Jump to content

DP-S drev, ulyd når jeg svinger


Jori

Recommended Posts

Tid for å sjekke opp med dere.

Drevet mitt som emnetittel sier gir en annen låt når jeg kjører sakte fremover og svinger. Det er ikke den vanlige motstandslyden som kommer når servo-oljen sirkulerer. Ei heller kommer lyden fra servopumpen. Den er ei heller tilstede nå båten er i fri. Lyden er sterkere når jeg svinger til en side, enn den andre siden.

Jeg kan ikke si at jeg merker denne lyden når jeg kjører i plan, men det kan også skyldes at generel støy er så høy at den overdøver denne lyden.

Synes også at båten av og til ved ett spesielt turtallsområde vibrerer litt (når jeg kjører den rundt 2200 rpm og båten jobber tyngre, men ikke er i plan eller på tur opp til plan)

Propellene er balansert i fjor og er ikke skadet i år.

Nederste del av finnen har en liten bøy, uten at det har gjort utslag før (var slik når jeg tok over båten og i fjor merket jeg ikke noe til at det spilte inn på noe)Skal uansett varme opp å rette opp finnen i år, når drevet skal av.

 

Jeg regner med at det kan være lagerkryssene som begynner å bli slitt? Noen andre som har erfart tilsvarende når kryssene har blitt slitt? Hvilke symptoner får man ved slitte lagerkryss?

Skal uansett ta av drevet å finne ut hva dette er for noe, men greit å vite hvor jeg kan starte feilsøket.

 

Igjen på forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Det kunne høres ut som slitte lagere ja. Det med at vibreringen kommer ved ett vis turtall er nok resonans, som er vanlig med alt som roterer. men vis lagerene er slitte vil jo vibreringen bli betydelig større innenfor dette turtallsområdet.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, ja jeg regner vel selv med at det er de krysslagrene. Siden det ikke vibrerer så ille enda, er det tydelig at jeg kan bruke båten litt til da før jeg tar den på land?

Hvor fort slites slikt? Jeg er jo særs sensisitv på ting som ikke stemmer og oppdager defor slikt tidlig.

Link to post
Share on other sites

Disse krysslagrene holder vanligvis i mange år, men vist du får vann i knutebelgen(kryss/knute) så blir lagrene fort ødelagt, Eg ville tatt opp båten så fort så mulig og fått sjekket dette, du kan spare mye penger på å gjøre det nå enn å vente,vist det er vann i belgen kan det vera du er så heldig at du kun trenger å skifte belg og lager i skjold, og at det er ingenting gale med krysslagrene.vist du venter lengre kan det vera at du må bytte komplett knute og den koster ca 7000 trur eg + arbeid.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tid for oppdatering:

 

Det var aksellageret også kalt gimballageret som var gått tørt. Hvorfor, jo forrige eier har tydeligvis montert det 180 grader feil, slik at smørehullet ikke matchet hvor smørenippel kommer inn.I tillegg var det litt vannrester i belgen.

 

Dette lageret satt som bare svarte fy (korridert sammen), og måtte tilslutt kjøpe ett spesial Bachoverktøy for glidehammer for å få det ut. Enda drog jeg kun ut det innerste delen av lageret, yttre ring satt bom, så mått drille opp ett hakk som jeg så fikk slått litt sammen og derifra satt hele ringen i bevegelse for å få ut.

 

Knutelagrene ser bra ut, har smørt de opp igjen.

 

Bytter samtidig belger og vanninntaksslange.

 

Takk for tips og gode råd

 

Ett praktisk spørsmål til slutt. Jeg ser at Volvo penta ikke sier noe om at det skal brukes pakning eller tetningsmiddel mellom gimbalhuset og drevet (der hvor drevet entres på de 6 pinnene), men blir det utett der, vil det jo komme vann inn i drivbelgen. Hva er vanlig praksis for dere som har montert dette sammen før? Ny tettingsring rundt vannintak er montert, sammen med to oringer som er byttet ut. Men de sikrer jo bare for utetthet rundt kjølevannsintaket.

Link to post
Share on other sites

Om pakningen rundt kjølevannsinntaket ser bra ut,trenger du ikkje å bytte denne, du kan bare smøre på noe permatex eller lignende, Du trenger heller ikkje noe tetningsmiddel mellom dei andre flatene, Knutebelgen fungere som pakning, den sitter i "press" når du setter på drevet igjen. Bra du fant ut av feilen, husk å smøre lagert hver gang du har den på land så holder dette lageret lenge;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Lageret og kryssene i knuten skal smøres med Hjullagerfett. Begge tingene ved å bruke fettpresse. Lageret til akselen kan du smøre med alt montert, lagrene i krysset må du ta av drevet for å smøre.

Videre skal knuten utvendig og andre åpne deler smøres inn med vannbestandig grease. N.B. Selve akseltappen (ytterst der den er i ingrep med motor) skal igjen smøres med hjullagerfett og O-ringene som sitter på akseltappen skal oljes med vanlig motorolje.

 

Nå forutsetter jeg at du har samme løsning på dps 2008 som jeg på min 1998. me nen grei regel, der hvor det er nippler, hjullagerfett. Det andre med vannbestandig grease, untatt akseltapp (ytterst) og evt. o-ringer. I praksis tror jeg ikke det gjør så mye om akseltapp og o-ringene får vannbestandig fett istedet, men det jeg sa til deg er hva manualen sier.

Link to post
Share on other sites

Må korrigere meg selv, tok ting på husken her.

Akseltap kan smøres med hjullagerfett hvis det er grease av molytype. Hvis ikke skal molyfett brukes på akseltapp.

Forresten ett mareritt å entre drevet inn igjen, (slik er det når man driver ute på tomten og ikke har verksted og de riktige løftemidler til rådighet.)

Link to post
Share on other sites

Det skal vera veldig enkelt å få disse drevene på plass, men noen ganger er det litt vanskelig . og då er det bare til å ta spenn tak når du er sikker på at splinenen er i riktig spor, dette sjekker du enkelt med å sette drevet i gir og tørne på propellakslinger. vist du ikkje klare å tørne dei da er splinen i inngrep. og då er det bare til å sjekke at ingenting ligger i veien å riste det litt og hakke det innover. Det går heilt fint å smøre heilei akslingen inn med vannfast grease, oringer og splinen, då får du det lettere av om du er uheldig å få vann i belgen.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Knugisto,

ja har du ikke nipler på kryssene, så får du jo ikke presset inn fett der. Da er det tydelig smørefrie kryss, som man kjenner fra biler som du selv sier. På mine er det en nippel på hvert av de to kryssene.

Da kan du bruke vannfast grease og smøre inn kryss.

Jeg sliter med å få inn akseltappen, selv om Joda sier det skal være enkelt. Får ta med meg en nabo i morgen som kan tørne på motoren, se om jeg får lettere inngrep den veien.

Link to post
Share on other sites

Joda, til info nå er det på plass. Du hadde rett i at det trengtes og dyttes skikkelig. Jeg måtte sette på en kloss å banke det inn.

Vær obs på en ting, man klarer å snurre propellen i gir og samtidig dra motoren rundt. Det oppdaget jeg da jeg fikk med en nabo for å tørne motoren rundt. Når jeg da snurret på propellen så han at motoren gikk rundt. Det var jo greit da viste jeg at den var i inngrep og dermed kunne jeg begynne å forsiktig banke det inn. Var ikke mulig å dytte det inn. Når jeg så kunne sette muttrene på boltene gikk jo resten greit.

Takk for tips

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...