Jump to content

Fletcher 15 med honda bf75! er skuffet over farten


mixsi14

Recommended Posts

Hei :)

jeg har en Fletcher arrowsport 150 GTO med honda bf75 2004 mod. båten klare 35 knop og 5500-5600 i turtall!

bruker tilten nesten helt ute til det begyner å gå på høyere på turtall. Det er en aluminium propell 13,25 x 17 3 bladers.

motoren er hevet 3 hull opp !

 

noen som vet hvordan je kan få mer fart i båten ?

hjelper det å ta bort all flyteskum frammi baugen?

eller kjøpe meg stål propell ? turbo eller BALLISTIC ?

 

279480_2158871685866_1068732980_32516538_3291224_o.jpg

289798_2201097941496_1068732980_32574166_3154104_o.jpg

Fletcher Arrowsport 150 GTO med Honda BF75 2004 mod !

Link to post

Dette er jo den "gamle" litt tunge forgasserversjonen, men manualen sier max turtall 6000 rpm og da er det jo rart den ikke går helt dit dersom propellen er for liten eller for høyt montert. Kan turteller være feil tro?

Ville jo tro at en 19" stålpropell skulle passe på en såpass lett båt, da jeg har det på min Honda BF90D på 18 fots båt og får 37 knop ved 5800 rpm.

Vet ikke hvordan du har målt 35 knop men det stemmer ikke helt i forhold til propell og turtall.

30 knop ville derimot ha stemt bedre sier propellkalkulatoren. Selv ved 6000 rpm ville farten ikke ha vært mer enn 32 knop ved f.eks. 10% slipp (som er lite slipp på en alupropell).

19" stål (lett cuppet som de fleste er) ville f.eks. gi 35-36 knop ved 5600 rpm.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vanlig knopmåler skriver du. Jeg har ikke vert bortti at knoppmålere viser helt rett uansett. GPS måling er vel det mest riktige. Uansett når hastigheter begynner å komme opp mot 35-40 knop og høyere så spiller mye inn på å tyne ut det beste fartspotensialet, proppellen ikke minst samt utveksling turtall i forrhold til proppellstørrelse.Skrogtype og utforming.

Vil ikke tro BF75 er den mest egna motoren på en liten speedbåt heller pga at det er en nedtrimmet 90hk og har høy vekt. Man kan ikke isolert bare se på antall HK som står på motordekselet! Jeg har erfaring med denne motoren da Jeg var med på å produsere noen sjergårdsjeeper i aluminium, vi testa 60HK mercury som er en opptrimma 50HK og 75HK Honda som var nedtrimma 90HK Mercuryen var ganske rask på topp. 75HK fra honda gjorde ikke mer enn 1 knop mere på topp, men akselrasjon og krefter i mellomregisteret var formidabelt større. Men lydnivået og lydkarakteristikken var mye mere harmonisk på Hondaen! jeg målte hastigheten med GPS. Det var bare standard propeller som stod på, så det ble ikke eksprimintert med størrelser eller typer..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Anbefaler deg å ta kontakt med disse: http://www.winracepropellers.no/

 

Leste et intervju med en som hadde arbeidet mye med propelltilpassning i USA og han sa at 4 bladede propeller ga best resultater på 4 taktere generelt. Mulig dette gjaldt større motorer.

 

Eller finnes de en stor oversikt over forskjellige propeller til motoren din her: http://marine.honda.com/products/accessories/propellers

 

Test av lignende men antagelig noe tyngre båt med nyere Honda EFI 90 hk motor her ifbm med propellvalg. Mulig denne propen kan passe. Best om du kan prøve en på lån: http://marine.honda.com/pdf/props/Stumpnocker%20175%20CC%20-%20BF90.pdf

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

så stål propell hadde gjort mer fart i båten ?

 

Før det at du legg meir penger i en stålproppæll,så jær du lurt i å slipe den aluproppen du har så skærp som et barber bla.

 

En standard alupropp er butt og sløv som F......itte no å gjøra på en båt.

 

Je har bestandi slipt propella mine og tjent runt 3-6 knop!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Pass på føtter og armer når propellen er skarp som et barberblad da :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hei :) fant ut en ting som je har glemt å si !

 

hvis je tilter motoren ned til den nesten er like rett som båten under så får je bare max turtall på: 5100 ca, men samme fart !

starte å dra i veien med 1-2 stk går fint, men 3-5 stk i båten da går det tungt iallfall 4-5 stk!

 

har je for stor propell eller noe ? :p

har je kjørt med mye slipp uten je har tenkt over det ?

og je har itte slipt propellen enda !

Redigert av mixsi14 (see edit history)

Fletcher Arrowsport 150 GTO med Honda BF75 2004 mod !

Link to post

bruker tilten nesten helt ute til det begyner å gå på høyere på turtall.

får du løfta båten godt ut av vannet da? , hvor kommer vannspruten ut på sidene? Med 170kg på hekken så burde det ikke være nødvendig å trimme så alt for mye ut for å løfte baugen.

 

 

Har mine tvil om at di vil tjene så mye på sliping av propell, i værste fall kan du risikere at det blir dårligere grep. Men helt klart et stort forbedringspotensiale på std alu prop, har etpar propeller som har vært en tur hos Winrace for småjustering. (Tynning, mer cup osv)

 

 

Jeg ville gått for ca en 19" stål propell, så heva motor enda etpar hull om mulig slik at den kommer iallefall 3-4cm over skrogbunn. Hevingen gir minfdre motstand i vannet slik at du får mer turtall

 

(ellers , hadde jeg hatt en sånn båt, så tror jeg jeg ville gått for en 2T 90hk Yamaha eller Tohatsu...)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

får løftet det ganske bra og det spruter ca midten av båten baki :)

og motoren står ca 1-3 cm over bunn hvis je itte husker feil !

blir itte 19" for stort? je føler som 17 passer bedre ettersom je skal bytte i fra alu til stål!

 

men se innlegg 12 !

 

hvorfor je har en 4takt er fordi je har itte råd til all verden til bensin og kjører veldig mye ! har kjørt ca 50-60 timer bare i år med denne motoren! har hatt 2takt før :)

Fletcher Arrowsport 150 GTO med Honda BF75 2004 mod !

Link to post

hjelper stål propell noe på farten da ?

 

ville 17" passet best til rektig turtall

Stål gir 1-2 knop i beste fall. Bladene er skarpere og stivere og gir bedre skyv.

Om 17 eller 18 eller 19 eller kanskje 17 4-bladers er best for din båt er jo ikke godt å si da før turtallet er 100% bekreftet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Stål gir 1-2 knop i beste fall.

kan være mer å hente ift .en ikke optimal alu propell. Men ellers enig i at det ikke bare er å klaske på en stålprop og forvente mirakler...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

oki takk ! :D hvis det itte er så veldig mye å hente så tror je det blir bare sånn den er ifra med den orginale propellen som sitter på :)

 

men får se ! kan hende til neste år at je kjøper stål propell! ;)

og je har skjønt je itte kan bare ta på en propell å forvente at det går bedre av det.

 

tusen takk for tips og hjelpen folkens :D je takker for enda mer tips!

Redigert av mixsi14 (see edit history)

Fletcher Arrowsport 150 GTO med Honda BF75 2004 mod !

Link to post

Jeg har samme motor på en 17 fots båt som veier litt over 500 kh i nettovekt uten motor, bensin etc. Denne gjør 32-33 knop på maks med et turtall på mellom 5500-5700 rpm. Skiftet fra den opprinnelige 4 bladers Propuls-propellen (justerbar) til en Ballistic 13 1/2 x 17 stålpropell uten at det var særlig merkbar forskjell. Mulig jeg kunne løftet motoren litt mere men det har jeg ikke forsøkt ennå. Disse motorene er oppgitt til å skulle ha et turtall på mellom 5000-6000 rpm på maks. Siden du oppnår midt imellom dette så har du iallefall en propell som tilfredsstiller dette kravet.

 

Tester viser jo at Honda ikke er av de motorene som oppnår høyest fart på maks. På mellomregisteret og rundt marsjfart med 1000 rpm under maks så kommer imidlertid Honda godt ut fartsmessig i forhold til mange andre. Det er jo stort sett i marsjfart man kjører mesteparten av tiden og kun en sjelden gang på maks. Om du føler det mangler litt på maks så gjør jo ikke det så mye så lenge du har en grei marsjfart? Du marsjer vel på runt 28-30 knop på 4500 - 5000 rpm? Husk at denne motoren er oppgitt til å bruke 28 liter/timen på maks og rundt 16 liter/timen ved 1000 rpm under under maks. Lønner seg å dra av litt gass for å spare litt på forbruket.

 

Jeg tror ikke du vil klare å oppnå så mye mer enn de 35 knopene du allerede har på båten uansett hva du gjør. Uansett så vil det være marginalt med en knop eller to maks. Denne motoren er ganske tung i forhold til den lille og lette båten du har så en totakter som veier 50-70 kg mindre og som også er kvassere ville nok vært bedre på denne båten. Nyere totaktere bruker jo også mindre bensin en Honda's firtakter forgassermotor.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post

 

hvorfor je har en 4takt er fordi je har itte råd til all verden til bensin og kjører veldig mye ! har kjørt ca 50-60 timer bare i år med denne motoren! har hatt 2takt før :)

Hva slags totaktmotor har du hatt før da?

Jeg er ikke så sikker på om en 90 Yamaha eller Tohatsu vil bruke noe mere bensin enn den motoren du har.

Det kommer dog an på kjøremønster. Går du mye sakte så har du nok en del å hente på firetakt men ellers kan det hende du vil vinne litt på å selge den og kjøpe deg en motor som nevnt over. Får vel muligens litt penger imellom til bensin (eller bil) også :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...