Jump to content

Om småbåtfolket fikk bestemme, hva ville DU gjort? Sjøsikkerhet.


Lovart låring

Recommended Posts

-Det offentlige setter ned utvalg og komiteer, og ting skal drøftes av det offentlige for å bedre sikkerheten til sjøss for å unngå ulykker av alle slag.

 

Vi som ferdes i skjærgården burde vel ha noen interessante tanker vedrørende dette.

 

Hva er dine forslag til tiltak eller påbud, kampanjer, begrensninger osv.

 

Fyr løs!

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Mitt valg: påbud med flyteplagg/flytevest. alle bør ha undervisning i å føre båt i forhold til sikker navigering men også manøvrering! Det aller aller viktigste er at Båtliv blir tatt seriøst og at man må ta ting inn i skolevesnet.. man må skape holdninger til barn og unge om at man må ha respekt for sjø vind og vær. Her må man sette klare holdninger om at alkohol og båtkjøring ikke hører sammen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Fartsbegrensingene i Nøtterøy og Tjøme skjærgården er fine. 30 knop med 5 knop på trange steder. Burde innføres andre steder også.

 

I tillegg:

Krav om bruk av redningsvest

Båtførerbevis

Promillegrense 0,2

 

Men hovedproblemet er jo at uansett hvor mange regler man har, så vil det alltid være noen som gir blanke i reglene. Forhåpentligvis tar de bare livet av seg selv, og ikke drar med seg uskyldige.

Link to post
Share on other sites

Mange av de styggeste personskadene i båtulykkene i år har skyldtes knuseskader.

 

Foreslår derfor sikkerhetsele påbud for ALLE båter, alltid. :rolleyes:

Eller påbud om flytevester med innebygget airbag kanskje :lipseal:

 

Eller kanskje man skal slutte å dra alle over en kam begynne å difrensiere mellom ulik båtbruk ? Det er faktisk stor forskjell på hvilke farer som er mest overhengende alt etter både hvilket fartøy og hvilke farvann man er i.

 

Man kunne jo begynne å diffrensiere mellom god gammeldags båtbruk og "motorsport på sjø", som er to helt forskjellige ting. Så kan man sette tiltak og opplæringskrav utifra hva som faktisk er utfordringen i hver gruppe.

 

Slik man for øvrig har hatt det på veiene lenge....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg synes reglene vi har egentlig er gode nok, men villa ha satt igang innspilling av 8-10 små videosnutter ala Fjellvett-reglene som går på TV rundt påsketider.

Hvorfor ikke ha en liten snutt om hastighet og hekkbølger, om å gi god nok plass når du passerer, hvilken side man primært skal gå på, vikeplikt for hvem, har virkelig den største båten forkjørsrett osv. Med litt humor kan man få mye lærdom inn i en kort snutt.

Det er minst like mange på sjøen om sommeren som i fjellet om vinteren, og at det ville vært positivt og en vekker for enkelte er jeg helt sikker på.

Link to post
Share on other sites

Det er hverken reglene eller farkosten som benyttes som er problemet, men manglende respekt (og til dels forståelse) for elementene og fysikkens lover mere enn andre sjøfarende. Når man ser på de ulykker som har skapt de største medieoppslagene i år, som ifjor, så er det fart, mørke og tildels høy promille som er problemet.

Jeg kan vanskelig se at teoretisk opplæring i å lese/tolke f.eks fyrsektorer eller læren om jordens magnetfelt og disse påvirkning på kompass og misvisning hadde endret noe på dette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Påbud om å ha på flyteplagg i åpen båt (hva nå det er... min er i alle fall).

 

Har sans for opplæring, men usikker på om båtførerprøven i nåværende form er hensiktsmessig. Jeg følte jeg fikk god nytte av den, men det kan skyldes at forhåndskunnskapene var fraværende.

 

Ellers tror jeg det er mye holdinger det går på. Da må vel budskapet kommuniseres så tidlig som mulig (på skolen) og gjentas, gjentas og gjentas. I tillegg må de store gutta gå foran som gode eksempler.

 

mvh

Skjær i Sjøen

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

en ting til er at båter som går 80 knop, bør egentlig brukes på kun lukkede baner etter min mening! slike båter som er så følsome og har så stor motorkraft synes jeg har veldig lite med trivsel på sjøen å gjøre!! hva skal man egentlig med båter som går over 40-45 knop!? kansje det burde gå en fartsgrense der! i allefall synes jeg krav til skipper må være mye høyere på en overmotorisert rib/skjergårdsjeep som har ufattelig toppfart og høy akselrasjon. Marginene er små og konsekvensene katastrofale ved feil bruk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er hverken reglene eller farkosten som benyttes som er problemet

 

Reglene er greie som de er. Ingen grunn til noen endringer.

Men noen gir blaffen.

Gjengen som kommer fra Tønberg Brygge i båt på vei til hytta midt på natta har hverken 0.2 eller 0.5. Mange av dem er dritings. Det er ikke lov og har heller aldri vært lov. En skjerpelse endrer ikke disse folkene.

De digre Princesstype båtene vil kjøre på fullt der det passer eieren. Uansett om det er fartsgrense.

 

Farkosten?

Vel. Vi skulle kanskje innført en typegodkjenning som omfattet noe mer enn en sjekk på papiret. En sånn Goldfish med rett, skarp baug og step er en ulykke som bare venter på å hende. Kun form uten funksjon.

Link to post
Share on other sites

Bedre merking av fartsgrenser og felles fartsbegrensinger, samt politi til å kontrollere avvik

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

I tillegg til dagens regler ønsker jeg;

Flyteplaggpåbud til alle i åpen båt.

6 knop inntil 100 meterfra land i visse områder som feks i Indre Oslofjord ol.

Båtførerbevis til. Alle over 16 år.

Maks 30 knop i visse farvann.

Ja, båtførerbevis til alle på ungdomskolen. I tillegg mulighet for fritidsbåtutdanning som i England, basert på kystseilas og oversjøisk seilas. Vi er da en sjøfartsnasjon :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det trengs ikke flere regler enn dem vi har.

Det som trengs er kanskje en risiko for å bli tatt hvis man kjører som en tosk.

Samt streng straff når man blir tatt.

Er helt imot påbud om bruk av redningsvest uansett.

La folk ta ansvar for seg selv!!!

Blir bare dumt når myndighetene skal tenke på folks vegne.

Link to post
Share on other sites

Enig med tuffff, forby salg og bruk av planende båter til privat bruk.

 

Ehhh. Jeg har vel ikke foreslått akkurat det?? :rolleyes:

 

Helt ærlig så tror jeg at det regelverket som finnes i dag er mer enn tilstrekkelig. Dersom dette ble fulgt ville de aller fleste ulykkene vi har sett de siste årene vært unngått. Når en ulykke forårsakes av at en regel blir brutt, så hjelper ikke en ny regel mot dette.

Nytter ikke å forby/påby seg bort fra Galemattias :nonod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Reglene er greie som de er. Ingen grunn til noen endringer.

 

De digre Princesstype båtene vil kjøre på fullt der det passer eieren. Uansett om det er fartsgrense.

 

Da forbyr vi Princess og Fairline båter eller alle andre båter som er større enn den en har selv. :giggle:

 

Vi forbyr Seilbåter å seile der det er mindre enn 500 m fra land.

Vi forbyr å kjøre fortere enn 5 kn i indre Oslofjord.

Vi forbyr noen å lage hekkbølger over 10 cm.

Vi forbyr å grille i uthavner dersom det er til sjenanse for andre familier.,

Vi forbyr hunder og andre dyr ombord i båt.

Vi forbyr dorging og annet annet enn utasjærs og da med riktig flaggføring.

Vi forbyr vannski kjøring, dette kan være veeeldig farlig.

Vi forbyr unger og kjøre frem og tilbake i gummibåt.

Vi forbyr påhengsmotorer, de bråker mere enn inboard.

Vi forbyr alkohol.

Vi forbyr radio og cd spiller ombord.

Vi forbyr sex i båt.

Vi forbyr ............ gidder ikke mere.,

 

Gud så flott vi skal få det med nye og mere omfattende regler selv uten at statistikken forteller vi har behov for dem. VI klarer ikke engang følge opp de lover vi allerede har. Gir opp. :headbang: :headbang: :headbang:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...