Jon-Kåre Startet 18.August.2011 Link til dette innlegget Startet 18.August.2011 Da er avtale om kjøp av skrog i havn og det hentes neste helg. Det jeg tenker med denne er at dette skal være hobby og ingenting som haster å få ferdig. Noen av tankene jeg har er blant annet å støpe en forlengelse av skroget / brakett for å henge utenbordsmotor på. Løfte dekket slik at dette blir selvlensende. Forhøye båten fremme i baugen og videre bak men mindre lengre bak en fremme Bygge kabin og styrhus. (noe etter samme prinsipp som merry fisher 19, viksund 630 etc.) I tilegg kommer alt annet selvsagt men dette er tingene jeg ser for meg til startes. Her er noen bilder av skroget Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Sakset fra denne tråden noen tanker om forlengelse / brakett. Kom gjerne med innspill Har gått til innkjøp av et skrog på 20 fot som skal være hobbyen min de neste åreneog fãr å utnytte plassen mest mulig tenker jeg å lage en plattform slik som bildet viser. Men når jeg ser på bildet tenker jeh, hvorfor ikke dra hele bunnen med seg bak når man lager en slik plattform. I mitt hode oppnår jeg da 2 ting. 1 jeg forlenger skroget med kanskje 2 fot. 2 jeg får muligheten til å feste en lift bak med bedre justeringsmuligheter på motor høyden da skroget er V bunnet. 3 jeg får bedre oppdrift bak slik at drukning ved rask fartsreduksjon unngås. Ble vist 3 ting dette. Noen med meninger om dette?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tkb Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Her er det mye man kan si, men det du bør ha i bakhodet er tyngdepunkt. Skroget er kjent for å være bra, men det er muligens ikke bygget for høyt tyngdepunkt. Ser det er lite chine. Så da blir det viktig å plassere tunge ting lavt nede, som bensin,vanntank,batterier osv. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Når det gjelder bensintank burde vel denne kunne plasseres under "dekk" ser jeg iallefall for meg. Det samme med batteri. Det må vel bli under dekk eller inni benker. Er noe spent på bæringen i fremskipet da jeg jo ikke har peiling men ser for meg at overbygg med innredning nok vil veie noen kg. På Den andre siden flytter jeg jo motoren som er hovedvekten bake lengre bak. Ser for meg en 115hk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Skroget er kjent for å være bra, . Lykke til Har du noe kjennskap til hvordan det oppfører seg i sjøen, fart med gitt motor etc?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 i tillegg til tyngdepunkt så er vektfordeling i lengderetninga viktig. Med mye vekt foran så ser jeg for meg at båten vil gå på nesa og pløye gjennom bølgene. Ser f.eks på min Yamarin 5940 , hvor hytta er trukket langt framover. Her er skroget bygget med mye bæring i fremre del, slik at den ikke "dykker". Til gjengjeld slamrer og slår det heftig med bølgene rett imot. Da er det bare å trekke av gassen og ta det med ro. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 For å få mere tynge bak bør jeg kanskje satse på større motor en 115 hk? Det kan jo og muligens legges ballast bak i "brakett"? Noen som vet hvor langt bak en slik plattform for å henge motoren på bør være 40,50,60cm??? Tenker da på at man bør jo ha muligheten til å få tiltet motoren opp. En heis vil vel hjelpe noe? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tkb Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Enig med Ivar, man må se tyngden i lengderetning og. Det er lettere å gjøre noe med en båt som er baktung enn framtung(flaps, speedrails). Båtmagasinet har en reportasje om en som bygget om en Hero for endel år siden. Nr.10 1994 side 24. Du kan ringe dem og bestille kopi. Men da med vanlig cabin. Denne hadde innenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Da er artikkelen bestilt, takk for opplysningen tbk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Det erspesielt 2spørsmål jeg gå og grubler over om dagen hvis noen kan hjelpe en uerfaren plastgutt. 1. Hvor høyt over vannlinjen bør det selvlensende dekket ligge 2. Hvordan lager jeg og fester forlengelsen på båten? Vil helt bruke epoksy da jeg har ca 10-12 m2 med duk som bare ligger, husker ikke vekten på den men den er bra tung. Antar dette er viktig så jeg bør vel veie den slik at jeg vet hva det er jeg har. Ble kjøpt inn for11-12 år siden så hukomelsen svikter noe. Det letteste for meg og det jeg tror jeg vil få best til er å lage det som skal plastes ( epoksy?) i finer og belegge dette mec duk og epoksy? Har sett på heftet fra west system om epoksy på glassfiberbåter mn synes det var lite relvant så om noen kan komme med noen beskrivelser for ummies hadde det hvert flott Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
index Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 (redigert) Hva med å støpe glassfiberplater på en glatt bygningsplate og bruke disse til å bygge med? Da slipper du innbakt treverk, råteproblemer og mye unødig vekt... Det selvlensende dekket ville jeg prøvd å få minst 20cm over vannlinjen, men det avhenger vel litt av hva skroget tillater... Redigert 19.August.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 (redigert) usikker på hvor høyt dekket er over vannet på min båt, men ville prøvd å ha det lavest mulig pga tyngdepunkt. Tror det er mindre enn 20cm iallefall. Kan ta med tommestokken og måle neste gang jeg er i båten Høyt dekk krever også høyere rekker - som gir mer vindfang. Ikke helt ønskelig på en relativt smal båt med dyp v-bunn da den allerede vil være følsom for sidevind. enig med index ang støping av glassfiberplater - se Vidarf's tråd "bygge om Rana 17 til brukende båt" for tips Redigert 19.August.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Ifølge denne tråden ser det for meg ut til at dyvincell er materiallet jeg bør bruke. Noen som vet noe om hvor langt bak jeg bør bygge for å få plass til å tilye opp motoren? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Noen som kan si noe om grunnen til at denne plattformen / braketten er avsluttet et stykke over bunnen og ikke følger denne, blir lettere forvirret av dette Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Ser det er lite chine. Lykke til Med Chine mener du da her jeg har hvert og streket med rødt og ville det hvert bedre om det så slik ut? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mulligan Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Noen kommentarer. Jeg ville ikke begynt å bygge en brakett. Blend av motorbrønnen og sett på en ferdig brakett. Ravns Garage antar jeg vil ha noe sånt. Å ha styrhuset langt framme er ingen god ide på en sånn båt. Den banker livskiten ut av deg i sjø. Trekk det bakover og offset det slik at det er passasje på den ene siden lik Gozzi 29. Til å bygge styrhuset ville jeg brukt Divinycell. Du limer det sammen og former med kniv og sandpapir før laminering. Treverk har ingenting i en plastbåt å gjøre uten som dekor. Med bruk av Divinycell vil styrhuset også være isolert. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Hmmm hvorfor vil denne banke livskiten av meg mere en f. eks merry fisher, hansvik 630 ettc Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mulligan Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Det har jeg heller ikke sagt. Men generellt er det mest komfortable stedet i en hurtiggående, planende båt helt akter i båten. Redigert 20.August.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Skjønner. Alle innspill mottas med takk. Tanken er å få laget en båt som både er brukbar til transport til hytta og kan brukes til fiske men hovedpoenget er vel mest at jeg ønsker meg en hobby Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tkb Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Det var det jeg mente med chine ja. Du kan og montere disse, men da må du bli kjent med båtens egenskaper først, så du får en formening om hvor de passer best. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Jeg tenkte noe i retning dette konseptet: Gozzi 29. Noe av det mest sexy som er kommet ut av en norsk støpeform. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Absolutt noe å ta til vurdering Mulligan får måle å dividere når jeg får hentet skroget neste lørdag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 på hurtiggående båter (som denne som går i 50-60+?) så kan det være ønskelig å avslutte skrogbunnen et stykke foran motorene. Bl.a for å få mindre løft i hekken i stor fart, samt at trimmen på motorene blir mer effektiv. Begge disse tingene gjør at man får brukt mer motoreffekt til å drive båten framover istedet for å bruke den til å løfte båten ut av vannet. Noen som kan si noe om grunnen til at denne plattformen / braketten er avsluttet et stykke over bunnen og ikke følger denne, blir lettere forvirret av dette Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Har du noe formening om hva som vil være lurt i mitt tilfelle som kun skal kjøre rundt 20-25 knop. Bunnen på plattform jevnt med båtbunnen eller kan det være lurt å heve den????? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Da vil jeg tro jevnt med bunn kan være hensiktsmessig. Men det kommer også an på hvordan vektfordelingen blir i lengderetninga. Hva slags motor ser du for deg å ha på? Rundt 115hk 4T? får måle å dividere når jeg får hentet skroget neste lørdag prøv også å få sett på og målt på andre slike "korvkiosk" båter som Bella 572, Yamarin 59C, Finnmaster 6100 osv , skal finnes en del av disse i omegnen Redigert 20.August.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.