Jump to content

vp md5a ruset seg ukontrolert og ville ikke stoppe


maelms

Recommended Posts

Hei,

 

Håper på litt hjelp, gode råd og teorier fra noen av motor ekspertene som finnes på dette forumet. Selv er jeg veldig fersk på å bruke verktøy på motor, men har forsøkt å lese og lære litt elementære ting.

Jeg har en gammel seilbåt med en volvo penta md5a som fram til nylig har oppført seg pent, dvs. har ikke hatt noen driftsproblemer med den siden vi kjøpte båten i fjor vår og fram til nå nylig i sommer. I sommer var vi på tur nedover til Risør og der startet problemene. Vi skulle gå ned til lyngør (for motor) og et lite stykke utenfor risør så begynner vi å merke at motorens turtall dabber av litt, prøver så å gi på litt mer gass og får høyere turtall men ikke så høyt som det skal være og det fortsetter å dabbe av. Så stopper motoren til slutt. Jeg hadde så å si full tank så det var ikke tomt for diesel. Med ørlite medvind tilbake til risør kom vi oss inn for seil. Og takket være en veldig hyggelig og hjelpsom lokal befolkning (en histore som egentlig fortjener sin egen plass) fikk vi start på motoren igjen etter å luftet diesel systemet. Det ble også sjekket diesel filter som ikke så fint ut. Han som kom og hjalp oss anbefalte å få byttet filteret som var fult av rust. Han tilbød seg å komme å hjelpe meg med filter byttet dagen etter da båtbutikkene var åpne igjen i tilfelle jeg skulle få problemer med å starte igjen. Vi fant også ut at den gamle stål tanken som var opprinnelsen til rusten i filtrene var mer en moden for å mønstre av. Da var det en annen hjelpsom kar i risør som hadde en tank til overs som vi skulle få. Vi konkluderte der med at det antagelig var rust og groms i filter som var årsaken til stoppen (noe jeg ikke er helt overbevist om nå, filtret var ikke så tett og møkkete). Nå var vi klar for å peke bauen nordover igjen mot oslo da ferien gikk mot slutten. Men vi skulle ha med oss en postgiro bygg konsert i tønsberg først. så vi seiler ut fra risør til ca. svenner fyr. der dør vinden og det begynner å bli litt sent så vi bruker motor videre inn til tønsberg. Strålende fornøyd med tank og filter oppgradering i båten kommer vi inn til tønsberg etter ca. 6 timer uten motor problemer. Vi lå to netter i gjestehavna i Tønsberg før vi gikk videre til son, også kun for motor uten problemer, husker ikke hvor mange timer vi brukte til son, ca. 5 - 6 timer tipper jeg. Dagen etter fra son til hjemmehavnen i asker, for det meste for seil men brukte motor in til havnen.

 

Denne helgen skulle vi ta en tur til horten for å se et par Pink Floyd cover band spille på en pub. Fredag hadde vi plan om å ligge ved en holme i nærheten av sandspollen og oskarsborg, vi endte på bergholmen, men vi ankom litt senere en vi hadde tenkt for på "veien" ned så opplevde vi det samme som utenfor risør, turtallet falt først noe for så at motoren stoppet. Denne gangen skjønte vi med engang at motoren kom til å stoppe og det var lufting av diesel systemet som skulle gjelde. Gjorde noen i herdige forsøk på det igjen som jeg har både lest om og fått leksjon om ved å følge med på hjelpen vi fikk i risør, men dette fikk jeg fortsatt ikke helt til. Så var det å kaste inn hånkledet og ringe rednings skøyta, vi lå da rett nord for håøya og redningsskøyta stormbull lå ved stasjonen i oskarsborg. Få minutter senere kommer stormbull opp på siden vår. Takket være et professjonelt, hyggelig og dyktig mannskap slipper vi å oppta tiden til redningskøyta i mer en ca. en time. Det blir naturligvis total medlemskap i NSSR neste år også. De fikk oss igang igjen og vi brukte ca. 1 time med motor før vi ankom bergholmen som vi lå ved til neste dag. Dagen etter brukte vi motor heleveien til horten uten motorproblemer. Søndagen da vi skulle hjem fra horten til vår hjemmehavn i asker så seiler vi noen timer før vi starter motor og går for motor og seiler samtidig vi begynner å nærme oss hjemmehavnen, ca. en time igjen i 5 kn. seilbåt fart. Da begynner motoren å miste turtall igjen, vi skjønner hva som er i ferd med å skje. Jeg stopper motoren og tenker at vi får seile nesten inn til havna og starte og bruke motor de siste meterene inn til båsen. men da det blir mindre og mindre vind og mer og mer regn blir vi utålmodig den siste nm'en. Så vi starter og har motor ca. et minutt før den stopper helt. Jeg åpner til motorommet og pumper med håndpumpen og prøver å lufte med den "enkleste" lufte skruen som er på disel filter holderen (Har nå i dag skjønt at jeg ikke har klart dette tidligere da jeg ikke har åpnet skruen nok til at luften kommer skikkelig ut) Etter denne opereasjonen fikk vi faktisk start igjen og kom nærmere målet men motoren stoppet igjen etter et par minutter, da åpnet himmelen seg, vi befant oss i et trangt sund mellom landøya og nesøya drivende sakte mot land, jeg prøvde febrilsk å lufte mer for å få start men ga fort opp, nå måtte evt. anker prioriteres så vi ikke landet ufrivillig. Akkurat da kom det en kar på en gul vannscooter inn i sundet, jeg vinket til han og han tilbød seg å taue oss inn til båtplassen, vi var søkk våte og samtidig veldig glad for å se noen utpå med vannscooter. da vi fikk fortøyd var det bare å komme seg hjem og få tørket seg. undersøkelse av dette motor problemet fikk jeg ta en annen dag.

 

Og det skulle bli i dag. Jeg prøvde å lufte etter alle kunstens regler, eller rettere sagt etter det jeg så langt har skjønt utifra en e-bok som heter md5a for dummies og hva jeg har sett hva andre som har hjulpet til har gjort. etter vel og lenge gjentatte luftinger på flere lufte punkt hvor det har tytt ut mange liter diesel som har endt opp i dørken og omtrent evigvarende fising av luft ut fra lufteskruer begynner motoren å våkne til live ved startforsøk, nå har det vært mange forsøk på å starte motoren. Når jeg endelig får start er jeg i et kort øyeblikk veldig fornøyd med å få start igjen, nå er det bare å få vasket motor å dørk for diesel søl og planlegge utskifting av forfilter med vannutskiller og drivstoff slanger for å kanskje eliminere en feil kilde, for jeg tipper at motoren ville ha stoppet igjen etter få timers gange igjen. Da skjer det. motoren begynner å ruse opp ukontrolert, til et helt vannvittig turtall i forhold til hva som er vanlig, først litt usikker på hva jeg skal gjøre når jeg skjøner at tomgang ikke fungerer, stopp spak fungerer ikke. Jeg blir skikkelig redd, skal det begynne å brenne nå, nå går motoren til he***te. I et kort øyeblikk tenker jeg mer på å hoppe i sjøen en over på brygga. Jeg strekker meg ned i motorommet som er villere en noen gang og vipper over dekompresjon håndtaket. Motoren fortsetter å ruse. Det er da ikke sånn det skal fungere tenker jeg ut i fra hva jeg har lest om bruken av det håndtaket. Det går kanskje mellom 20 - 60 sek, føles som en evighet før motoren slutter å gå. Legger ikke merke til noen spessielt stygge lyder, ikke noe smell. Men det brer seg et lite olje/diese flak rundt hekken på båten, regner med det kom ut fra eksos/kjølevanns gjennomføring. Har ikke rørt motor etter dette. Er vel redd det verste og håper at det kanskje ikke er så ille. men vil har råd tips og hjelp av kyndige før jeg gjør noe mer.

 

Er det noen her som har noen ideer eller teori om hva som kan ha fått motoren til å ukontrolert ruse seg opp og ikke la seg stoppe?

 

Det jeg har lest i e-boken md5a for dummies så kan det hende at en membran i føde/håndpumpa til diesel kan være lekk og at det da renner diesel ned i motor og at olje nivået i motor øker noe som kan forårsake at motoren begynner å kjøre på oljen.

 

Håper det er noen på forumet her med god innsikt, erfaring fra lignende som kan gi meg noen gode råd.

 

MVh en litt nærvøs og engstelig Martin, vil jo ikke ende båt sessongen ennå.

Link to post
Share on other sites

 

Det jeg har lest i e-boken md5a for dummies så kan det hende at en membran i føde/håndpumpa til diesel kan være lekk og at det da renner diesel ned i motor og at olje nivået i motor øker noe som kan forårsake at motoren begynner å kjøre på oljen.

 

 

Mye mulig du besvarte ditt eget spørsmål her?? Peilet du olje etter at motoren stoppa?

Er oljenivå høyere enn tidligere?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg peilet olje både før og etter jeg fikk start, nivået virket å være det samme, litt under max streken. Hva bør jeg gjøre før jeg kan prøve å starte motoren igjen? vil jo nødig at det samme skal skje igjen. Fargen på oljen var også svart.

Redigert av maelms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her kan det godt tenkes at du du har to ulike problemer.

Du har utvilsomt en lekkasje på sugesiden av membranpumpa som gjør at du får luft inn i systemet.

Bytt membran og slange mellom tanken og membranpumpa, gå over dieselfilter, både hus og tetninger.

 

Når det gjelder rusinga kan det være olje i innsuget, men det synes litt usannsynlig i forhold til historien du beskriver.

Med mindre du har sølt diesel på slik måte at det kunne komme i innsuget.

 

Rusingen kan komme av at regulatoren har hengt seg opp med høyt/fullt pådrag.

Før ny oppstart ville eg sett over pådragsfunksjonen til høytrykkspumpa inkludert sentrifugalregulator.

 

Det er sikkert en i havna som har innsikt i gamle dieselmotorer som kan være med deg og ta en kikk.

Link to post
Share on other sites

Johannes, tusen takk for godt svar. Det du nevner med diesel søl i innsuget finner jeg sannsynlig, var på tanken av det jeg også. I og med at jeg luftet og sølte veldig mye diesel ut av retur pluggen ved dysa som ligger rett over luft innsuget, det rant mye disel over insuget (sikert et par liter da jeg strevde mye med å skjønne lufte teknikken og stadig fikk mye luft og diesel ut av lufte punktet) selv om det har en slags på skrudd kappe over insuget som sikkert ikke er "vanntett".

 

Regulatoren er det den hendelen som styres av gass wire og gass spak? kan man se om den har hengt seg opp uten å skru ut noe? Selve rusingen var ikke som normalt fult turtall men mer det dobbelte av fult turtall, ganske skremmende.

 

Martin

Link to post
Share on other sites

For å kontrollere pådragsmekanisme og sentrifugalregulator må vanligvis høytrykkspumpa demonteres.

Men jeg kjenner ikke MD5 godt nok til å si noe mer om det.

 

Ut fra at du mener det er sannsynlig at det har kommet diesel i innsuget ville eg utbedret sugesiden for å eliminere feilkilder for luftlekkasje, luftet etter alle kunstens regler, gjerne med god kontroll på dieselsølet.... Ha en kraftig fille som kan brukes til å blokkere luftinntaket hvis motoren ruser og forsøkt en start.

 

Skulle den ruse kan du kvele den ved hjelp av filla før du fokuserer på høytrykkspumpa.

Link to post
Share on other sites

Er usikker på om jeg ville brukt fille, den kan suges inn og ødelegge innsugningsventil

Hva med å bruke et lokk fra et syltetøyglass, eller noe ennå mer solid i metall å holde for innsuget?

 

Sjekk om dekomprimeringshendelen din fungerer skikkelig og atmotoren blir uten kompresjon når den løftes. Denne kan justeres (Tror det er inni toppdeksellokket hvis jeg ikke husker feil)

 

Tror bare motoren er uten kompresjon hvis hendelen står rett opp, ikke hvis den har passert dette punktet

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det skulle skje så kan du stoppe den ved å blokkere innsuget.

 

Helt riktig. En bekjent med tvilsomt el-anlegg i seilbåten ble oppringt av en opplagsnabo under båtpussen som sa at motoren startet av seg selv. Den gikk på fullt turtall. På land, altså skikkelig tørrkjøring. De klarte til slutt å kvele den ved å blokkere luftinntaket. Men motoren var allerede ødelagt av varmkjøringen. Dyr erfaring.

Link to post
Share on other sites

Hei, var i båten i går for å se på motoren igjen. Jeg tok av potta/dekselet over luft innsuget og i den kunne jeg helle ut en del diesel. Åpnet også dekompresjonshåndtaket og snurret svinghjulet rundt endel ganger for å høret etter evt. ulyder etter at mottoren gikk amokk dagen før, men alt hørtes normalt ut. så da prøvde jeg å starte motoren, men fikk ikke start, jeg luftet da på luftingen til fin filteret og gjorde nytt start forsøk. kinnet i ca 20 sek, så begynte motoren og komme til liv. Spenningen var høy og jeg var klar til dra opp dekomp håndtaket, men motoren gikk nå normalt, til stor lettelse for meg.

 

Tror jeg kan konkludere med at det var diesel som kom inn i luft innsuget som var årsak til rusingen av motoren dagen før. Det er nok en litten lekasje i diesel systemet før mater pumpa og etter tanken som jeg får prøve å utbedre med å skifte 30 år gamle slanger og koblinger.

 

Tusen takk for hjelpen til dere som har bidratt i denne tråden.

 

mvh Martin

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg luftet og sølte veldig mye diesel ut av retur pluggen ved dysa som ligger rett over luft innsuget, det rant mye disel over insuget (sikert et par liter da jeg strevde mye med å skjønne lufte teknikken og stadig fikk mye luft og diesel ut av lufte punktet)

 

Jeg bruker alltid disse når jeg lufter eller holder på med andre operasjoner som kan medføre dieselsøl. Litt avhengig av hvor i verden man holder til, kan dieselsøl også føre til konfrontasjoner med de lokale forurensningsmyndighetene discuss.gif

snap1.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...