Jump to content

Hvordan skjøtes to 12V kabler enklest og best?


Bitteliten

Recommended Posts

Disse her sakene:

!B4qrW!wBGk~$(KGrHqYOKiwEyYuGm6u(BMqwOzB)h!~~_35.JPG

er laget for telefon- og nettverkskabel med entrådet leder og isolasjon som lett lar seg skjære gjennom, bare en litt mer videreforedlet versjon av disse strømtyvene:

3mstroemtyv.jpg

"Strømtyv" er jo et godt begrep da strømmen har lett for å forsvinne i disse klemmene :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nede i båten hvor det er relativt tørt bruker jeg WAGO-klemmer (men vil gjerne høre det hvis jeg burde valgt noe annet...)

 

Har selv brukt WAGO og tilsvarende klemmer i båt, og i enkelte tilfeller så er det litt annerledes med båt enn med bil, for eksempel ser jeg ingen problemer med å feste kabel med skrudde Letti klemmer i båt, ettersom de sitter godt i treplater og lignende, noe som ikke er tilfelle i en bil hvor det stort sett er tynn plast eller metall.

Det blir litt det samme med WAGO, de er greie på steder hvor det ikke er mulighet for vann eller fuktighet til å trenge inn, og til sitt bruk, som ekskluderer alle kabler med varierende strøm, slik som på motorer med elektronikk osv. og WAGO er jo egentlig beregnet for innebruk i boliger, så man bør bruke hodet litt, og normalt ikke bruke WAGO i motorrommet i det hele tatt eller ytterst langs skrogsider osv. hvor det kan komme kondens eller vann. På 220v systemer i båt er det selvfølgelig normalt ikke noe problem med WAGO.

 

 

Skottlokk er ikke brukenes i båt, men de er selvfølgelig geniale til telefonkabel hvor man kan bruke de til å skjøte kabler på flere tusen par uten å være bekymret for dårlig kontakt, men i en båt ville jeg personlig aldri brukt noe slikt, og hadde umiddelbart klippet det vekk hadde jeg funnet noe slikt under feilsøking i en båt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du pirkete, så setter du på ett endestykke av hver av endene. I tillegg er den tangen fra Biltema som ble visst litt lenger opp god og bruke. De enkle tengene er ikke spesielt egnet, da kan en bruke en kviv i steden:) Skjøtestykket bruk de med lim, og varm opp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en skikkelig kabelskotang. Men det er tilfeller der jeg mangler 2 hender minst der jeg skal skjøte kabler. Feks den mikrobryteren i gear/gassmekanismen på jolla som jeg skifta- der jeg jobber sittende med overkroppen bøyd ned under et motorlokk og koblingen er over hodet. Da blir det rungvint med kabelsko. Prøvde det først - måtte klemme fast flere ganger før jeg fikk de til å sitte - men da var et ikke kontakt. Løsningen ble et par slike som dere hater - de røde som klemmes sammen.

 

De 3M Scotch greiene finnes også til 12V ledninger. http://www.shop3m.com/80610253660.html

 

Var forøvrig på CO i dag og kjøpte fuktsikre kabelsko fylt med lim.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Scotchlock hører etter min mening hjemme på telefonkabler, og sukkerbiter hører mest hjemme i 1970,

Enig.

Hverken Scotchlok eller andre skjøteklemmer som baserer seg på kniv som skjærer gjennom isolasjon og fast i leder har noe som helst i båt å gjøre. De er kun for installasjoner hvor det ikke forekommer vibrasjon og slag.

Der hvor kniven skjærer seg fast i lederen blir det bruddanvisning.

Lodding er også en dårlig løsning. Overgangen mellom den stive loddede delen og den flaksible lederen blir bruddanvisning.

Enten skal det brukes dertil tiltenkte klemmer, SAK eller lignende, eller det skal være en presskobling slik som skjøtehylser.

Link to post
Share on other sites

Wago klemmer har jeg hjemme. Har aldri brukt de - men synes de så fine ut en gang jeg var på CO :giggle:

 

Skal man avisolere før kablene settes inn? Er tanken å ha krympestrømpe over for å få disse fuktsikre?

 

Hva er best av disse - innstikk eller klemmer?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Dvs. at jeg avisolerer ca 1,5cm av hver kabel, og trer en krympestrømpe over den ene. Her beregner jeg god overlapp over den endelige skjøten.

Så tvinner jeg ganske enkelt endene sammen, legger skjøten parallelt med isolasjonen og vendt bort fra krympestrømpa før jeg trekker krympestrømpa over skjøten og krymper vha. en lighter.

 

Er krympestrømpa av riktig dimensjon gir dette etter min mening en fullgod skjøt. Jeg har testet en slik skjøt ved å trekke i hver ende, og en skal trekke svært hardt før en slik skjøt ryker.

 

 

Noen som ser ulemper med "tvinnemetoden"?

 

Tiltredes :thumbsup:

Mykje maritimt utstyr, som feks septikkvern, kjøleskap , har fabrikkmonterte ledninger på 20cm. Ved installasjon av slik har eg benytta "snurremetoden" for å skjøte kabel opp til sikringer/brytere. Sukkerbiter på løshengende ledninger holder ikkje mange år. Og vanlige bensinstsjon/biltema-kabelsko har en stållegering som suger salter til seg,og knekker lett etter nokre år.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Avisolering av kordelene med ca. 1 cm. hver med en ordentlig avisoleringstang innstilt på korrekt kabeltykkelse, stikke forbindelsene helt inn i hverandre og deretter lodde forbindelsen med loddetinn slik at de smelter helt ihop og alt tinnet trekker godt inn etterfulgt av en godt overlappende elektrokrymp av SKIKKELIG kvalitet (Raychem etc.,) fungerer skuddsikkert.

Elektrokrymppen sørger for stivheten i forbindelsen som er viktig i overgangen tinn/kun kopper mens loddingen gjør at dette aldri vil falle fra hverandre. Det er heller ikke noe som "gir seg" med årene, hverken fjærbelastninger eller skruforbindelser.

På alle trekte forbindelser i f.eks. tavler, skap etc. som benyttes offshore, er det gjerne årlige arbeidsordrer på ettertrekking, ofte i forbindelse med thermofotografering og det oppdages støtt og stadig forbindelser som ikke har korrekt moment = varmeutvikling.

 

OG det finnes utrolig mye møkk av dårlig kvalitet som ikke skulle vært tillatt solgt på markedet når det gjelder kabelsjøtemidler!

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enten avisolerer jeg ca 2cm på begge kablene, legger de avisolerte områdene parallelt, men i motsatt retning. Tvinner så kablene litt i sammen og lodder, over har jeg selvsagt ei skikkelig krympestrømpe, gjerne med lim.

 

Ellers så bruker jeg kabelsko med krympeplast og lim, og selvsagt ei skikkelig kabelskotang.

 

Disse kabelskoene fra Biltema er helt greie. Thorshov Bilrekvisista selger pakker med lignende skjøtehylser, hvor det bare er en størrelse skjøtehylse i pakka.

 

Kabelsko med krympeplast og lim

 

Har sjelden problemer med for få hender når jeg bruker skjøtehylser, der det er trangt gjør jeg følgende. Fester først skjøtehylsa i tanga, stikker så inn ledningen på ene siden og krymper, så flytter jeg tanga og setter inn ledningen på andre siden og krymper.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg til å lodde ledningene sammen og krympestrømpe utenpå. Det problemet med brudd ved loddestedet har jeg merket lite til. Det er tross alt ikke alle ledningskjøter som blir utsatt for utsvingende mekanisk belastning. I tilfelle bør man kanskje klamre bedre?

 

Men hvor får man tak i gode krympestrømper med lim?

Link to post
Share on other sites

Her er et par innlegg jeg har hatt tidligere (Mange år siden)

 

LODDING:

 

Påse att loddebolten er ren og står i forhold til ledningsdiameter

Sjekk at alle overflater som skal loddes er rene.

Normalt trenger du ikke flussmiddel eller loddepasta. Bruk tinn som inneholder dette.

Fortinn alltid ledniner før de sammenføyes.

Fortinningen foretaes på følgende måte:

- Fest eller stiv av ledningen eller pluggen slik at den er helt stødig

- Tørk eksisterende tinn av loddebolten på en fuktet svamp

- Tilfør litt tinn på loddebolten

- Legg bolten inntil ledningen eller pluggen og tilfør tinnet fra andre siden. Poenget er at om tinnet tilføres loddebolten istedenfor det som skal fortinnes damper flussmiddelt i tinnet bort, før det får renset ledningen eller pluggen.

- Påse at oppvarmingen skjer raskt. Ved for sen oppvarming blir fortinningen grå (kaldlodding) og det er fare for at tinnet trekker under isolasjonen, noe som igjen øker faren for tretthetsbrudd under vibrasjon

- Når alle delene som skal loddes sammen er fortinnet, monterer man disse sammen mekanisk

Da er vi klare for selve loddeprosessen:

- Da tilføres loddebolten begge flatene samtidig og om nødvendig tilføres litt tinn fra den siden loddebolten ikke berører.

- Påse igjen at selve loddingen foregår raskt.

 

Når loddingen er ferdig påse at loddepunktet blir strekkavlastet. Om loddingen står i et maritimt miljø anbefales krympestrømpe, gjerne med lim. Krympestrøpe hjelper også godt på vibrasjoner.

 

 

KRYMPING:

 

Først er det bare å erkjenne at krymping er bedre enn lodding. Begrunnelse er rett å slett at det er mye enklere, og den menneskelige faktor elimineres i større grad. Å gjøre en god lodding krever mye kunnskap. En krymp med en god tang krever nesten ingen kunnskap.

 

Men her er noen tips:

 

SLIK SKAL DET IKKE GJØRES:

Bruk aldri tenger av den smalkjefta typen der du må klemme to ganger. De fleste klemmer først om den elektriske forbindelsen for så å klemme om strekkavlasteren i kabelskoen. Resultatet er at når du gjør den siste krympen strekkes kordellene inne i ledningen igjen med det resultat at den elektriske delen løsner.

 

SLIK SKAL DET GJØRES

Med en god tang opparbeides ett trykk i krympen slik at du akkurat oppnår materialflyt mellom f.eks ledning og kabelsko. Da blir denne gasstett. Med det forståes at det ikke er mulighet for oksygen og komme inn og korrodere. I tillegg får en med strekkavlaster gratis og det er først og frem dette som gjør krymping bedre en lodding.

Hva er så en god tang. Som det dårligste alternativ, om man gjør en og annen krymp, er Biltemas tang til 199 Kr ok. Men med denne tangen har du egentlig ingen kontroll på når du oppnår materialflyt. Persolig synes jeg alle som mekker i båt bør spandere på seg en tang som i tillegg krymper rundt hele kabelskoen.

Og kjøp kabelsko med metall i delen som krymper isolasjonen også. Det finnes mye dårlige kabelsko.

Link to post
Share on other sites

Men hvor får man tak i gode krympestrømper med lim?

 

 

Det kjøper du i metervare hos din nærmeste elektroinstallatør. Finnes i absolutt alle størrelser.

Eventuelt hos http://www.elhandel.no/catalog/index.php?cPath=9999_240000_240400_240401 :thumbsup:

 

 

Når det gjelder skjøtehylser og kabelskjøting så vil jeg anbefale Elpress sine hylser som er uisolert, med limkrymp over. Trenger en spesiell tang, men blir en meget god skjøt.

Selges også av din el.inst. eller her: http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=2015010

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...