både det analoge instrumentet og på det digitale displayet. "feilen" oppstod på samme dag. Merket også i dag at knopmåler-nåla bykset opp 2 knop, deretter falt, idet jeg reduserte farta markant fra 33 knop til 25 knop. VPverksted har skiftet giver på oljetrykk men ingen endring. Ikke meningen å stjele tråden, men jeg skal ihvertfall ta meg en titt bak instrumentdekselet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Aller først ville jeg sjekket ladekabel fra dynamo og til batteri fordi hvis det er brudd her så ryker dynamoen ganske fort. Kanskje det som allerede har skjedd siden du måler så varierende spenning. Så ville jeg godt løs på instrumenter og koblinger der etterpå. Vær litt obs på hvor turteller er tilkoblet. Volvo leverte mange motorer med giver på svinghjul som standard, men alt etter hvilke instrument som ble brukt i ulike båter ble gjerne også dynamo med W uttak brukt som giver. Du kan dermed bli lurt til og tro at svinghjulsgiver er i bruk da kabelen fremdeles gjerne går fra denne og frem til koblingsboks, men der stopper den kanskje. Er der dobble instrumentpanel er det i teorien ingen ting i veien for at den ene turtelleren bruker svinghjulsgiver og den andre bruker dynamo, men det er vel isåfall noe som er påbygd senere. Skriver dette fordi jeg husker en her på baatplassen viste til motorens koblingsskjema som viste svinghjulsgiver, men etter mye frem og tilbake var den tilkoblet W på dynamo selv om svinghjulsgiver var montert med kabel og det hele. Inlegget er ment til LTKH og Sylvester. Eurekas D-6 våger jeg meg ikke på. Kan jo også tilføye at jeg har rundt 14,3- 14,4 volt ladespenning enten det er på tomgang eller maks turtall. Det som kan gjøre litt variasjoner er av og på med store forbrukere, men turtallet, det har ingen betydning på min. Redigert 15.August.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Er der dobble instrumentpanel er det i teorien ingen ting i veien for at den ene turtelleren bruker svinghjulsgiver og den andre bruker dynamo, Hvor sitter i såfall denne svinghjulsgiveren,hegra? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
GeirFrode Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Har dynamoen tilfeldigvis fått litt vannsøl/frostvæske på seg? På disse motorene sitter jo dynamoen rett under et kjølerør til motoren. Jeg skal ikke svartmale for mye, men sjekk koblingene på dynamoen nøye. Hadde nemlig noen lignende symptomer på mine dynamoer i våres. De hadde vært utsatt for sprut fra sjøvannspumpen en gang det var lekkasje på tetningene der. Det skjedde i fjor, men feilen oppstod rett etter sjøsetting i våres. Når sant skal sies, så hadde jeg mye kraftigere symptomer. Turtelleren fløy opp og ned, og økte mye mere enn turtallet på motoren skulle tilsi. Samtidig lå volten en del lavere enn normalt, før ladelampen begynte å lyse, og ladingen kuttet helt. Det viste seg at koblingene på dynamoen var blitt dårlige, og selve dynamoen mer eller mindre hadde "brent". Den var ganske svart, og det lønte seg ikke å reparere etterpå. Det var bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny(e). Det skumle var at først røk den ene dynamoen, to uker etterpå røk den andre på akkurat samme måte. Begge hadde fått litt sprut på seg en gang i tiden. Har eksterne regulatorer, og de hadde klart seg, heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Sylvester : Hvor sitter i såfall denne svinghjulsgiveren,hegra? Har ikke volvo selv. Rotet opp et koblingsskjema fra VP sin hjemmeside da diskusjonen gikk i en annen tråd. Finner ikke denne tråden igjen. Men som navnet tilsier sitter den på svinghjulet, altså samme hjul som startmotor går inn på. Det viser ikke på koblingsskjema hvor den sitter, men skjemaet viser om du har giver, noe som jeg er ganske sikker på. Likevel kan det altså hende at det er turteller som er brukt som giver hvis det er foretatt endringer etter at båten var ny. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Jeg har hatt en Volvo 41A motor tidligere. Og der var ihvertfall uttaket til turteller på W på dynamoen. Tror dette var originalt.. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Det viser ikke på koblingsskjema hvor den sitter, men skjemaet viser om du har giver, noe som jeg er ganske sikker på. Får ta en sjekk, takk for tipset. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
mateco Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Koblingsskjema fra VP41a motor viser at W-uttaket er benyttet til turteller: Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 mateco : Koblingsskjema fra VP41a motor viser at W-uttaket er benyttet til turteller:Ingen tvil om det her nei, og her viser ingen svinghjulgiver. Jeg kan nok ha rota litt med modellene her. Kan ha vært noe eldre motor det var snakk om i den tråden jeg ikke finner. Da tviler jeg på om Sylvester heller finner noen på selve motor. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 VP 60 og 70 motorene har induktiv føler, men ikke på svinghjul ! Den sitter en plass i forkant rundt registeret! På mine VP TAMD 60c er den iallefall plassert der! (kan det være at den føler på rotasjonen på Kam-hjul eller fuel-pumpe drev ? Isåfall utvekslet til 1:2 ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Joerg Becker Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Så bare for å oppsumere litt, slik at det ikke blir for knutete. Er det bare 1/min som ikke virker riktig da er feilkilden vanligvis begrenset på enten - dynamo - 1/min-instrumentet og tilkobling - giverkrets/sensor. Det begrenses på allerede 5 kabel flest (og naturlig dynamo-intern, i så fall). ----------------- Er det derimot -flere- instrumenter (som f.eks. oljetrykk) som forandrer visningene -rask- da ligger feilen høyest sannsynlig på minst en av fellestilkoblingene. I så fall undersøkes alt mellom batteri(+) og fellesminus(-) til og fra dashbordet. Det er ikke skjelden at feilen ligger på "salaten" mellom tenningslås og instrumentene. Hold da gjerne utkikk etter ikke-originale koblinger/skøtehylser/sukkerbiter/åpne kabler, slik ser man vanligvis med en gang. ----------------- Saktegående / fellesforandringer skyldes vanligvis -felles- spenningsnivå. Dvs. noe så enkelt som spenningsfall på kabel(oksydasjon)/tilkoblinger/tenningslås/spenningsstabilisator på moderne instrumentpanell. ----------------- I grunn ganske enkelt men krever litt tålmodighet. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sylvester Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Da tviler jeg på om Sylvester heller finner noen på selve motor. Har ikke fått sjekket enda. Men viss du har turteller på fly + inne,har da begge disse direkte kabel fra W på dynamo, eller får den ene turtelleren signal fra den andre turtelleren.Lurer på dette for hos meg er turteller på fly ok, den inne fusker. Men det kan som sagt være instrumentet. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Trophy Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Har ikke fått sjekket enda. Men viss du har turteller på fly + inne,har da begge disse direkte kabel fra W på dynamo, eller får den ene turtelleren signal fra den andre turtelleren.Lurer på dette for hos meg er turteller på fly ok, den inne fusker. Men det kan som sagt være instrumentet. Turteller inne får vel + og - fra annen kilde enn turteller på fly, så da kan feilen komme derfra... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
LTKH Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Ja da har jeg endelig funnet feilen!! Har lett og lett etter feilen nå i snart 1år. Har brukt båten mye i denne tiden! Utrolig at det egentlig har gått bra... Det viser seg at vulkingen på reimhjulet som står på veien har løsnet i vulkingen og at det bare da tidvis roterer og ikke med fullt turtall roterer....spesielt når motor blir varm slipper hjulet. På tur hjem nå i går begynte det og hyle og klage så nå må jeg skifte! Har sjekket delepris på nytt reimhjul.. det skal den lokale VP forhandler ha 8500,- for... For og skifte det 17.000,- De regner med at det må heve motor litt opp for og komme til med verktøy...og at det derfor vil ta mye tid. Motor må stilles inn på nytt etc. Før jeg kryper til korset så får jeg prøve selv! Har nå smurt inn de 6 boltene som holder hjulet på plass med CRC så får jeg se om jeg klarer og komme til med manuelt verktøy for og få løsnet. Det er ca 5cm klaring til skott der fremme, Heldigvis er det montert inn luke i front like over svinghjul (for skifte av reimer og impeller) så en kommer greit til med hendene.... Så nå får jeg sjekke litt rundt og se om jeg kan finne svinghjul til 41 motor til en litt rimeligere pris... (syntest det var dyrt for et stk metall!) Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Bra du fant feilen og det er nok flere som har erfart at vulkingen på svingningsdemperen har løsnet på disse motorene, meg inkludert. Skiftet selv, men fikk slite litt. Boltene gikk greit, men du må nok til med en ters for å få resten av. Håper du kommer til fra luken din. Gjør godt rent før du setter på den nye demperen, for den går trangt, men trekkes greit på med boltene. Kan være lurt å fjerne lakken på demperens anleggsflate først - min var nemmelig lakkert. Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Akuratt ferdig med boltene kom fint av...men den sitter som bare nøkken enda...! Vi er litt i tvil om hovedbolten skal av, men utifra det du skriver så må vi til med avtrekkerverktøy for og få hjulet av... det kan bli vanskelig pga kort avstand. Har nå fyllt på med crc og tørnet så får den stå til i morgen så får jeg se om jeg klarer og rikse den løs da! Hva måtte du gi for nytt reimhjul? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Meiner å huske at det er hull til tersing.Meiner jeg brukte hjul fra ein 40 motor.Mange 30 å 40 motorer i deler på finn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.