Jump to content

Er det ok å dorge i trafikkerte områder av skjærgården?


larsen2000

Recommended Posts

Har gått bak mange som har dorget, og har lurt på om hvordan det gikk med snøret.Jeg har da ikke sett at de faktisk dorget.

Det er for at jeg ikke ville lage stor sjø forfra at jeg valgte å gå bak. Jeg vil vel tro at de prøver å gi meg et tegn, hvis de synes jeg er "i veien" for snøret sitt. :confused:

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg dorging på tvers av trafikkert lei er en uting, men er det der fisken er og dere viser hensyn så må det vel være lov. Det er ikke alltid lett å se at noen dorger, og heller ikke lett å se snøret, men med mindre snøret henger urimelig langt bak, skulle det vel ikke være stor fare for å få det kappet såfremt folk passerer aktenfor i nogenlunde fornuftig avstand.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noen spesielle problem at folk er ute og dorger. Men det er fullt mulig å tilkjennegi hva en holder på med for å gjøre andre båter oppmerksom på hva som foregår. Noen ganger har jeg lagt merke til ligger folk halveis på benken og slapper, drømmer om storfisken eller hva det er mens snøret er bindt fast i pullerten, eller i en stang som står på skeiva. Dorger da gjerne med 50 - 100 meter snøre ute og gjerne en 10 - 15 grams sluk som ligger ca 5 cm under overflaten eller noe slikt. Skjønner at det blir fine napp når en båt kjører over snøret men det er alt og. :fishing:

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er vel ikke nødvendig å gå akkurat i leia kanskje, men det var trafikkert område trådstarter spurte om. Etter min mening har han akkurat like mye lov til å dørge der som en hekksjøgeneral har lov til å gå i 16 knop. Men som nevnt tidligere, det går ann å vise tydelig at en fisker.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Bare å dorge det, båter går nå i alle slags hastigheter i alle retninger likevel og et snøre ute skulle ikkje gjøre store forskjellen. men om andre båter kutter snøret ditt så får du hive på meir lodd. ingen vits å fiske 50 cm under vannlinja 50 meter bak båten....

Link to post
Share on other sites

det gjør den ikkje. Da kan du heller kjøre med en håv over ripa ;)

 

Man kan fiske 50 cm under vannlinja 7 meter bak båten også, eller 1 meter. Foran båten med faktisk.

Ser til tider desse med skjesluk uten lodd som har ut 200 meter sene kor 180 av de er i luftlinje,,

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis snøret ditt blir fanget av en annen båt dorger du etter min mening for fort eller for lite lodd. Med mindre den andre båten er nærmere enn 10 m. da.

 

men det burde være rimelig enkelt å se hvis noen dorger så .....

 

men ja, det er OK, men man bør ta hensyn begge veier ( dorger og ikke- dorger) og man bør være forsiktig med å dorge med for lange snører for langt oppe i vannflaten?

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

man bør være forsiktig med å dorge med for lange snører for langt oppe i vannflaten?

 

Hvordan skal man egentlig dorge da? Dorging gir jo helt naturlig lange snører og liten vinkel...

 

Om innhentende båter legger seg ut i god tid er det egentlig ikke noe problem. Men ofte når jeg dorger opplever jeg at innhentende båter går helt opp i hekken på min båt før de legger seg ut. Og da må det nesten gå galt. I fjor fikk jeg en femtenfoter i god fart på dorgen. Utrolig nok så festet krokene seg i forkant av stammen på påhengeren hans, så jeg kunne sveive ham inn. Gjett om ha ble overrasket! Jeg fikk ham til å vippe opp motoren, og snøret slapp taket. Men etter et par-tre slike opplevelser prøver jeg helst å finne steder der jeg er helt alene før jeg prøver å dorge. Problemt er gjerne at man da ikke er der fisken er...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når krokene er i vannskorpa er ikke det så rart. Prøv med et tyngre lodd. Hvilken fart holder du når du dorger?

 

Har jeg sagt noe om at krokene var i vannskorpa? Han fanget opp snøret mitt 5-6 meter bak båten og klarte å dra opp hele dorga før krokene festet seg i stammen på motoren. Pleier å dorge rundt 2 knop, litt fortere om det er grunt farvann.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noen spesielle problem at folk er ute og dorger. Men det er fullt mulig å tilkjennegi hva en holder på med for å gjøre andre båter oppmerksom på hva som foregår. ...............

 

Hvordan vil du tilkjennegi for andre båter som er på vei, at du dorger?

Blir vel litt overkill å heise dagsignalet for yrkesfiskere, når en er ute i snekka...

Link to post
Share on other sites

om jeg dorger med stang veiver jeg med stanga så folk ser den, bruker jeg dorgesnøre holder jeg den høyt opp i luften og veiver litt med armene. Er det noen som treffer den da, bør de heller gjøre et forsøk på å åpne øynene. Som index sier, at han fikk en 15 foter på kroken, da er mitt spørsmål er ikke sjøen såpass stort at det er rimelig unødvendig å kjøre oppå fenderlista til andre... Har sett med gru noen idioter som kjører i slalom mellom fiskende båter i halvplan...

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Ordla meg vel litt generelt, men de du snakker om der er ikke et spøtt bedre. Ønsketenkningen er val da som følger: Om alle hadde tenkt litt mindre på seg selv og åpnet øynene for at det finnes andre også, så hadde det ikke vært et problem i det hele tatt.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Dorger ofte med to snører. Det ene høyt oppe og det andre med tyngre lodd. Et par unggutter fikk noen meter snøre rundt propellen sin i sommer da de kom i god fart tett opp til akterspeilet. Jeg sto bak og hodt i det ene snøret så de burde skjønt noe der de hastet i vei. De hadde det sikkert veldig travelt. Mange har det travelt på sjøen nå i disse dager.....

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mange har det travelt på sjøen nå i disse dager.....

 

Der ligger vel litt av problemet. Mange liker seg tydeligvis ikke noe videre på sjøen, og vil derfor fortest mulig på land igjen :lol: . I tillegg er mange såpass nyskjerrige at de må helt inntil andre båter for å se hva de holder på med. Så da går det som det må gå. Selv så har jeg mer eller mindre kuttet ut dorgingen på grunn av dette, surt å miste såpass mye redskap...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Greit og dorge i travle områder,så lenge man viser hva man gjør!

 

Hadde en opplevelse i kreppa fra kragerø mot valle ifjor, da ligger vi bak en liten åpen sak ca 10-12 fot der sitter det en dame med hatt og styrer påhengeren hadde aldri snudd ryggen en eneste gang fra vi begynte innkjøringen til vi kom til det smaleste partiet.

 

Hun kjører forøvrig i 2-3 knop så i det vi er ferdig med det smaleste partiet legger jeg meg litt ut og går rolig forbi i 4-5 knop.

 

Har hele tiden ligget ca 20 meter bak denne båten,men da jeg kommer opp på siden av henne så ser jeg hun dorger inne i kreppa! hun har knytt fast 2 snører til hver årering!

 

Ikke en gang rørte hun snørene eller viste tegn til at hun fisket,flaks jeg ikke fikk dette i propellen.

 

Det er forskjell på hvilke trafikkerte steder man fisker vil jeg si :fishing:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp det som er poenget mitt,det er ekstremt vansklig å se om noen dorger med ett snøre!

 

Har man en stang eller bruker armen aktivt til å dra med så er det en ting,men knyte fast snøre i åreringen er umulig og se!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp det som er poenget mitt,det er ekstremt vansklig å se om noen dorger med ett snøre!

 

................

 

Det er flere som sier at en må/bør vise at en har dorgesnøre ute. Skulle gjerne vist det jeg, men da skulle jeg altså hatt tips på hvordan, slik at andre sjøfarende forstår hva jeg holder på med. Siden en mener at en skal vise at en dorger, så har en vel gjordt seg opp en mening om hvordan ett slikt "signal" bør være?

Som sagt tidligere ... det eneste signal som jeg kjenner til er dagsignalet som yrkesfiskere bruker, og synes kanskje det er å overdrive litt. Dessuten har jeg ingen mast å henge opp ett slikt signal på min snekke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...