larsen2000 Startet 15.August.2011 Del på Facebook Startet 15.August.2011 Står i manualen på min Mariner 4t 50hk at termostaten skal sjekkes årlig ved å se om den åpner og lukker ved romtemperatur. Hvordan kan jeg sjekke dette? Kreves det spesialverktøy av noe slag? Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Kok den. :) Sleng den i en kjele, varm vannet og sjekk når den begynner å åpne seg. Den skal, når vanntemperaturen treffer normal kjøretemp for motoren, være helt åpen. Ikke spesielt vitenskapelig, men det gir deg en indikasjon på om den er riktig eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 For en presis test kan man varme i vann og sjekke temperaturen med steketermomenter. Siden utenbordsmotorer er saltvannskjølte åpner termostatene allerede rundt 70 grader. Åpningstemperaturen er normalt stanset inn et sted på termostaten. generelt så vil en defekt termostat være permanent åpen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Har selv sjekka egne termostater som du kan lese om i i denne tråden fra innlegg #15 @Ingar: Syntes en åpningstemperatur på 70 grader var høyt på en sjøvannskjølt motor m.h.p. salting !? Er det virkelig tilfelle eller en skriveleif ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
glaserud Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Termostaten på min saltvannskjølte mercruiser er 71C iht manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 @mateco: Usikker på hva du mener siden den tråden du linker til handler om ferskvannskjølte motorer Mener at iallfall Yamaha ligger omkring 70 grader. Stusset over det selv, men utenbords synes å ha en høyere temperatur enn innenbords, saltvannskjølte, motorer. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 @mateco: Usikker på hva du mener siden den tråden du linker til handler om ferskvannskjølte motorer Linken viser bare kontroll/sjekk av termostat (Innlegg #15 i linken) der jeg antar at prosedyren ikke avviker fra FV eller SV kjølekrets! Da konstaterer jeg at termostatens åpningstemperatur er relativ høy i en påhengsmotor i forhold til en sjøvannskjølt innenbords motor!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
glaserud Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Da konstaterer jeg at termostatens åpningstemperatur er relativ høy i en påhengsmotor i forhold til en sjøvannskjølt innenbords motor!! Mercruiser er innenbords. Den har 71C. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) På Mariner 4T skal termostaten begynne å åpne på 48-51oC, og skal være helt åpen ved 63oC (minimum 3mm åpning). Mariner skriver normalt følgende: Every 100 Hours of Use or Once yearly, Whichever occurs first Inspect thermostat visually for corrosion, broken spring, and to determine that the valve is completely closed at room temperature. If questionable, inspect thermostat further! Du trenger altså kun å visuelt inspisere termostaten for skader, rust og at den er lukket i romtemperatur, dersom det er tvil bør termostaten testes i varmt vann! Redigert 15.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Takk for gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.