Jump to content

Tamd 71B, får ikke av oljefilter


BOBO II

Recommended Posts

kan noen gi et godt råd om hvordan en får løsnet et oljefilter på en Tamd 71B .

har holdt på i båten i mange timer i kveld. har utføre innvendig motorvask fra QMI og QMI motorbehandling.

Etter innvendig motorvask gikk oljetrykket opp fra 6 psi til nesten 9 psi. før dette hadde jeg broblemer med lavt oljetrykk på tomgang etter litt pådrag opp på ca 20 knop til motor ble god og varm på ca 85grC.

tørr ikke starte opp motor før gml.oljefilter er skiftet.

Har brukt verktøy som passer oljefilter med det sitter dønn fast. Tar gjerne i mot gode forslag. :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk samme problem i sommer. måtte faktisk ta ut motoren og meisle det av. etter 3 ulike oljefilter tenger så gikk det hull i filtret. monterte filtret på brakett etter denne opplevelsen. filtret mitt var montert av VP verksted. ikke en dråpe olje var å se på gummi pakningen... :thumbsdown:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Takk for bilde Biltema blir besøkt i dag :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Såsant det er plass har jeg tilgode å se at denne ikke klarer å løsne et filter.

 

Har faktisk sett at den ikke klarer det heller. Et par runder med et skinnbelte med slakk til å tre inn en solig "stang" som er litt flat i annlegget mot filter funket for meg i et håpløst tilfelle. Den over kan skvise filteret og vri av blekket så du ikke får noen andre sjanse - ville forsøkt et belte først.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, dette er ikke uvanlig. Her er ett godt tipst: Kjøp/ Anskaff en lang meisel, legg denne mot den nedre filter kant (Mellom hus og filter). Bruk en soilid hammer på meisel, som ligger på nedre filter kanten.Slå hardt, så skrues filteret av. Dette støtet åpner filteret, og nå kan du straks skru av med fingrene. Har vist dette trikset i havna, da filter tenger ikke har strukket til.

Link to post
Share on other sites

tang.jpg

 

Denne fikser det nok. Her strammer du til det sitter (sklir det strammer du enda mer - den arbeider seg til slutt inn i filteret), samtidig som du får moment på stanga. Fantastisk. Om du ikke får av med denne skjønner jeg ingen ting. Når alle disse med kjeder og reimer ikke lengre virker har det alltid gått som en lek med denne.

Link to post
Share on other sites

Kjøp/ Anskaff en lang meisel, legg denne mot den nedre filter kant (Mellom hus og filter). Bruk en soilid hammer på meisel, som ligger på nedre filter kanten.Slå hardt, så skrues filteret av.

Støtter dette forslaget. Når du slår må du forsøke å vinkle meiselen slik at du får en tangentiell kraft ytterst på filteret. Pass på at du dorer nærmest mulig gjengene på filteret.

Men vær forsiktig med en ny meisel, den er så skarp at du risikerer å ødelegge filteret uten at det løsner. Det kan være fordel med en stor dor istedet (30 cm lang eller noe i den duren) og bruk TUNG hammer (feisel) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er 100 % sikkert att det sitter i gummi pakningen over filtret. deformerer man filtret så er det gjort... da er det kun å meisle på øverkant der skiva sitter jeg tok ut motoren og måtte meisle filtret 1/2 omdreining rundt før det løsnet.. og motoren min hadde gått 20 timer.... :thumbsup: jeg kjøpte alle olje tengerne biltema hadde... filterhuset mitt løsnet, men ovre skiva(lokket sto like f..... igjen.

Redigert av Scand 7100 (see edit history)

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Da var oljefilteret løsnet................ dro en tur til biltema og kjøpte 3 forskjellige varianter verktøy for oljefilter. en med skinnreim en med gummireim og en litt større variant med kraftig kjede og skikkelige tagger på innsiden av strammern. denne hadde også et lengere håntak slik at jeg fikk et større moment men klarte heller ikke å få løsnet med håndkraft. måtte sette meg ned mellom motorene og bruke babord motor som ryggstøtte brukte begge bena på tanga. Etter mye mas og knebøy løsnet dævelskapet..

Nytt satt på men nå er gummipakkning smørt med litt olje før tilstramming, har brukt kun vanlig hånkraft så en slipper dette igjen..

 

Takk for mange gode tips :flag:

 

PS!

Innvendig motorvask fra Qmi gjorde susen på styrbord motor.

oljetrykket økte og mindre vibrasjoner motor maler som om den skulle være ny.. nå gjenstår det bare og gi flatt jern i et par timer til helgen for og få max ut av motorbehanlingen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

da jeg hadde Honda CBR (MC) så var det så liten plass at det gamle trikset med å deise et skrujern igjennom filtret og vri ble brukt.. var ikke plass til en kjedeklemme.. brøvde med gummireim også men det var ikke plass og plassen til å vri var veldig liten.. men å bange skrujern eller en annen spiss gjenstand igjennom fungerer..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

PS!

Innvendig motorvask fra Qmi gjorde susen på styrbord motor.

oljetrykket økte og mindre vibrasjoner motor maler som om den skulle være ny.. nå gjenstår det bare og gi flatt jern i et par timer til helgen for og få max ut av motorbehanlingen.

 

Hvilken olje bruker du nå ?

 

Jeg har Mercruiser 4.2L diesel og det er anbefalt å bruke mineral olje.

Er litt skeptisk til syntetisk "olje" på dieselmotor, men vet at på bensinmotorer går det bra.

 

Fikk tilbud fra importøren av QMI å kjøpe syntetisk olje til 65,- pr liter. Den oljen skulle være bedre enn annen syntetisk olje.

I tillegg motorvask og motorbehandling tilsendt fraktfritt, og en liter dieseltilsetning/forbedrer på kjøpet.

 

Fikk kjøpt QMI hos Torshov Bilrek i Oslo, og skal teste en motorvask på en motor med litt dårlig oljetrykk når den er varm.

Motoren har nettopp vært overhalt, men det kan være noe som er oversett som er årsak til dårlig oljetrykk.

Var litt lavt oljenivå, men har fyllt opp igjen, men tar en "motorvask" for å se om noe blir bedre.

Har fyllt på Biltema turbodiesel olje, men den skal skiftes iforbindelse med innkjøringen er over og har tenkt

å fylle Mobil Delvac MX olje.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Etter innvendig motorvask gikk oljetrykket opp fra 6 psi til nesten 9 psi. før dette hadde jeg broblemer med lavt oljetrykk på tomgang etter litt pådrag opp på ca 20 knop til motor ble god og varm på ca 85grC.

tørr ikke starte opp motor før gml.oljefilter er skiftet.

 

Lurer bare på om du fikk høyere olje trykk før du byttet den gamle oljen som inneholdt motorvask?

 

Jeg har prøvet en behandling og fikk ikke noe merkbar forbedring før jeg byttet til ny

olje. Den gamle oljen var fra Biltema og ny er Mobil Delvac MX.

Lavt oljetrykk kan skyldes oljen og i tillegg for lavt olje nivå. Og bedre trykk skyldes ny olje

og ikke QMI.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Etter innvendig motorvask gikk oljetrykket opp fra 6 psi til nesten 9 psi. før dette hadde jeg broblemer med lavt oljetrykk på tomgang etter litt pådrag opp på ca 20 knop til motor ble god og varm på ca 85grC.

tørr ikke starte opp motor før gml.oljefilter er skiftet.

 

Hei,

 

Hvordan går det med motoren(e) ?

Du skriver at oljetrykket øket fra 6 PSI til 9 PSI. Men det er veldig lavt, 9 PSI tilsvarer snaut 0.6 Bar og alle alarmer burde hyle opp.

Du mener kanskje fra 6-9 Bar ? Det er i såfall ganske høyt.

 

Mine motorer ligger på rundt 5 Bar på kald motor og faller en bar på normal temp.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei Igjen

Etter innvendig motorvask gikk oljetrykket på styrb. motor opp fra 6 til 9 bar (ikke PSI)på tomgang.

men falt noe tilbake noe når motor ble skikkelig varm etter en time på marsfart og varme maskiner.

 

Før prøvekjøring tappet jeg ut all gammel olje og byttet oljefilter, den gamle oljen hadde en helt spesiell konsistens og var svart som natten. tydlig det var masse avleiringer i gamlekara. var på Volvo verksted og fikk tak i DSV 2 Olje som jeg tror er mineralsk, ble anbefalt dette av en proff( volvo kan jo ikke anbefale andre en sin egen olje). :rolleyes:

Fylte også på Motorbehandling fra QMI 20% av total oljemengde motorer skal ha. disse motorene står i en 10 grader helling og oljevolumet er 15 liter. 12 liter Olje og 3 liter Motorbehandling.

Styrbord motor er nesten kvitt all vibrasjon noe ventillyder høres fortsatt men det er et minimum av hva de ga fra seg av ventil lyder før behandling.Resultatet er jeg veldig fornøyd med så langt nå gjenstår det bare og få brukt Ladyen før sesongen tar slutt :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Om du hadde 6 Bar trykk så var det vel ikke for lavt.

En Tamd 71 skal normalt ha oljetrykk mellom 4 og 6,5 Bar.

Så det jeg lurer på er om oljetrykket ble høyere etter du byttet oljen.

 

Jeg tok en vask med produktet og fikk ikke noe forskjell før oljen ble byttet, så spørsmålet er

om innvendig motorvask hjalp noe på min motor som i utgangspunktet er nyoverhalt.

Oljetrykk skal på en Merc 4.2L diesel på tomgang 750rpm, være 1,5-2,5 Bar og på 3600rpm være 3,5-4 Bar. Olje er 15-40. Siden oljetrykket faller ved varm motor skyldes det vel viskositeten på oljen,

så om man kan bruke en 30 olje ville det kanskje være stabilere når motor er varm.

Når det gjelder tilsetning til oljen vil jeg bruke STP, som er velkjent.

 

QMI oljetilsetning inneholder vel teflon. Det finnes og andre tilsetninger basert på molybden, som er velkjent og har utmerket smøre evne.

QMI motorvask lignet forøvrig veldig på en vannbasert og biologisk nedbrytbar motorvask man får kjøpt til ca 40kr pr liter.

QMI koster ca 175kr for 0.9L.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

hei igjen

jeg skiftet til ny olje før rens for og teste om det var noe hold i dette med innvendig rens.

selv om det var dyrt med oljeskift syntes jeg at denne kostnadden var vært forsøket.

 

problemet var før rens at oljetrykket ikke gikk opp under belastning trykket gikk ned til ca 3

etter at motor ble god og varm selv etter oleskift

det største problemet var at ved tomgangskjøring sank oletrykket ned til 2 ved varm motor og oljealarm som som hyler.

dette problemet er nå borte og ved varm motor ligger trykket nå på mellom 4-5.

 

Har fylt på Volvos 15-40 vds 2 Olje som jeg tror er mineralsk olje og ikke helsyntetisk.

Håper nå at dette vil holde resten av sesongen.

 

noe av QMIen kjøpte jeg på torshov men kontaktet Canimport AS QMI og fikk tilsendt 5 liter motorbehandling til den nette sum av kr 1415.- + mva 5 liter Innvendig motorvask 550.- + mva

Tok også med 30 liter helsyntetisk 15-40 olje til kr 65.-+ mva greit og ha i garasjen.

skal teste produktene på lastebil og varebilen hvis dette går bra.... kommer uansett til og skifte olje ila våren før ferien.. :sweat:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...