Jump to content

Prosjekt Hero, ombygging til midtcabin båt

Jon-Kåre

Recommended Posts

Det blir nok en 2takter på 115-140 hk kanskje E-tech bynner å komme ned i min prisklasse som brukt til jeg er ferdig og klar til sjøsetting. Lager jeg korvbåt blir vel ting noe lettere angående vektfordeling?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Likte finnmaster 61 jeg. 61 er vel den samme som 64 bare at denne er forlenget til 21 fot? Lengde og bredde på disse stemmer bra med skroget til Heroen (Må vel bli Mulligan 610 MC nå som Mulligan fikk meg til å endre tanker helt)

finnmaster_61ca_09.jpg

Finnmaster 61

finnmaster_64_ca_90d5459_0.jpg

Finnmaster 64

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Da var skroget hentet. Er det noen som vet hvor i alleverden vannlinjen havner sånn cirka på denne. Noen som har et bilde av en slik på vannet slik at jeg kan danne meg en mening om hvordan den ligger på vannet? Noen som vet hvor mange grader V- bunn det er på denne? Får jo målt det npr jeg har fått rigget den på plass.

Noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på:

1:

Ingen som har anelse om hvordan denne "bør"ligge på vannet? Blir det helt feil å vatre opp dekket? Tenker nå i forhold til når jeg skal bygge hus på den.

2:

Jeg har rikelig mahogny liggende og med store vindusflater ser jeg ikke for meg at vekt blir et tema om jeg bygger midtkabinen med dette, tenker og da at rekkene blir av mahogny. Spørsmålet som gnager i bakhodet er om dette blir fint?

3:

Når jeg skal forlenge skroget hvor langt inn i eksisterende skrog går jeg?

4: Tenker å bygge opp formen med slik brun X-finer eller dyvincell for så å epoksybelegge dette. ser at det er brukt sli brun finer i dekk og hekk i allefall tidligere. Kan jeg bygge formen direkte på skroget? Hvis en eller anne kunne lagd en beskrivelse for meg her hadde jeg hvert evig takknemelig.

5:

Bør skroget snus opp ned under forlengelsen eller kan jeg bruke rustfrie stifter og stifte duken fast til finer/dyvincell? Eller er det helt greit å legge duk under/opp?

Greier dette eminente forumet å svare på dette?

Blir jo utolmodig av å vente på svar så da tenker jeg litt selv.

1.

Er det muligens smart å finne det mest egnede stedet på skroget, kappe båten i 2 og skjøte ihop forlengelse.

2.

Jeg har nå veid duken jeg har og finner ut at den er 200g pr m2, type twill fra trebaten.no. Den er vevd sik at den kan strekkes flere veier. Spørsmålet blir da om hvor mange lag med denne jeg trenger for å oppnå tilstrekkelig styrke?

Enda ingen svar, merkelig da jeg er sikker på at det finnes masse kompetanse og meninger rundt dette temaet. Kanskje folk er på båttur, iallefall et nydelig vær på helgeland. Prøver enda et spørsmål jeg

Noen som har linker til motorlifter (en sånn sak som man hydralisk kan løfte motoren opp og ned med)

Skroget har en V akter på 20 grader. Gjelder da regelen angående fluk med bunnen/kavitasjonsplaten? Mener jeg har sett en plass her at med V bunn kunne motoren gjerne heves noe?

1:

Ingen som har anelse om hvordan denne "bør"ligge på vannet? Blir det helt feil å vatre opp dekket?

en jeg snakket med med erfaring med bl.a innreding av båt sa "vater er bannlyst til slikt arbeid"

Lift: (mener W.I.C Marine forhander disse..)

http://cook-mfg.net/cart/index.php?main_page=index&cPath=10

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Enig i a vateren ikke duger til alt men et utgangspunkt må man ha, likeså loddlinjer etc. Vateren min har digitalvisning av grader noe som er nyttig når f. Eks sideveggene minimum bør halle 3 grader innover for at det ikke skal se ut som de haller utover når båten kommer på sjøen

Å vatre opp dekket så jeg med engang at det ikke gilk. Får løfte den så mye opp fremme som det trengs for T det skal se nayurlig ut

Lite hjelp her om dagen :flag_bp: Så da fār jeg legge inn det jeg selv har kommet frem til sålangt og håpe at noen korrigerer eg hvis jeg er helt på viddene.

Når det gjelder forlengelsen har eg etter en prat med min far kommet til at det mest fornuftige er å dele båten i 2 der den er på sitt bredeste. Skulle jeg støpe på bak som jeg først pratet om hadde ført til at den ble temmelig small bakerst. Itilegg måtte jeg laget akterspeilet pånytt. Sider og bunn måtte uansett støpes så i tilegg til å få bedre bredde så sparer jeg alt arbeidet med speilet.

Ellers så har jeg fått skroget i hus men må rive en bærevegg får å få flyttet den til den siden den skal stå så nå holder jeg på å lage en "gitterdrager" slik at veggen kan rives. Det må da ryddes endel før jeg så kan dra skroget ditt det skal stå.

• 2 uker senere...

DA er båten plassert der den skal i uthuset, jammen en utfordring å rydde i et uthus som kun har blitt brukt til å sette inn ting i i en mannsalder, litt smårydding nå så er det bedre plass en det var før skroget ble satt inn der.

Fikk noen gulvelement hos min tidligere arbeidsgiver som hadde hvert brukt i e "utendørs" hall. Bly tunge element som sikkert veide sine 100 kg med størrelse 2X2,4 meter. Gulvet ble nå slett og fint samt at jeg unngår trekk i gulvet da eksisterende gulv er plank lagt på dragere/bjelker.

Så dagens spørsmål: Hvor høy bør rekke være, fra dekk til topp rekke?

baatskrog_i_garasjen.jpg

• 4 måneder senere...

Grunnet bestilling av epoksy idag har jeg tatt ut noen hull for å finne tykkelsen på skroget som var som følger:

Sider 4-6mm

Bunn 12-15mm

Begge masiv glassfiber.

Jeg og Svas kjemi endte da opp med at jeg måtte beregne 12-15 lag 200g twill duk i bunnen og 4-6 lag på sidene + gelcoat. Får å slippe så mange lag kunne jeg ha gått for en tykkere duk men ettersom jeg allerede har 200g og det var lettere å mette opp denne ble det slik.

Jeg har og løftet opp skroget 20cm fra gulvet slik at jeg får til å "forskale" etter at jeg har kappet og dratt den fra hverandre.

Det neste jeg tenkte å gjøre nå var å få satt av høyder og "linjer" slik at delene blir rett i forhold til hverandre etter at jeg har delt den.

Etter mange runder med meg selv har jeg bestemt meg for at det blir midtkabin med midtplassert fører stol som plasseres bakerst i cabinen ved siden av inngangsdøren.

Da tempraturen i et kaldt skur ikke egner seg til epoksy støping skulle jeg ha god tid til å klargjøre for dette og motta gode råd fra dere.

hulltaking_skrog_for_laminattykkelse_1.jpg

maaling_laminattukkelse.jpg

Like greit at de er store når de skal tettes, eller man tager hva man haver. Grunnen ti hulltakingen var for å finne laminat tykkelsen slik at rett mengde epoksy kunne bestilles. Kunne jo selvsagt ha ventet med dette til båten var delt :yesnod: har uansett lite å si i den store sammenheng

• 3 uker senere...

Da ble det dårlig vær slik at eg kunne bruke dagen på å få delt skroget i 2. Det jeg nå lurer på er hva som er best egnet til å skrå slipe kantene med? Ser for meg at bandsliperen kan være brukbar til formålet? Hvilken korning på papiret hvis denne er det som bør brukes? Hvilket annet redskap kan brukes?

Da innsiden som skjøtene kommer på ikke blir synlig antar og tror jeg at det viktigste med slipingen er å få en jevn skrå som bygges opp lagvis med duk og epoksy, om denne oppyggingen kommer utenfor (innenfor) selve skråen er vel ikke så viktig bare jeg er inne på ren glassfiber? Knotete skrevet men noen skjønner kanskje hva jeg mener.

Ellers skjærte jeg bort rekken, fremdekket og noe av benkene som kommer over det nye dekket.

Alt av trevire som kom frem under dette arbeidet er friskt og tørt uten teg til fuktighet non plass. Var brukt finsk finer og impregnert virke som var plastet inn

Har og motatt epoksyen fra Svas kjemi men må nok vente på varmere vær før jeg kan starte med dette arbeidet. Båten skal jo dras fra hverandre, stilles i rett posisjon og forskales og

Det er og noen landsgående bjelker (stringer?) som jo selvsagt og må skjøtes, disse består av 2 stk 22mm imp bord som det er plastet rundt. Hvordan skjøter jeg disse på best mulig måte.? Da dekket blir høyere opp en tidligere blir disse og høyere for å danne understøttelse for dekket

Da ble det dårlig vær slik at eg kunne bruke dagen på å få delt skroget i 2. Det jeg nå lurer på er hva som er best egnet til å skrå slipe kantene med? Ser for meg at bandsliperen kan være brukbar til formålet? Hvilken korning på papiret hvis denne er det som bør brukes? Hvilket annet redskap kan brukes?

Det må brukes noe som er såpass grovt at det ikke tettes på et blunk av slipestøvet.

Jeg har brukt vinkelsliper med lamellskive / flapdisk til slik sliping. En kamerat av meg sverger til vinkelsliper med "klauvskive" - den er kjempegrov, effektiv som få men krever en vant og nennsom hånd

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Flapdisk høres greit ut det er jo ikke mane metrene som skal slipes, grunnen til at jeg håpet på bandsliperen er at den kan tilkobles støvsuger da dett er en jobb som vil støve som et sant hælvete. Men å plages med papir som går tett er ikke noe særlig det heller

Ja har både 40 og 60 liggende. Han på Svas kjemi som solgte meg epoxy mente at det viktigste jeg måtte se på når jeg slipte var at jeg ikke fliset opp eksisterende glassfiber

Litt tidlig i prosjektet kanskje men tankene og iddene svirrer jo rundt og jeg begynner å lande på tanken om at resultatet bør ende med en kombinasjon mellom AMT 200C og Delta 25 da tenker jeg akterdekk og fordekk fra AMT og styrehus innredning etter Delta 25, tanken på styreposisjon midt i båten bakerst i styrehuset tiltaler meg.

Hva tror dette ærede forum om å bruke frontrute av bil for å lage en slik skyverute takluke av som Deltaen har? Målene skal stemme veldig bra hvis man leter opp rette ruta hos høggern. Det kunne kanskje ære mulig med tane på front vinduet og?

Da er skroget kappet i 2 og grovt oppstilt, regner ikke med tempratur for epoksyarbeid for uti mai slik at jeg skal ha god tid til finjustering og "forskaling.

Noen bilder tatt med oppripet mobil

skrog_kappet_i_2_1.jpg

skrog_kappet_i_2_2.jpg

skrog_kappet_i_2_fra_siden.jpg

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...