Jump to content

Erfaringer med Garmin 100i VHF?

Framtia

Recommended Posts

Har du tenkt å montere den inne eller ute? Kan ikke se at det er ekstern høyttaler eller håndsett. Vil det ikke da bli vanskelig å høre den ute? Vår Raymarine er montert inne og er vanskelig å høre. Bruker da håndholdt ute med begrenset rekkevidde.

Vurderer sterkt og montere ny med hovedstasjon inne, samt ekstra håndsett ute.

Ser både Simrad, Raymarine med fler har denne løsningen.

Vi sees!

Jeg har en Sailor VHF nede ved kartbordet, og en høyttaler ute. Men jeg ønsker også å kunne betjene den utenfra. Så da kan det være en grei løsning å bare gå for en relativt enkel VHF ute, og så bruker sailoren som back-up. Den koster jo ikke stort mere en ett ekstra håndsett ville gjort.

Lagt til: alternativet mitt er å kjøpe en ICOM M-604 med commandmic, men føler ikke helt for å plukke ut Sailoren av båten.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Da har jeg et års erfaring med min 100i VHF. Dessverre er jeg ikke helt fornøyd, og jeg lurer på om andre plages med at det kan være vanskelig å få satt squelch til "rett nivå". Jeg har antenna i mastetoppen, og ved gode forhold får jeg inn andre stasjoner på lang avstand. Men det er en tendens til at jeg ofte får hakking fordi den tar inn svake signaler (pleier da å sette den på "local" for å unngå dette). Men enkelte ganger er det slik at jeg ikke hører Tjøme radio uten av squelch settes så lavt at VHFen skurrer når sendingene opphører. Slik skal det jo ikke være. I tillegg har jeg vært litt plaget med kondens under glasset, så jeg tenker å ta meg en tur til forhandleren nå når sesongen snart er over. Men jeg lurer altså på om andre har opplevd tilsvarende problemer.

PS: Garmin VHF100i ble testet i et engelsk båtblad nylig, og fikk ikke toppkarakter. Det sto der at den ikke var blant de beste mhp å ta inn svake signaler.

Det tror jeg du har rett i, men jeg har en følelse av at problemet ikke ligger der. Jeg får f.eks inn Lyngby radio når jeg er rundt Tjøme (forutsatt at squelch er satt så lavt at radioen skurrer), men jeg ikke får inn Tjøme radio hvis jeg stiller squelch akkurat slik at skurringen opphører. Knappen er da skrudd til ca nivå 3 om an tenker seg at den maks går til 9 (helt tilsvarende innstillingen jeg bruker på mine to andre VHFer ombord. Disse er imidlertid ikke tilkoblet antennen i mastetoppen)

• 1 måned senere...

Oppdatering: Radioen ble sendt til reparasjon, men den lot seg ikke reparere (fikk refundert kjøpesum). Det ble påvist feil på RX/TX, men mer enn det vet jeg ikke. Så da ble det kjøpt en ICOM M401, som ble montert og testet i dag. Førsteinntrykket er at sistnevnte er merkbart bedre enn Garminradioen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...