Jump to content

14-åring trenger hjelp til valg av jolle, f.eks. GH-11


Kaptein Benjamin

Recommended Posts

Heisann. Da er tiden inne for å kjøpe meg båt. Jeg har blitt meget skremt etter å lest om alle disse sprekk-skadene på disse rotasjons-støpte jollene. Disse tror jeg holder meg langt unna! Jeg er i en alder av 14, og fyller 15 iår. Jeg er MEGET keen på GH 11. Jeg lurer på hvordan denne båten er generelt? Mitt budsjett er på 25.000kr. Er det lett å ødelegge disse glassfiber båtene? Åssen er det med sprekker på disse? :confused:

 

Mhv Kaptein Benjamin

Link to post
Share on other sites

Har selv en Gh 11 Deluxe, og det er etter min mening den perfekte ungdomsbåt. Den har 4 gode sitteplasser, praktisk lagringsplass, den romslig og fin å se på. Det er en båt med en dyp v-bunn som gir en myk og solid sjøgang, den ligger som støpt i sjøen. Har en 15 hk yamaha på denne, og med den motoren går den lynraskt opp i plan, har lav planingsterskel, og det er mer enn nok til å leke seg med. Fra mitt synspunkt er den også veldig trygg, du kan svinge for fullt fra en fart på 24 knop uproblematisk, og det skal en god del sjø til før det begynner å bli uforsvarlig å kjøre den. GH er også et kurant merke noe du vinner på når du igjen selger båten. Veldig god kvalitet på disse. Jeg kjøpte min for 8600 kr med motor, pusset denne opp, og idag står jeg igjen med noe jeg vil tro er en av de flotteste 1986 modellene på sjøen. For en 20-25000 får du en veldig grei GH. Når du nevner sprekker forstår jeg ikke helt hva du mener, men de tåler en god del hvis det er det du tenker på.

Selger min snart så hvis du er villig til å vente litt får du deg en fin Gh

Link to post
Share on other sites

Er det lett å ødelegge disse glassfiber båtene? Åssen er det med sprekker på disse? :confused:

 

Mhv Kaptein Benjamin

 

Glassfiber er ikke så lett å ødelegge. Har aldri hørt om glassfiberbåter som sprekker opp, men heller de nye river 350 ungdomsbåtene som er laget av plast. En kompis av meg hadde en sånn og det tokk 2 uker før det fosset vann inn på grunn av en sprekk som plutselig kom. Han kjørte ikke på noe, men det var en fabrikksfeil som gjorde at den sprakk opp. Glassfiber brukes til noen bil-kit også, så glassfiber har mange bruksområder. Jeg har noen sprekker i båten min som jeg har fått tetta igjen, men de var fra noen grunnstøtninger fra forige eier.

 

Jeg syns du skal gå for en Wester 360, siden jeg bare har hørt gode ord om den :thumbsup: Så fant jeg en wester til deg og, men den ligger 2000,- over ditt budsjett, men det var den eneste med stereo anlegg til den prisen.

 

Så håper jeg du finner ut av det :thumbsup:

 

mvh Joakim Brunsvik

Redigert av Joakim Brunsvik (see edit history)

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Det gjelder i grunnen alle de gamle norske merkene som Gh, Skibsplast, With, Terjesen for å nevne noen.

Styr unna Terjesen, gjerne også With`en da kun på grunn av sjøegenskapene, disse er etter min mening for flate i bunnen, noe som gir god fart, men ikke minst harde landinger!! Lykke til!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Vurdert Fun 3? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30121811 Høy kvalitet og veldg stabil. Faktisk såpass at enkelte setter 90HK på dem: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29600653 :)

 

Har selv vokst opp i en GH 11 deluxe, en fantastisk morsom båt, ustabil ved kai, men fantastisk i fart!

 

Mitt beste råd er å prøvekjøre litt ulike modeller før du kjøper, så reduserer du risikoen for å bli skuffa.

 

Lykke til og fortell hva det ble!

Link to post
Share on other sites

Det blir enten Bever 250 eller Wester 360, da disse visstnok skal være bedre.

 

Såvidt jeg har fått inntrykk av så er Wester 360 noe flatere i bunnen enn f.eks GH/Bever.

 

Andre gode alternativer er Musling 370, Bever 400.

 

 

Hvis "mykplast" er et alternativ så har man jo Pioner 325 og ISY 370

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Du kan få kjøpe min Skibplast 15 HT som er under oppussing men gått lei. Den har Brenderup henger + 50 hk evinrude. Med følger også en ny gummijolle med en Mercury 4,5 hk i strøken stand. Alt dette skal du få for 20.000,-

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...