Jump to content

Hvilken "starthjelper" trenger jeg?


Mogens

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 140hk diesel i fra 1998 i min båt. Hvor kraftig "starthjelper" trenger jeg til denne motoren? Denne modellen - http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164634813 har spesifikasjoner som følger: Leverer startstrøm opp til 450 A, batterikapasitet 17 Ah. Vet ikke hvilke spesifikasjoner en trenger...

 

Holder denne til å starte min motor (jeg tenker altså ikke på noe annet enn startkapasitet), og i tilfelle hvilke spesifikasjoner må jeg opp i for å få start? Størrelsen på denne var også veldig fordelaktig :thumbsup: .

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det er mulig å trekke 900A fra et 17AHr batteri? :confused:

Henter vell litt hjelp fra det batteriet som ikke er 100%tomt da :smiley:

 

Uansett så står det 450A starteffekt og 17 ah

 

(17 ah over en time, grovt summert utgjør vell ca 300a på 3 minutter hvis man skulle kunne tappe det 100% og batteriet klarer å levere, deler vi den igjen på 2 så har vi 600a på 1.5 minutt eller 900a på 45 sekunder, så hvis batteriet skulle klare å tappe seg 100% og klare å levere så mye effekt på så kort tid så skulle starteren som krever 900a starteffekt kunne kjøre 30-45 sek)

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fant spesifikasjonene på motoren min og etter det lille jeg kan skjønne så trekker den 55a ved oppstart!??

 

953034.jpeg

 

Da skulle det i tilfelle holde i lange baner med en slik booster i fra Biltema som er linket til.

Redigert av Mogens (see edit history)

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Den burde det, men ikke alle biltemaprodukter holder helt hva de lover.

 

Jeg kjøpte en helt lik sak på europris, bare den var sort, for mange år siden. betalte da ca 300kr for den og den var verd alle pengene!

Jeg startet myyyyyye rart med den boosteren, og den tålte mye missbruk på sine siste dager :smiley:

 

Annbefales :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har tilsvarende sak (ser lik ut) kjøpt i en Mekk butikk. Er overasket over både antallet og ikke minst størrelsen på motorer (har brukt min på traktorer flere ganger) denne saken klarer å starte. Men fortrinnsvis hvis det ikke er noe annet galt med hjelpeopjektet enn lite strøm. Hvis man først har tømt et startbatteri på en motor som ikke vil starte, da er boosteren kun som en fjert å regne. Men som en sikkerhet i f.eks. båt er det et helt ok "supplement". Har forsøkt den på min yanmar 4LH (3,6liter diesel) og dette går helt problemfritt. En kompis har en mercruiser på 300 hk (usikker på eksakt motortype) som fikk starthjelp for et par uker siden med samme - akkurat som å starte med startbatteri. Yanmaren min startet jeg med originalbatterier helt frakoplet, mercruiseren var sammenkoplet med startbatteri.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...