Skipsreder'n Startet 16.August.2011 Del på Facebook Startet 16.August.2011 Driver i disse dager å vurderer ny motor til slepejolla mi.Har en Maritimgummibåt med 5Hk Mercury 2-takt som fungerer veldig fint med 1 voksen oppi,men med 2 personer er det kul umulig å få den i plan med 5 hester'n.Vurderer frem og tilbake og opp i mente om jeg skal ha brukt 2-takt eller ny 4-takt.Har vel landet på at jeg vil ha en forholdsvis ny eller helt ny 4-takter,og da Tohatsu 8 eller 9.8 da denne veier minst i klassen og prisen er bra. Så det jeg lurer på er om disse to Tohatsu'ene er den samme motor'n og 8Hk kan oppgraderes til 9.8Hk på en enkel måte?Noen som har erfaringer å dele? Kom gjerne med innspill om motorene generelt også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Hei Interessant problemstilling. Årsaka til at jolla ikkje planar med to personar ombord er den auka vekta. Kor mykje tyngre er ein firtaktsmotor, i høve til ein totaktsmotor med same effekt? Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipsreder'n Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 En 9,9 Yamaha 2-takter veier 36 kilo tror jeg,og Tohatsu 8 og 9,8 4-takt veier begge 37 kilo så forskjellen er ikke stor når det gjelder vekt i denne klassen. En ny Tohatsu 8Hk koster 3k mindre enn 9,8 og har samme sylindervolum og vekt så derfor lurer jeg på om det er enkelt å oppgrader 8 hester'n til 9,8 og dermed spare noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Har en 8 hk Tohatsu 8 hk 2-takter selv og lurte på det samme. Kom over denne her på Baatplassen Link Redigert 16.August.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipsreder'n Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Takk for tipset.Da vet jeg at det ikke lønner seg på Tohatsu 2-takterne,men det er 4-takterne jeg er interesert i ...er det det samme som gjelder for disse tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 En 9,9 Yamaha 2-takter veier 36 kilo tror jeg,og Tohatsu 8 og 9,8 4-takt veier begge 37 kilo så forskjellen er ikke stor når det gjelder vekt i denne klassen. Det er vel litt å sammenligne epler og pærer dette... små 2-takt mot små 4-takt? Vektforskjellen begynner å viskes mer ut mellom 2T og 4T for større motorer, men på 15 Hk og mindre var forskjellen ganske stor helt til det ble stopp med 2-takterne. Tohatsu 8 og 9,8 Hk som 2-takt veier bare 25 eller 26 kg (jeg har selv en slik) og det er STOR forskjell synes jeg med 25 opp mot 36 kg (over 40 % tyngre) når motoren skal av på på jolle, opp og ned i ferskvannstank osv osv. En ny Tohatsu 8Hk koster 3k mindre enn 9,8 og har samme sylindervolum og vekt så derfor lurer jeg på om det er enkelt å oppgrader 8 hester'n til 9,8 og dermed spare noen kroner. Beklager - jeg for min del kjenner ikke til hva som skal til for å gjøre om 4T Tohatsu 8Hk til et hakk sterkere motor. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nightlife Svart 17.August.2011 Del på Facebook Svart 17.August.2011 Ifølge Tohatsu kan du ikke trimme opp hverken 8 eller 9.8hk 4t. Dog så har de samme slagvolum (209), så med litt forskning finner du sikkert ut av det. 4t 9.8 (og 8) veier 37 kg. Mener å huske at Yamaha sine veier noe over 40. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipsreder'n Svart 17.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2011 Takk for svar Nightlife.Det er akkurat dette jeg var ute etter å få greie på. Jeg har vært rundt hos noen forhandlere her i distriktet i dag og de sier at det går å trimme opp,men at dette er kostbart og ikke lønner seg.Bortsett fra muligens Suzuki 8Hk som han jeg snakket med på Leere's motorsport trodde at den går å trimme opp til 9,9Hk ganske enkelt ved å bytte reedplata under forgasser,men han var ikke helt sikker...pokker å,jeg som øyna muligheter til å spare noen kroner ved å kjøpe 8Hk og trimme opp Det må da finnes en enkel måte å gjøre dette på som i gamle dager med 2-takterne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.