Jump to content

Hvor nøye er du på bølgene du lager, når er greit med bølger.


Ribtjenester

Recommended Posts

Synes de fleste er flinke til å ta hensyn. Men dessverre er det på de fleste turene vi har med snekka stadig noen som på død og liv skal sleike seg oppover skrogsiden min når de passerer i halvplan. Tror ikke det er fordi jeg som regel har bar overkropp heller... Båten min gjør 7 knop på fullt, så jeg blir stadig innhentet. Spesielt i trange farvann og innseilinger opplever jeg til stadighet båter som passerer såpass nærme at jeg omtrent kan pirke dem i øret med båtshaken. Hadde et tilfelle i sommer i en innseilingen, der vi fikk en 22 foter med ørtenhundre hester på stompen som passerte oss med 3 meters avstand i 8-10 knop. ( i 5 knop sone) Mellom rød og grønn stake er det kanskje 50 meter. Campingbordet kantret med dertil knuste glassremedier (som stod på antiskliduk),innholdet i kaffekoppen havnet i fanget, og stort sett alt annet som ikke er skrudd fast fløy veggimellom. 2 minutter etterpå kom det en til, og da stod jeg med rævva i været og sopet sammen glasskår, mens madammen satt ved roret. Etter at jeg da selvfølgelig hadde trynet rett i veggen, fikk jeg slengt ut noen gloser mens neseblodet sprutet og da gav han på og lagde ennå mere sjø for han foran meg i køen. Han fikk høre det når jeg så han i gjestehavna noen timer etterpå. Rett etter kom det en til, men han hadde vett nok til å holde 10 meters avstand, men han hadde også 15 meter skrog og en hekkbølge som kunne skremme fanden sjøl. Jeg fikk vinket og skriki til at han skulle roe seg ned, og han rakk akkurat å sakke ned så jeg slapp en vegg av sjø i siden. Nete gang jeg skal inn til strømstad tror jeg jaggu jeg skal ha med potetkanon. Nå høres kanskje jeg ut som en som irriterer seg veldig over hekksjøgeneraler, men så lenge de passerer så jeg rekker å krysse inn i hekksjøen, kan de gjerne ta med seg hele skagerak for min del. Er det for trangt til å passere i god avstand, for dere gjøre som dere gjør når dere står i kø, ta livet med ro, og sjenk i en kaffekopp istedet for å gjøre livet surt for andre.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...