Jump to content

1968 mod. Mercury Thunderbolt mangler gnist, tips tilfeilsøking?


BowFreak84

Recommended Posts

Jeg skrur en del motor, men har vært lite borti thunderbolt tenning, det vil si jeg har 0 erfaring med den. Jeg fikk spørsmål om jeg ville se på en 68 mod mercury thunderbolt i vinter som skal stå på en mahogny veteranbåt nesteår.

 

Motoren mangler gnist på alle sylindere. Noen tips til hva jeg kan begynne og sjekke? Er det stifter på denne motoren? Tenkte først stator, men har denne motoren det?

 

Tips mottas med takk :)

Redigert av BowFreak84 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thunderbolt er Mercurys navn på elektroniske tenning ( Hall giver ).

 

Disse motorene har stator, men kun til lading av batteri.

 

Selve tenningsystemet drives av strøm ifra batteriet..

 

Et enkelt system der de fleste deler er tilgjengelig, noen dog kun ifra 3dje parts leverandører ( men disse er gjerne bedre en de gamle Mercury delene ).

 

Ting som rotor og fordeler lokk er DYRT, men de holder gjerne motorens levetid +++

 

 

Du nevner ikke noe om hvilken motor det er snakk om men regner med at det er 4 eller 6 sylindre ??

Du må antagelig beregne deg litt jobb da det er snakk om en godt voksen motor, kom gjerne tilbake med bilder og spørsmål...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takker, glemte å skrive hvordan motor ja, det er en 50 hk. det er vel 4 sylindere om ikke jeg husker feil, har ikke fått motoren i hus enda, men bilder kommer når jeg får den her.

 

Jeg regner med det blir en del turer på ebay mens jeg holder på med den, min erfaring så lang er som din, at 3. parts deler kan ofte være bedre en merc sine originaldeler. Lager CDI electronic deler til disse gamle motorene også?

 

Hvor mye eieren er villig til og koste på den vet jeg ikke enda, det blir jo spennende å se! Men jeg tror han er villig til og ofte noen kroner. Etter det jeg har blitt fortalt er den stort sett ferskvannskjørt til nå, det er import motor fra et dødsbo. Har sett på motoren en gang, og den ser veldig pen ut for alderen.

 

Selv liker jeg disse gamle motorene av utseende, så det skal bli gøy å få skrudd litt på det! Går selv og små fantaserer litt om en god gammel mahogney båt med en slik bakpå :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...