morkm Startet 18.August.2011 Del på Facebook Startet 18.August.2011 Jeg har motor som tittel på tråd og jeg lurer på hvorfor jeg har 3" risers når det finnes 4"? Jeg har prøvd å søke litt rundt for å finne ut hvorfor men alt jeg finner av info er gode grunner til å bruke 4"! Skal sikkert bytte manifold og riser ila vinteren og lurer på om jeg gjør noe galt hvis jeg bytter til 4". Noen som vet? Resten av eksossystemet er 4" og overgang fra 3-4 sitter rett på riserene... Prøver også å finne ut om jeg har 230 eller 260 HK motor? På "Flame Arrestoren" står det 230 og den ble solgt til meg som 230hk men det virker ikke som om 5.7L ble levert med 230hk? Serie nummer har jeg ikke klart å finne men casting nummeret sier det er en GM 350 blokk,- altså en 5,7L Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
adeneo Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Nja, hullet ut i transom og ned i drevet er vel noe mindre enn åtte tommer, så den store forskjellen er det nok ikke uansett hvilke risere du velger! Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Small block klarer seg fint med orginal 3 tom. Big block har vel meg bekjent 4tom som standar. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Einaste argumentet for å kjøpe 4" må bli at du får lik dimensjon mellom riser og bukkehorn slik du kan bruke en whatever 4" slange framfor den gummiovergangen. eg regna med den er overpriset. Hva er desse tungtveiende argument du finner for å bruke 4" da skal tro? Redigert 18.August.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morkm Svart 18.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2011 Argumentene for 4 tom er stortsett større areal gir mindre motstand som igjen gir flere hester til drevet!! Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Har lest/hørt at mer enn 300hester ikke er anbefalt i gjennom drevet da motstanden blir for stor. Performance-motorer bør helst ha through transom exhaust, men din 230 hester klarer seg nok helt fint. Jeg har forresten etpar fine tretoms risere som er feilkjøpt hvis noen trenger.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Etter å ha tatt etlynkjapt googlesøk på merc 230 så ser det ut til å skulle være en 305. Så da er det vel blitt byttet flammedemper da, elr blokk engang. Hva er det for vanninntak som sitter til venstre for motor på bilde der? Sitér dette innlegget Link to post
morkm Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 Det er kjølevann, har stusset litt over det for jeg mener å ha lest at detskulle sitte inntak i eller ved drevet? Hva er det som er vanlig? Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Bay_liner Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Tror nok transom / drev kombinasjon er mye viktigere for eksosgjennomstrømningen enn om du har 3" eller 4" risere på denne motoren. Hadde en gang en relativt tung båt utstyrt med Alpha One drev og Transom sammen med 7.4 MPI. Byttet senere til Bravo 2 drev og transom. Effektøkningen t var formidabel. Effekten på motoren var 330. 310 på prop med Bravo 2/3. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
morkm Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 Hvis blokken er byttet fra en 305 til en 350 har jeg da byttet fra en 230hk til en 260hk eller må det gjøres mye annet men motoren for å kunne kalle det en 260Hk?? Båten går i ca 31-32knop og jeg mener at den burde ha større fartspotensial......det virket som om det ikke gjorde stor forskjell i fart om vi var 2 eller 8 ombord og med den gamle RPM måleren viste den 4800 noe jeg har forstått er i øvre grense. Da virker det på meg som om det ikke er noe i vegen med kreftene på motoren men heller kanskje at jeg har en liten propell Jeg holder på å lage nytt inst panel og sette inn nye instrumenter for RPM måleren jeg hadde var ikke til å stole på da det spratt opp og ned mens motoren hadde samme turtall... skal gi en raport om resultat etter helgen Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Bay_liner Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Hvis det er dårlig kontakt på ledningen for turtelleren kan den fluktere selv om motoren går på kostant turtall. Sjekk kontaktene bak på turtelleren først. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Elektro Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Jeg har en small block på 6,2 og den har 4" anlegg hele veien. Siden du allikevel har tenkt å bytte manifold og risere ville jeg gått for 4". Da slipper du som andre har nevnt overgangslangen fra 3" til 4". Jeg skifter i disse dager til manifold fra Hi-Tek. Send meg en IM om du ønsker å kjøpe brukte original manifolder, risere og 4" slanger med klemmer. Har noe brukt til en 6,2 liggende. Disse skal passe på en 5,7, men det ser du lett på antall festeskruer som manifolden er festet til topplokket med. På mine er det 4 bolter. Sitér dette innlegget Link to post
morkm Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 (redigert) De var jo helt rå men så ut som om de kostet ikke bare flesk og skjorta men også buksa og grisen. Kan man bruke de med ferskvannskjølt motor der egentlig bare riseren har saltvann i seg? Bay_Liner- Jeg har prøvd å finne dårlig kontakt og jeg har også ristet og dunket i instrumentet og min konklusjon var at det må være instrumentet som er defekt. Nå bytter jeg hele saken så år vi se ila helgen.. Redigert 19.August.2011 av morkm (see edit history) Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Elektro Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 (redigert) Jeg la ikke merke til at du hadde ferskvannskjølt motor. I utgangspunktet er det vel den pakningen som ligger mellom manifold og riser som splitter ferskvann og saltvannet. Min motor er saltvannskjølt. Jeg er usikker på hva Hi-Tek Marine leverer av manifoldere til ferskvannskjøling. Du kan lese mer her; http://www.hitekmarine.com.au/ Fant forresten dette på deres FAQ's side; I have closed fresh water cooling, what do you supply to fit? For fresh water cooling, our manifolds are excluded from the cooling circuit, thus improving the efficiency of your fresh water cooling system (the existing manifold fresh water circuit is looped). Her er et bilde av hvordan en Hi-Tek manifold ser ut innvendig; Redigert 19.August.2011 av Elektro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 hmm alpha one og separat vanninntak, den tok eg ikkje... Ja med lik hastighet og turtall uansett antall mann oppi så går den lett nok iallefall. Hva fart har du på 3500 da f.eks, opnår du heile tiden økende fart eller er det såvidt økning de siste 1000 ? Samt oppnår du 4800 lett eller må den jobbe seg dit med litt trim og tid Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Det er kjølevann, har stusset litt over det for jeg mener å ha lest at detskulle sitte inntak i eller ved drevet? Hva er det som er vanlig? Tror nok du har vanninntak gjennom drevet i tillegg. På de MerCruiserne jeg har hatt, har disse inntakene en tendes til å gro igjen hvis båten blir litt lite brukt. Da får man varmgang når man gir på. Jeg monterte inn tilsvarende elstra vanninntak og problemet ble helt borte. Kan ikke sløyfe vanninntaket gjennom drevet da dette er med på å kjøle det ned. Sitér dette innlegget Link to post
morkm Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 Jeg må finne ut av hva som er gjort med tanke på sjøvannsinntak og faktisk også hvilket drev jeg har begynner å bli usikker på det meste nå men tanke på hvordan motor og drev?? Hva er det jeg har?? Er vell vanskelig å bli helt sikker før den skal opp til høsten å drevet skal av.... Med tanke på fart ved 3500 etc skal jeg oppdatere dere i helgen etter litt prøving... Jeg syns den lett kommer opp i full fart og opplever ikke at motoren sliter velding men den er ganske var på å suge luft og spinne ?? kan ikke trimme mye før den spinner! Propellen ser helt ok ut og har ingen skader etter det jeg kan se under vann!?! Her er et gammet bilde av drevet som jeg mener er Alpha One Gen 1 Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
morkm Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 (redigert) Men Marida Ville jeg ikke da sett en slange fra transom til sjøvannspumpen? Jeg tror ikke jeg har det?? Jeg har ikke hatt noe problemer med varmgang av motor ila sesongen og motoren går som en klokke Redigert 19.August.2011 av morkm (see edit history) Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Marida Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Jo, jeg monterte et Y-stykke og koblet alle tre sammen. Vanninntaket til drevet går under motoren. Mulig dette er blokkert hos deg!! Varmgang i drevet vil ikke gjøre utslag på temp i motoren. Dette vil fungere motormessig helt perfekt. Litt usikker på hva det vil gjøre med kjølingen til drevet da dette da kun får oppvarmet vann i eksosen som kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Kjølevannsinntaket er normalt plassert slik på transomen: Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Compromise Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Impelleren sitter vel i drevet på Alpha drev slik at det får kjøling fordi om kjølevannslange er fjernet mellom drev og motor?? Sitér dette innlegget /per Link to post
Marida Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Per, det betinger vel at vannet får sirkulere? Hvis pumpa står det å dytter vann i et blindlokk er det vel ikke så nyttig?? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Kjølevannsinntaket er normalt plassert slik på transomen: Beklager, husket feil, denne er selvfølgelig helt korrekt Sitér dette innlegget Link to post
morkm Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 Er dette rikig? Transom platen er på innsiden av akterspeilet Gimbal er på utsiden av akterspeilet og Bell Housing er motert utempå Gimbal? Tusen takk for svar fra dere alle foresten Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Bay_liner Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/6/6B4R3.PDF Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.