Jump to content

Ønsker anbefalinger på håndholdt VHF


BingoBonzo

Recommended Posts

Ser etter en håndholdt VHF og er følgelig på jakt etter anbefalinger og tips.

 

Har kikket litt rundt og funnet Standard Horizon HX851E som virker spennende og godt utstyrt?

 

Alternativt, hvis man går en del ned i pris (under 1500), har du noen anbefalinger?

(Bør minimum ha lyttevakt på to kanaler og være vanntett)

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Har HX851E jeg... den er flott den :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har en Icom M71. Kjempefornøyd. Dette har blitt diskutert mange ganger på BP. Den store konklusjonen er at:

 

- Styr unna billigmodellene

- Fornøyd med Standard Horizon og Icom

- Kan kjøpes rimelig gjennom engelske nettbutikker (greit med europeisk garanti i forhold til USA) MEN ofte vanskelig (men ikke umulig) å få norske fritidkanaler programert.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips og linker til tidligere innlegg (ser at jeg var litt lat når jeg søkte igjennom tidligere forumtråder).

 

Vil kikke videre på ICom og Standard, så får vi se hva som detter ned i postkassen når høsten nærmer seg.

 

Siden jeg har satt i gang denne tråden (delvis basert på latskap) så kan jeg kanskje prøve meg med et oppfølgingsspørsmål. :smiley:

 

Vet at dette er vanskelig å svare på og at ja, jeg skal ta VHF kurs/lisens; men hva er ca. rekkevidde for et 5-6W håndholdt apparat i forskjellige situasjoner?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Rekkevidde for en håndholdt er ikke mye å skryte av. I min seilbåt har jeg som oftest den håndholdte på i cocpit, og den stasjonære med antenne i masten på nede. De scanner de samme kanaler. Merker godt at det er mye mere trafikk på den stasjonær. Men i indre Oslo fjord hører jeg fint Tjømme radio på lokal arbeidskanal, Oslo VTS, og hører all trafikk fra både sender og mottagere. Men ikke mere. Båter syd for Oscarsborg hører jeg ikke. Så jeg vil vel tippe at jeg fra ca 1,5 meters høyde når ca 6nm. Maks. Den håndholdte er et fint suplement, og jeg har den på kroppen når jeg seiler alene. Skulle jeg ramle i vannet er det greit å kunne si ifra til noen når en ligger der og plasker og ser båten elegant seile videre uten mannskap.....

Link to post
Share on other sites

fra ca 1,5 meters høyde når ca 6nm. Maks.

 

Halvere dette er nok mer realistisk rekkevidde. bruker Icom 87 i jobben, men i praksis fungerer den bare til kommunikasjon mot taubåter og kaien når vi er i umiddelbar nærhet.

Jeg bruker alltid de stasjonære på vei inn leia og skrur på den bærbare\ned den stasjonære når jeg er 1-2nm unna kaia\taubåt. Gjorde det på ca 3nm før helga, og like etterpå ble det et oppkall fra kaia som ikke slo inn på den bærbare. Måtte bruke den stasjonære enda et stykke..

 

Om en kjøper bærbar så bør det være et supplement. Først kjøp stasjonær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...