G-sabb Startet 16.August.2011 Del på Facebook Startet 16.August.2011 Hei,en time på tomgang,så halv fart så full gass? Motoren virker litt treg vil den "løsne "etter innkjøring? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 17.August.2011 Del på Facebook Svart 17.August.2011 Hvis du kommer fra 2-taktsmotor så virker en 4-takter "dau" og treg. Innkjøring: Mange tråder om dette allrede. Bruk søkefunksjonen. Vanligvis er svaret: Gjør som manualen sier. Hvis det ikke er en tung vannfortrengende båt, men en mindre planende båt så vil praksis ofte være vanlig variert kjøring, gjerne i plan hvis den klarer å holde seg over planingsterskelen med 3/4 gasspådrag. Ikke fullfart over lang tid, men noen kortere rykk som du kan øke i antall og lengde mot slutten av innkjøringsperioden. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 For større skipsdieselmotorer utføres innkjøring etter en serie etterfølgende "trapper" der man starter med en som går opp til ca. 20% last. 5-10-15-20% over et tidsperspektiv på f.eks. 1-2 timer. 20 minutter på 5%, 20 minutter på 10% osv. Og så direkte ned til 0 last for en kortere periode for så å starte på neste "trapp" som går opp til 30% etter samme mønster. Hele poenget er at stempelringene skal slites til mot sylinderveggene under ulike forbrenningstrykk/vinkler for å dekke hele trykkområdet de er utsatte for. En slik innkjøring kan gå over 12-24 timer. Metoden er ulik belastning gjennom trinnvis lastøkning etter et definert mønster. Følg fabrikantens anbefalinger. Å starte med full gass/last er helt feil framgangsmetode. Mindre motorer som er ment for "konsumforbrukere" som f.eks. fritidsbåter etc. kan være ferdig innkjørte fra fabrikk da man sikrer seg mot innkjøringshavarier/skader forårsaket av ukyndige brukere på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.