Jump to content

Erfaringer med Achilles LS-4 ønskes


Pettern1972

Recommended Posts

Har kjøpt en Achilles LS-4 i dag til en aldeles latterlig sum, det var lekkasje i den, men etter litt studering av ventiler så jeg at det manglet alle o-ringer rundt ventilene bortsett fra 1. Har satt i nye o-ringer og blåst den opp, og det virker nå som den er tett. Båten er ca 10 år gammel, men har liggi i en garasje de siste 7 årene. Den er selvfølgelig ikke strøken å se på, men synes den er veldig pen tross alderen. Lite falming av rødfargen, og dørken er pen i lakken. Den er godkjent med 6 hk, har en 9,9 hk evinrude av eldre årgang (lett motor), som jeg tenkte å teste på den. Noen som har erfaringer med denne type båt?

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Veldig god båt. En av få som er produsert i Hypalon, noe som gjør at den tåler sollys og aldring mye bedre enn de andre som er laget av PVC. Jeg har ikke prøvd min med motor (påhengeren min nekter plent å starte), men den er i alle fall helt grei å ro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har to stk av disse, veldig fornøyd, begge med 4Hk. Tåler "det meste" disse båtene. Skjøt den ene sklapp faktsik limet i "sømmen" på den oppblåsbare kjølen i fjor høst (det fikk jeg etter litt om og men limt igjen), det hører da med til historien at denne båten er neste "100 år" gammel....

 

Jeg imidlertid litt nysgjerring på en ting - hvilke o-ringer var det du skiftet? Jeg spør fordi jeg har fått en ørliten lekkasje mellom gummikammeret og selve ventilen. Også der ligger det pakning har jeg forstått, og sågar kan ettertrekking være nok til å få det hele tett igjen. Men slik ettertrekking, evt demontering av ventil, krever en spesialtang som låser på innsiden samtidig som man trekker opp - har jeg blitt fortalt. Er det her du skiftet pakning, og hvis ja - hva brukte du for å løsne ventilen? Men det var kanskje bare de ytre o-ringene, de som ligger mot lokket, som du byttet?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner at dette er bra greier. På bildet under har jeg skrudd ut ventilen. Jeg tenkter på den o-ringen på høyre side av ringen (pekefingeren min står inn i hullet til ventilen). Jeg kommer også til å bytte ut den lille plastringen på venstre side som skal stå under lokket for å være på sikre siden. En o-ring koster ikke mange ørene. Har lekket ut ørlite luft i dag, jeg var litt rask med å rengjøre rundt ventilen i går ser jeg nå, så jeg skal gjøre det skikkelig rent nå, og la den stå noen timer. Skjønner iallefall at jeg har gjort tidenes jollekjøp med 300 kr for båten og en 10-er til nye o-ringer. Skal sjekke med den lokale rørleggeren her i dag om jeg kan få tak i en nippel som passer til ventilen så jeg får pumpet den opp på normalt vis. kompressor med "sykkelpumpemunnstykke" var en litt vrien løsning. Da blir det test i kveld med 9,9 hk. Det skal jammen ikke mye til før en blir 25 år yngre igjen gitt...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Har jo selvfølgelig hverken originalpumpe eller noen brukermanual til denne båten, noen som vet hvor mye luft som skal pumpes i de forskjellige kammerene? er en ventil i bunn og en på hver side ca 50 cm fra baug. Er det bare å pumpe til den føles "passe hard" ?

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik for vel 10 år siden....

 

De er laget av hypalon (tror jeg det heter) som er mye mer holdbar enn pvc.

 

Min fikk ny dørk (den gamle var etter mange år råtnet opp).

 

Den holdt godt på luften.

 

Planet med 4 hk suzuki og 1 person (ca 70 kg). Planet med 5 hk tohatsu og 1 person på 70 kg + en person på ca 55 kg.

Link to post
Share on other sites

Hadde en LS-4. Måtte lappe den i bunnen da foregående eier ikke hadde vært flink nok å gjøre rent for grus mellom kjøl og bunnduk, slik at det over tid ble gnisset hull. Ut fra det så betalte jeg kanskje litt mye for min, 2500,- var det vel

 

 

 

 

 

Fikk båten akkurat i plan med gammel yamaha 4hk og 1 person. Båten forsvant desverre i en storm.. Har nå en Aquaquick MS-270 , noe bredere og tyngre, mer stabil men også tregere.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sikker på at båten din er bare 10 år gammel? Min er fra siste halvdel av åttitallet, og ser akkurat lik ut...

 

Uansett, en solid båt så alder spiller mindre rolle. Et kupp på alle måter til den prisen. En null under markedspris nesten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skjønner at dette er bra greier. På bildet under har jeg skrudd ut ventilen...

Det står vel da fortsatt en ring igjen rundt hullet i gummi'n? Lekkasjen hos meg er mellom ringen (som står igjen hos deg?) og gummi'n. Det er den ringen (som også har pakning under seg) som er litt lei å "åpne"...

 

Glemte forøvrig å si at jeg også har byttet årer, på begge båtene tror jeg. "Låstetappen" der årene kan deles har en fjærbelasning, og området der omkring hadde blitt utsatt for noe tæring. Kellox importerer båtene, og har (via forhanlder) alltid skaffet meg reservedelene jeg trenger uten ventetid av betydning. Det inkluderer også plastskinnene som ligger langs dørken på hver side og binder treplatene sammen. Disse manglet nemlig på båt #2 jeg kjøpte. Håper du har fått med disse, i motsatt fall vil dørken "bølge" i alt for stor grad.

 

På bildet ditt ser det også ut som om "pølsa"/sitteputa i midten mangler. Du har fått med den også?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den ringen du snakker om der er vel kanskje værre å få av ja, men tror nok det skal kunne gå med ei skikkelig vannpumpetang. Nå virker det som om båten tett som ei potte iallefall. Jeg fikk med de plast-skinnene til dørken, og pølsetofta lå i garasjen da bildet ble tatt. Veldig greit at det er enkelt å få deler til den iallefall. skal sjekke litt rundt åregaflene skjøten på åregaflene, å få smurt dem opp skikkelig, så jeg slipper unna problemer der. Hva er det best å rengjøre slike joller med?

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Hei!

Kjøpte ny LS-4 hos West i fjor. Den er grå. God å ro når man er alene, men for puslete årer med vekt i båten.

Hovedkamrene skal pumpes litt etter tur, slik at midtveggen ikke overbelastes. Max trykk er oppgitt til 0,19 bar.

Håper gummien er like bra som alle sier. Treplatene var litt skuffende. Dårlig lakkert. Trakk vann med en gang.

Link to post
Share on other sites

Ronald: jeg har tatt av de ringene du snakker om, gikk lett å skru for hånd. Ingen o-ring under noen av de ringene på min. Jeg fant dog en lekkasje under der på den ene siden av min. Og det virker som om den rett og slett er gjennomføringen som er morken. slik det er laget er det heller ingen grunn til at det skal være o-ring her.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Ok, da prøver jeg med litt kraftig håndkraft neste gang jeg er ved båten (den ligger noen mil unna). Men at den var så løs, du tror ikke det var årsaken til lekkasjen da? Hos en gummibåtrepatatør i Asker så de nemlig at ettettrekking med spesialtanga ofte løste problemet med smålekkasjer her.

Link to post
Share on other sites

Gummien rundt gjennomføringen var litt morken på min, så jeg skal kjøpe lim og en liten lapp i morgen, tyte gjennomføringen full av lim, sette over en lapp som passer akkurat rundt gjennomføringen og et par tre cm rundt, og skru til ringen så hard jeg kan da. Prøvde også med vannpumpetang på en gjennomføring jeg ikke klarte å løsne med håndmakt, og det gikk lett å få tak rundt den. Lekkasjen på min fant jeg ved å spraye zalovann rundt ventilgjennomføringen. Ikke stor lekkasje, men det må fixes uansett. Fikk prøvd en liten tur før den ble slæskete da. med en 9,9 trimmet til 15 hk. Det gikk rett og slett noe aldeles for jæ****. Gikk lett opp i plan, og passerte 20 knop på noen få sekunder. Men med litt bølger var dette i mine øyne livsfarlig, så vi gikk inn igjen. Det hører med til historien at motor var tiltet helt ned, noe som nok var feil.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...