Jump to content

Er det lytteplikt på kanal 16?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Det er ikke kommet noen endringer om lytteplikt på kanal 16.

Kanal 16 er en nød og oppkals kanal som skal benyttes ved oppkall mellom skip/skip, skip/land, land/skip og ved nødoppkall og nød meldinger og komunikasjon.

Det er ikke alle som har vhf med dsc.

Det er også forskjellige krav i forhold til sertifikat om du har en ordinær vhf eller en vhf med dsc. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Okay, takk for svar. Jeg ble nemlig sittende i en diskusjon i helgen med noen som burde ha god kjennskap til saken, og en av de påsto at lytteplikten ikke lenger gjaldt for båter/skip med DSC-stasjoner. Det hørtes selvfølgelig like merkelig ut for meg som for dere men man vet aldri.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg forbeholder meg retten til å skru av når noen i båten sover. (Det er ikke sikkert jeg har rett til det, men jeg gjør det uansett)

 

Når jeg står ute og kjører for motor, hører jeg den ikke uansett, men den står som regel på allikevel.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Sitter med pensumboka for SRC (Short Range Certificate) sertifikatet foran meg. Driver og leser for å ta prøven. Her står det: Lytteplikt. ALLE fartøy (både fritidsfartøyer og yrkesfartøyer) utstyrt med VHF har lytteplikt på kanal 16 når fartøyet er i sjøen. Kravet om lytteplikt gjelder også selv om du har montert utstyr for DSC. Med lytteplikt menes at du skal holde effektiv lyttevakt. Både volum og squelch skal være korrekt innstilt.

Så står det i boka for båtførerbevis at man er underveis/på sjøen såsnart man ikke er landfast. Dvs når siste fortøyning er kastet, har man ikke lenger forbindelse til land og er underveis/på sjøen. Dette gjelder også når man ligger for anker, da man ikke har "landkjenning".

Så dermed skal man strengt tatt ha lyttevakt hvis man sover mens man ligger for anker, men slipper hvis man har en tau i land...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke sovet godt om jeg fikk vite etter ankomst at jeg passerte ett fartøy i trøbbel. Det blir som å kjøre fordi ett ulykkested uten å stanse. Kanskje ligger man der selv en dag...

 

Jeg er helt enig med deg frøken, men når jeg går for motor har jeg ikke sjans til å høre hva som blir sagt på VHFn som står fastmontert nede i salongen. Den står på, men jeg hører som sagt ikke hva som blir sagt der nede. Om jeg en gang får bedre råd enn jeg har nå, skal jeg kjøpe en håndholdt VHF i tillegg, men enn så lenge er det ikke rom for det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Så står det i boka for båtførerbevis at man er underveis/på sjøen såsnart man ikke er landfast. Dvs når siste fortøyning er kastet, har man ikke lenger forbindelse til land og er underveis/på sjøen. Dette gjelder også når man ligger for anker, da man ikke har "landkjenning".

Så dermed skal man strengt tatt ha lyttevakt hvis man sover mens man ligger for anker, men slipper hvis man har en tau i land...

Off Topic, men allikevel:

Dette er feil. Hentet fra Sjøveisreglene:

§3 (i) Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn.

Link to post
Share on other sites

Hva med en ekstra høytaler ute RSL? Det har jeg.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg lytter alltid til K16 når jeg er ombord uavhengig av om jeg er fortøyd eller ikke, men som sagt velger jeg å skru av når jeg eller andre skal sove.

De som har forsøkt å feriere med et NordNorskt kvinnfolk som er blitt bråvekket av radiostøy og safety information i tide og utide, vil skjønne hvor viktig dette er for husfreden.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hva med en ekstra høytaler ute RSL? Det har jeg.

 

Tanken har slått meg. Jeg får kanskje se på den muligheten i løpet av vinteren. Jeg har en eldgammel VHF, så jeg er ikke sikker på hvilke muligheter den har til slikt.

Har lyst på ny, men som sagt er det skralt med penger om dagen og listen over "nødvendigheter" vokser til stadighet.

 

-Kompasset til Autopiloten har tatt kvelden og jeg har seilt to år uten. (Knotete når jeg seiler tirsdagsregatta eller lengre strekker singelhanded)

-230V delen av varmtvannsberedern har tatt kvelden og tanken lekker når det blir trykk på varmtvannssiden under motorgange.

-Vindinstrumentene virker ikke lengre.

-Den ene dynamoen har sluttet å funke. (hadde to for rask lading ved kjøring av motor)

-flammevakten til varmeren synger på siste verset og er festet med patentbånd.

-Glidelåsen i LasyBagen er ødelagt

Listen er lengre, men ingen av disse tingene går veldig ut over sikkerheten, så jeg lever med det. At jeg ikke hører VHFn mens jeg kjører motor, er også noe jeg må leve med inntill videre.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tanken har slått meg. Jeg får kanskje se på den muligheten i løpet av vinteren. Jeg har en eldgammel VHF, så jeg er ikke sikker på hvilke muligheter den har til slikt.

 

Jeg hadde høyttaler montert i "hanskerommet" på babord side. Det funket bra. Høyttaleren står der fremdeles, har ikkef ått somlet meg til å demontere den enda.

Om du skal bytte ut alt av utstyr kan jeg komme med litt tips... Byttet ut vind, fart, dybde, autopilot, kartplotter og VHF (med høyttaler i cockpit) i år...

DSC_0939.JPG

(det neste må vel være å få byttet ut den slitne sprayhood'en)

 

Ikke meningen å kuppe tråden...... :flag_bp:

Redigert av arneolav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Om du skal bytte ut alt av utstyr kan jeg komme med litt tips... Byttet ut vind, fart, dybde, autopilot, kartplotter og VHF (med høyttaler i cockpit) i år...

 

Ikke meningen å kuppe tråden...... :flag_bp:

 

Bare for å avslutte denne delen slik at tråden kan bli On Topic igjen, så tar jeg gjerne imot tips ArneOlav, men den det trengs ikke før inngangen på neste vinter. Den økonomiske situasjonen endres ikke fort nok til at det blir noe særlig endring førstkommende sesong.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Off Topic, men allikevel:

Dette er feil. Hentet fra Sjøveisreglene:

§3 (i) Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn.

 

Så det jeg skriver er feil, når du skriver det samme, bare på en annen måte? Jeg skrev det som stod i boka jeg leser til båtførersertifikatet...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har lest om det tidligere og her er det hva jeg husker: Da DSC ble innført ble det diskutert om lytteplikten skulle opphøre - men det ble konkludert med at lytteplikten ikke opphører. (Det er min hukommelse av status, har ikke kilder - men hvis noen har det så er det jo greit å få verifisert.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

I læreboka til telenor fra 2004 står følgende; "Lytteplikt på kanal 16 vil bli opprettholdt intill DSC-signalering eventuelt blir obligatorisk for all kalling i maritim VHF-tjeneste. Foreløpig overgang til DSC er satt til 1 februar 2005" I et tilegg (fra 2008) til denne nå i dag gaaaaaamle boken står det bl.a. å lese; " GMDSS pliktige fartøy skal holde kontinuerlig vakt på egen motaker i tilfelle automatiske anrop når fartøyet er i sjøen. I tilegg skal lyttevakten på kanal 16 opprettholdes for de samme fartøy".Så har jeg letet litt ekstra i mye gammelt på nett - men så fant jeg en artikkel fra 11.januar 2011 hos telenor - og der står det nå følgende; "Med VHF kan nødmeldinger, anmodning om assistanse eller annen informasjon sendes til flere “ukjente” adressater. Alle fartøyer med VHF har lytteplikt på kanal 16." Dermed ser det ut til at lytteplikten for fritidsbåter er opprettholdt.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Alle fartøyer med VHF har lytteplikt på kanal 16." Dermed ser det ut til at lytteplikten for fritidsbåter er opprettholdt.

 

Ikke bare for fritidsbåter, men for alle med VHF.

Det har som noen har antydet vært nevnt forskjellige datoer for et opphør av lytteplikten.

Men disse datoene er blitt utsatt og utsatt, og såvidt jeg kjenner til har man for tiden ikke noe tidspunkt for en planlagt avvikling av lytteplikten.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...