Jump to content

Fjerning av koks i dieselovn

Herman

Recommended Posts

Jeg har en diesel pottebrenner, og det begynner å bli mye koksavleiringer i den. En del av det er nok bare sot, som jeg kan vaske bort, men det er mye koks også. Finnes det noe stoff som løser opp koks/avleiringer (men ikke stålet i ovnen)

Det er trangt og tildels utilgjengelig inni ovnen, så jeg kommer ikke til overalt med mekanisk fjerning.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kanskje det går å "brenne" den ut med parafin?  Diesel pottebrenner,hvordan type har du ?

Som guttunger og mopeden var det bensin som gjaldt når vi skulle brenne rein potta. Vi skrudde av potta og fyllte godt med bensin inni. Husker at vi så til at det var fritt leide for stikkflammen som ble når vi fyra opp. Etter denne brenningen var det bare å banke forsiktig på potta og en masse dritt løstna slik at det bare var å tømme det ut. Om dette er en metode som er å anbefale for din brenner vet jeg ikke, men for oss mopedgutta var det nærmest saliggjørende...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Som guttunger og mopeden var det bensin som gjaldt når vi skulle brenne rein potta. Vi skrudde av potta og fyllte godt med bensin inni.

Det hender at jeg forvarmer litt mye (rødsprit). Jeg kan relativt enkelt få den rødglødende, men jeg vet ikke hvor godt den har av det :eek: Hvor lenge må jeg eventuelt brenne for at det skal ha noen effekt?

Bensin vs rødsprit, burde gjøre samma nytten, eller? Da slipper jeg å rote med enda en kanne. Rødsprit har jeg uansett til forvarming. Hmm, bør vel kanskje ta den ut av båten før jeg gjør dette?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det hender at jeg forvarmer litt mye (rødsprit). Jeg kan relativt enkelt få den rødglødende, men jeg vet ikke hvor godt den har av det  :eek: Hvor lenge må jeg eventuelt brenne for at det skal ha noen effekt?

Bensin vs rødsprit, burde gjøre samma nytten, eller? Da slipper jeg å rote med enda en kanne. Rødsprit har jeg uansett til forvarming. Hmm, bør vel kanskje ta den ut av båten før jeg gjør dette?

Ovnenut og langt unna noe annet brennbart materiale.....

Bensin er bedre enn rødsprit til dette bruken, dette da bensin utvikkler en rask og eksplosiv varme (eksplosjon) enn det seint brennende rødsprit klarer. Det er ikke store skvetten med bensin som skal til for å få denne virkningen. Til en Corvett potte gikk det en 2 - 3 dl tror jeg husker ikke helt da dette er leeeeeenge siden)

Hebbesen maner til forsiktighet ved en slik opperasjon, men mener selv at det er forsøket verd...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Forslaget om å slenge en bit zink inn i ovnen mens du fyrer er antagelig ikke så dumt. Zink er ofte en bestanddel i additiver, og har til oppgave å bedre forbrenningen. Hvis du bruker mye zink, bør du bør ikke være så nær land at zinken faller ned på landjorden. Husk at zink er gift, og etter passering av flammer er den gassformig en tid.

Ellers kan du jo tilsette Hammerdown i dieselen hvis du allerede har kjøpt dette tilsetningsstoffet til bruk i dieseloljen ombord i båten. Hammerdown vil trenge en tid på å løse opp koksen, men det virker. Mange bruker litt av sin ervervede Hammerdown som tilsetning i oljen for fyringsanlegg. Det bidrar til å hindre koksing av brenneren.

Hebbe: "Om dette er en metode som er å anbefale for din brenner vet jeg ikke, men for oss mopedgutta var det nærmest saliggjørende... "

Jeg kan tydelig huske at dette skjedde langt oftere enn hva som strengt tatt var nødvendig, men enkelte prosedyrer fikk en jo et nærmest relliøst forhold til. He, he.

Jeg tror på mekanisk rengjøring av en pottebrenner, stålbørste er gode ting.

• 8 år senere...
Er det noen som har erfaring med rense tabletter,

som er omtalt i REFLEKS olie ovn bruksanvisningen?

Eventuelt hvor slike kan skaffes

Diesel Ovne Rense Tabletter

Alle flammer producerer sod partikler, selv med en effektiv skorsten og

aftrækshætte, derfor behøver ovne med brænderpotter og skorsten regelmæssig

vedligeholdelse for at hindre disse sod aflejringer I at brænde

sig fast til de indre dele af systemet, som til sidst reducerer effektiviteten

og ovnens brændstoføkonomi.

Ovn systemer kan renses manuelt ved brug af værktøjer så som skorstensbørste,

stålbørste for brænderpotter, etc. for at fjerne aflejringer men

denne metode er snavset og efterlader stadig besværlige steder ikke hele

rengjort.

Alternativet er at bruge rense tabletter, som renser ovn delene grundigt

og vedligeholder ovnens optimale ydeevne.

Anbringelse

Indstil ovnen på lav indstilling, smid simpelthen en rense tablet i ovnen

* (hver pakke indeholder 5 tabletter) sådan at den falder ned på bunden

af brænderpotten og lad ovnen brænde på lav varme i ca. 30 minutter.

Efter dette tidsrum må ovnen skrues op på den ønskede varme. Så længe

flammen I ovnen viser en grøn-blå farve virker tablettens renseeffekt,

sommetider endda dage senere..

Noter *

Nogle brænderpotter konstrueret med brændernet tillader ikke tabletten at

blive placeret i ovnen mens den er tændt.. I disse tilfælde, sluk ovnen,

lad den køle af, fjern brændernet, placer tabletten på bunden i brænderpotten,

monter brændernettet og tænd ovnen ifølge producentens

anvisninger.

Rense tabletterne er fremstillet af voks og vil ikke tære eller skade ovnen.

Hyppighed for anvendelse

For en ovn der brænder konstant 24 timer dagligt, anbefaler vi at bruge

en rense tablet hver 14 dag. Ovne der bruges a) ind imellem eller b)

konstant på lav varme behøver renses når synlige tegn på sod aflejringer

kan ses på brænderpottens overflade eller brændernet.

mvh

Paul Lande

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...