Fru Jacobsen Startet 16.August.2011 Del på Facebook Startet 16.August.2011 Er det lytteplikt på kanal 16 lenger om du har DSC-radio? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
@ArneO Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Ja.... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Skriver du ja... fordi du syntes det var et uvanlig dumt spørsmål eller er du helt sikker på at det ikke har blitt endringer her? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
s/y UT-sia Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Heisan Når jeg var ute sist, ble det sagt i info fra tjøme radio at det var lytteplikt på kanal 16. Redigert 16.August.2011 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellida Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Det er ikke kommet noen endringer om lytteplikt på kanal 16. Kanal 16 er en nød og oppkals kanal som skal benyttes ved oppkall mellom skip/skip, skip/land, land/skip og ved nødoppkall og nød meldinger og komunikasjon. Det er ikke alle som har vhf med dsc. Det er også forskjellige krav i forhold til sertifikat om du har en ordinær vhf eller en vhf med dsc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
@ArneO Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg skrev ja, fordi jeg er temmelig sikker. Har undervist på VHF-kurs noen år, men kuttet ut det da GOC-sertifikatet mitt gikk ut. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Okay, takk for svar. Jeg ble nemlig sittende i en diskusjon i helgen med noen som burde ha god kjennskap til saken, og en av de påsto at lytteplikten ikke lenger gjaldt for båter/skip med DSC-stasjoner. Det hørtes selvfølgelig like merkelig ut for meg som for dere men man vet aldri. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Lytteplikten er borte på mf/hf, er nok det som har forvirret. Det finnes fortsatt mannskap der ute som ikke benytter dsc, og særlig mange lystbåter som ikke vet hva det er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg forbeholder meg retten til å skru av når noen i båten sover. (Det er ikke sikkert jeg har rett til det, men jeg gjør det uansett) Når jeg står ute og kjører for motor, hører jeg den ikke uansett, men den står som regel på allikevel. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg hadde ikke sovet godt om jeg fikk vite etter ankomst at jeg passerte ett fartøy i trøbbel. Det blir som å kjøre fordi ett ulykkested uten å stanse. Kanskje ligger man der selv en dag... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Sitter med pensumboka for SRC (Short Range Certificate) sertifikatet foran meg. Driver og leser for å ta prøven. Her står det: Lytteplikt. ALLE fartøy (både fritidsfartøyer og yrkesfartøyer) utstyrt med VHF har lytteplikt på kanal 16 når fartøyet er i sjøen. Kravet om lytteplikt gjelder også selv om du har montert utstyr for DSC. Med lytteplikt menes at du skal holde effektiv lyttevakt. Både volum og squelch skal være korrekt innstilt. Så står det i boka for båtførerbevis at man er underveis/på sjøen såsnart man ikke er landfast. Dvs når siste fortøyning er kastet, har man ikke lenger forbindelse til land og er underveis/på sjøen. Dette gjelder også når man ligger for anker, da man ikke har "landkjenning". Så dermed skal man strengt tatt ha lyttevakt hvis man sover mens man ligger for anker, men slipper hvis man har en tau i land... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg hadde ikke sovet godt om jeg fikk vite etter ankomst at jeg passerte ett fartøy i trøbbel. Det blir som å kjøre fordi ett ulykkested uten å stanse. Kanskje ligger man der selv en dag... Jeg er helt enig med deg frøken, men når jeg går for motor har jeg ikke sjans til å høre hva som blir sagt på VHFn som står fastmontert nede i salongen. Den står på, men jeg hører som sagt ikke hva som blir sagt der nede. Om jeg en gang får bedre råd enn jeg har nå, skal jeg kjøpe en håndholdt VHF i tillegg, men enn så lenge er det ikke rom for det. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Aldebaran Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Så står det i boka for båtførerbevis at man er underveis/på sjøen såsnart man ikke er landfast. Dvs når siste fortøyning er kastet, har man ikke lenger forbindelse til land og er underveis/på sjøen. Dette gjelder også når man ligger for anker, da man ikke har "landkjenning". Så dermed skal man strengt tatt ha lyttevakt hvis man sover mens man ligger for anker, men slipper hvis man har en tau i land... Off Topic, men allikevel: Dette er feil. Hentet fra Sjøveisreglene: §3 (i) Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Hva med en ekstra høytaler ute RSL? Det har jeg. Lars H. webcam fra båten her Redigert 16.August.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg lytter alltid til K16 når jeg er ombord uavhengig av om jeg er fortøyd eller ikke, men som sagt velger jeg å skru av når jeg eller andre skal sove. De som har forsøkt å feriere med et NordNorskt kvinnfolk som er blitt bråvekket av radiostøy og safety information i tide og utide, vil skjønne hvor viktig dette er for husfreden. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Hva med en ekstra høytaler ute RSL? Det har jeg. Tanken har slått meg. Jeg får kanskje se på den muligheten i løpet av vinteren. Jeg har en eldgammel VHF, så jeg er ikke sikker på hvilke muligheter den har til slikt. Har lyst på ny, men som sagt er det skralt med penger om dagen og listen over "nødvendigheter" vokser til stadighet. -Kompasset til Autopiloten har tatt kvelden og jeg har seilt to år uten. (Knotete når jeg seiler tirsdagsregatta eller lengre strekker singelhanded) -230V delen av varmtvannsberedern har tatt kvelden og tanken lekker når det blir trykk på varmtvannssiden under motorgange. -Vindinstrumentene virker ikke lengre. -Den ene dynamoen har sluttet å funke. (hadde to for rask lading ved kjøring av motor) -flammevakten til varmeren synger på siste verset og er festet med patentbånd. -Glidelåsen i LasyBagen er ødelagt Listen er lengre, men ingen av disse tingene går veldig ut over sikkerheten, så jeg lever med det. At jeg ikke hører VHFn mens jeg kjører motor, er også noe jeg må leve med inntill videre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
@ArneO Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Tanken har slått meg. Jeg får kanskje se på den muligheten i løpet av vinteren. Jeg har en eldgammel VHF, så jeg er ikke sikker på hvilke muligheter den har til slikt. Jeg hadde høyttaler montert i "hanskerommet" på babord side. Det funket bra. Høyttaleren står der fremdeles, har ikkef ått somlet meg til å demontere den enda. Om du skal bytte ut alt av utstyr kan jeg komme med litt tips... Byttet ut vind, fart, dybde, autopilot, kartplotter og VHF (med høyttaler i cockpit) i år... (det neste må vel være å få byttet ut den slitne sprayhood'en) Ikke meningen å kuppe tråden...... Redigert 16.August.2011 av arneolav (see edit history) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Om du skal bytte ut alt av utstyr kan jeg komme med litt tips... Byttet ut vind, fart, dybde, autopilot, kartplotter og VHF (med høyttaler i cockpit) i år... Ikke meningen å kuppe tråden...... Bare for å avslutte denne delen slik at tråden kan bli On Topic igjen, så tar jeg gjerne imot tips ArneOlav, men den det trengs ikke før inngangen på neste vinter. Den økonomiske situasjonen endres ikke fort nok til at det blir noe særlig endring førstkommende sesong. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Off Topic, men allikevel: Dette er feil. Hentet fra Sjøveisreglene: §3 (i) Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn. Så det jeg skriver er feil, når du skriver det samme, bare på en annen måte? Jeg skrev det som stod i boka jeg leser til båtførersertifikatet... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Har lest om det tidligere og her er det hva jeg husker: Da DSC ble innført ble det diskutert om lytteplikten skulle opphøre - men det ble konkludert med at lytteplikten ikke opphører. (Det er min hukommelse av status, har ikke kilder - men hvis noen har det så er det jo greit å få verifisert.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) I læreboka til telenor fra 2004 står følgende; "Lytteplikt på kanal 16 vil bli opprettholdt intill DSC-signalering eventuelt blir obligatorisk for all kalling i maritim VHF-tjeneste. Foreløpig overgang til DSC er satt til 1 februar 2005" I et tilegg (fra 2008) til denne nå i dag gaaaaaamle boken står det bl.a. å lese; " GMDSS pliktige fartøy skal holde kontinuerlig vakt på egen motaker i tilfelle automatiske anrop når fartøyet er i sjøen. I tilegg skal lyttevakten på kanal 16 opprettholdes for de samme fartøy".Så har jeg letet litt ekstra i mye gammelt på nett - men så fant jeg en artikkel fra 11.januar 2011 hos telenor - og der står det nå følgende; "Med VHF kan nødmeldinger, anmodning om assistanse eller annen informasjon sendes til flere “ukjente” adressater. Alle fartøyer med VHF har lytteplikt på kanal 16." Dermed ser det ut til at lytteplikten for fritidsbåter er opprettholdt. Redigert 16.August.2011 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 ..... Alle fartøyer med VHF har lytteplikt på kanal 16." Dermed ser det ut til at lytteplikten for fritidsbåter er opprettholdt. Ikke bare for fritidsbåter, men for alle med VHF. Det har som noen har antydet vært nevnt forskjellige datoer for et opphør av lytteplikten. Men disse datoene er blitt utsatt og utsatt, og såvidt jeg kjenner til har man for tiden ikke noe tidspunkt for en planlagt avvikling av lytteplikten. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg hørte ryktene fra vår felles venn K.J, Poseidon så da regnet jeg med at det var NOE i det ihvertfall Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.