Jump to content

Kjøp av ny Tohatsu 8Hk 4-takt eller 9.8Hk 4-takt?


Skipsreder'n

Recommended Posts

Driver i disse dager å vurderer ny motor til slepejolla mi.Har en Maritimgummibåt med 5Hk Mercury 2-takt som fungerer veldig fint med 1 voksen oppi,men med 2 personer er det kul umulig å få den i plan med 5 hester'n.Vurderer frem og tilbake og opp i mente om jeg skal ha brukt 2-takt eller ny 4-takt.Har vel landet på at jeg vil ha en forholdsvis ny eller helt ny 4-takter,og da Tohatsu 8 eller 9.8 da denne veier minst i klassen og prisen er bra.

Så det jeg lurer på er om disse to Tohatsu'ene er den samme motor'n og 8Hk kan oppgraderes til 9.8Hk på en enkel måte?Noen som har erfaringer å dele?

Kom gjerne med innspill om motorene generelt også.

Link to post
Share on other sites

En 9,9 Yamaha 2-takter veier 36 kilo tror jeg,og Tohatsu 8 og 9,8 4-takt veier begge 37 kilo så forskjellen er ikke stor når det gjelder vekt i denne klassen.

En ny Tohatsu 8Hk koster 3k mindre enn 9,8 og har samme sylindervolum og vekt så derfor lurer jeg på om det er enkelt å oppgrader 8 hester'n til 9,8 og dermed spare noen kroner.

Link to post
Share on other sites

En 9,9 Yamaha 2-takter veier 36 kilo tror jeg,og Tohatsu 8 og 9,8 4-takt veier begge 37 kilo så forskjellen er ikke stor når det gjelder vekt i denne klassen.

Det er vel litt å sammenligne epler og pærer dette... små 2-takt mot små 4-takt? Vektforskjellen begynner å viskes mer ut mellom 2T og 4T for større motorer, men på 15 Hk og mindre var forskjellen ganske stor helt til det ble stopp med 2-takterne. Tohatsu 8 og 9,8 Hk som 2-takt veier bare 25 eller 26 kg (jeg har selv en slik) og det er STOR forskjell synes jeg med 25 opp mot 36 kg (over 40 % tyngre) når motoren skal av på på jolle, opp og ned i ferskvannstank osv osv.

 

 

En ny Tohatsu 8Hk koster 3k mindre enn 9,8 og har samme sylindervolum og vekt så derfor lurer jeg på om det er enkelt å oppgrader 8 hester'n til 9,8 og dermed spare noen kroner.

Beklager - jeg for min del kjenner ikke til hva som skal til for å gjøre om 4T Tohatsu 8Hk til et hakk sterkere motor.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Nightlife.Det er akkurat dette jeg var ute etter å få greie på.

Jeg har vært rundt hos noen forhandlere her i distriktet i dag og de sier at det går å trimme opp,men at dette er kostbart og ikke lønner seg.Bortsett fra muligens Suzuki 8Hk som han jeg snakket med på Leere's motorsport trodde at den går å trimme opp til 9,9Hk ganske enkelt ved å bytte reedplata under forgasser,men han var ikke helt sikker...pokker å,jeg som øyna muligheter til å spare noen kroner ved å kjøpe 8Hk og trimme opp :headbang:

Det må da finnes en enkel måte å gjøre dette på som i gamle dager med 2-takterne :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...