Jump to content

Trenger jeg landstrøm og lader


Kent

Recommended Posts

Jeg har en Agder 840 med Volvo Penta D3 160HK motoren har en lader på 160 Ah.

Vi ligger hovedsakelig i naturhavner, men har tilgang til landstrøm i hjemmehavnen.

Vi kjører sjelden mindre en to timer før vi legger oss til for overnatting.

Jeg har, etter at vi har lagt oss til, målt strømmen etter noen timer og jeg får 12,9 Volt.

Hvis vi ligger på samme sted hele helgen, så måler jeg 12,4 Volt ved avreise, når vi er tilbake i hjemmehavnen måler jeg (etter at batteriene har vilt) 12,9 - 13 Volt.

 

For meg ser det ut til at motoren helt fint klarer å holde batteriene oppladet, jeg er egentlig litt bekymret for at jeg lader de for mye. Det er ikke installert noen batterimonitor i båten, jeg har bare målt spenningen med et multimeter.

 

Båten har dette batteriet 142 Ah som forbruksbank (to stk).

 

Hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg å vurdere om jeg trenger å kjøpe en landstrøm pakke og eventuelt hvilken pakke jeg bør kjøpe.

Link to post
Share on other sites

Så lenge dynamo og regulator er i orden, går det ikke an å overlade batteriene under kjøring.

 

Hvis du går for landstrøm i tillegg, velg en "intelligent" lader ala C-tek. Intelligente ladere tilpasser ladestrømmen etter behov, mens de billigere modellene kjører på med strøm til batteriene begynner å koke.

Link to post
Share on other sites

Spenningen du måler som hvilespenning ha ikke noe å si,

bortsett at det tyder på batterier som er i forholdsvis god stand.

Men bare uten å sjekke nærmere.

 

For å svare til laderen.

Batterier burde sendes regelmessig gjennom behandlingsroutiner,

dvs. at kemiprosessene settes i gang for å "finpusse" innmaten.

Vi snakker om prosesser som sulfatering (normal prosess som rammer alle batterier)

og desulfatering, blanding av syren, etc.

 

Hver batteri ha egen utlading i tillegg man utlader selv mens bruk.

Det varierer fra batteri til batteri.

 

Men det kreves alltid "et hakk" mer lading enn det fantes utladingen.

Og der begynner problemet.

 

Batterilading betyr uavhengig hvilken type batteri vi snakker om

også og hovedsakelig kompensasjonslading.

Det er ikke mer enn noe lengre periode med lite strøm => men trengs konstant spenning.

 

Nødvendig spenningen ligger nesten alltid på mer enn 14,35V ved 20°C og

tiden den må stå konstant er skjelden kortere enn 1 time men flest 3 til 8 timer.

Noen batterier må lades enda lengre.

 

Og da ser du allerede hvor vi skal.

 

Man lader ut, og bare litt inn.

Hvis en ikke eier noe høyeffektregulator som øker spenningen på dynamoet,

og kjører motoren tilstrekkelig lenge,

da er man nødt å bruke en annen ladeenhet i tillegg.

Så sant batteriene skal både være lengre enn bare 3 - 4 år og kunne levere fortsatt bra effekt.

 

Så er anbefalingen at du kjøper deg en bra automatisk lader.

Den kan du også drive med bare skøtekabel, uten "landstrømpakke".

 

Hvis det finnes god tid mellom to utladinger, og batteriene blir ikke tømt for for mye,

da kan du alternativ bruke solcellepanell og en veldig bra solcelleregulator som kan hantere det ordentlig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Klart du må ha både landstrøm og lader, helst også en generator!!! (no less)!!! :diving:

 

Kommer jo helt ann på hvordan båt og utstyr brukes. SOm du beskriver nå, neppe. MEN, skal du bruke båten litt mer som hytt og ligge litt mer rolig og samtidig se på tv, ønsker varmt vann til enhver tid, bruke litt varme (varmevifte), lade og bruke alle dine telefoner og duppedingser, JA da ville jeg vurdert landstrøm og en lader. Men landstrømopllegg kan gjørews veldig enkelt eller mer snasent (etter ønske og behov). Og så har du jo de som ønsker å ha mest mulig av det meste, bare sånn i tilfelle..... OG der er vel egentlig du??? :smash: Så det blit vel snart det snasne landstrømopplegget på deg :wflag: Bare si fra, så kan du hente meg, så gjør vi en jobb på dette.

OK, det var litt spøk og litt alvor!! Men landstrøm m/tilbehaør er helt klart kjekt å ha, som så mye annet. Og bruken av båten vil nok også kunne endre seg etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne klikke på linken nedenfor, så kikker du på PCU eller PS-PFC.

Men det kan være litt meget for trådstarteren siden han ikke ønsker strømforsyning,

men kun å holde ladesituasjonen klar for neste start.

 

Ellers finnes det også mange andre, man må bare lete litt og lese nøye før man kjøper noe.

Med nøye mener jeg ikke slagord, men tekniske data som passer til akkurat den type batteriene en har.

 

Forandrer seg noe på parameter "bare vedlikehold" da er det på tide å kikke ordentlig.

Skulle man likevel, men da mener jeg å regne også over effekten man trenger og andre poeng.

 

=> De som sparer for mye på det betaler vanligvis dobbelt etter hvert.

Det kan dere også lese mye om hvis dere leter litt her på forum.

Det er nemlig ikke helt uten grunn at den er så stor og

vi diskuterte dette tema allerede.

Dvs noen ganger, av og til, sånt sett. :wflag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg bare er utidig! Mannen har tydeligvis aldri vært tom for strøm.Det står desverre ikke noe om hvor lenge han har hatt båten og brukt den slik problemfritt, ei spør heller noen av desse selgerne om det... man bare turer på med std leksa si om hvorfor en MÅ ha en fancy ladder og at dette er det eneste rette for å kunne sove trygt om natta uten det raser penger ut vinduet.

Ingen batterier varer evig, ei heller ved hjelp av en lader styrt av Tesla sjøl. Snakka meg om å anbefale å snu på skillingen og la daleren gå.

Eg blir kvalm! :lipseal:

Link to post
Share on other sites

For meg er det også litt av en horror av og til,

men reaksjonen din undrer meg uansett litt.

Hvis du blir kvalm av slik da skulle du lese noe annet, Plutonium. :smiley:

 

At en "ikke gikk tom for strøm" betyr ikke noe annet enn at spenningen ikke datt på noe lavere enn 11,0V.

Dette er grensen før de fleste 12V-forbrukere begynner å svikte.

 

Derimot betyr 11,0V for de fleste batterier at den er utladet for 80%.

Dårlig gjort i så fall, fordi de fleste batterier tar varig skade allerede på lavere enn 50%.

 

Men skulle det være tilfelle at en bruker det vanlige som 20% til 30%

da trenger vi ikke lengre å diskutere om det finnes behov for en lader

når det samme kandidat ikke samtidig har tilstrekkelig (dvs. vanlige 105%) lading underveis.

 

 

Så kan du en gang til lese det enkle jeg skrev først.

Der prøvde jeg bare å belyse saken og mulige løsninger i tre trinns,

sakelig og helt nøytral og alltid med bakgrunn at vi ikke vet noe om brukte Ah.

 

Så kommer vi vel nå til din anbefaling.

Helst også sakelig, neutral og teknisk uten "tror og kanskje".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ingen batterier varer evig,

Glemte jeg å kommentere.

 

Det er riktig.

Forskjellen ligger bare i noe så enkelt som Wh.

Det er faktoren som hjelper å regne over bruksverdien i kroner.

 

Med det kan vi velge om vi bruker få Ah-kapasitet intens eller sto Ah-kapasitet lite.

Pengene blir det samme, bare tiden bestemmer.

 

Det som ikke blir det samme er om vi bruker et eller tre sett batterier i løpet av 5 til 10 år.

Feil bruk reduserer levetiden og brukbar kapasiteten av et batteri enormt.

Da er det vel ikke noe i veien med ordentlig "smøring" slik at det som kalles strømlager kan brukes komplett og lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har, etter at vi har lagt oss til, målt strømmen etter noen timer og jeg får 12,9 Volt.

Hvis vi ligger på samme sted hele helgen, så måler jeg 12,4 Volt ved avreise, når vi er tilbake i hjemmehavnen måler jeg (etter at batteriene har vilt) 12,9 - 13 Volt.

 

En enda sikrere måling får du når du måler hvilespenningen etter noen dager eller en uke. Hvis du da har paralellkoblet batteriene og kobler disse fra hverandre, slik at du måler hver enkelt batteri. Har batteriene da ca. 12,72 volt (v/20 grader), får de nok lading.

En annen fordel med å koble de fra hverandre er at du kan bytte ut eller "spesialbehandle" det som eventuellt skulle skille seg ut fra de andre.

Dette kan også vere avgjørende metode for å finne svake batterier innen garantitiden.

Link to post
Share on other sites

Litt utfyllende informasjon:

Båten er fra 2008 og er ny for meg i år.

Jeg måtte bytte batteribank i løpet av sommeren, da jeg i løpet av kort tid mistet mye av spenningen. Gikk raskt fra 12,95 Volt til 12,30 Volt. Batteriene mistet uforholdsmessig mye av "Volten", uten noen spesiell belastning.

 

Forstår jeg deg, Joerg Becker riktig, selv om batteriene tilsynelatende blir fulladet med en spenning på 12.95 Volt målt etter noen dager, så er det noen kjemiske prosesser som ikke "kjører" i mine batterier?

Hvis det er tilfelle så føler jeg at jeg er tjent med å installere landstrøm i båten.

Etter hva jeg forstår så er du forhandler av ladere, hvilken lader vil du anbefale meg?

Jeg har også tenkt å kjøpe en batterimonitor slik at det er lettere å ha kontroll på ladenivået på batteriene. Er dette et produkt som er OK? Eventuelt hva anbefaler du?

Link to post
Share on other sites

Det er alltid lønnsom å overvåke batteribanker av slik dimensjon,

eller servicebatterier i det hele tatt siden den får virkelig utlading.

Dessuten, hvis vi snakker om batterier og lading,

da mener jeg -bare- servicebatterier.

Startbatterier er for meg så viktig som "2%" på skalaen siden den "aldri" lades ut.

 

Anbefaling instrumenter: Det finnes mange.

Voltmetere er bra for å sjekke systemspenninger og ladespenninger.

Men V kan ikke lengre brukes så enkelt for å måle på ladetilstands av batterier,

særlig ikke når det er flere batterier som er koblet enten i parallell eller i serie.

Et Ah-meter, uansett hvilken type eller prisklasses, vises da vanligvis betraktelig bedre resultater.

 

Instrumentet fra Victron kan du trygd kjøpe hvis du liker den.

Jeg liker den også selv om jeg selv selger andre varer.

 

PMP1 fra Sterling er et enkelt å brukes 4-kanalinstrument.

Den har verken minne eller justerbare parameter,

men muligheten for å kunne sjekke kjapp forskjellige målesteder for spenning,

samtidig den vises forbrukte Ah er bra nok for meg.

 

Jeg har også en enkelt forklaring for denne innstillingen.

Jeg er ikke ut på å bedømme en hel batteribank (serie/parallell) på båten,

det er fysisk ikke mulig uten å splitte batteriene fra hverandre.

 

Men jeg kan nøyaktig sjekke hvor mange Ah har vekslet til den mørke side av batteriene.

Og med det vet jeg det som er "most important" for meg,

og det er NÅR jeg må begynne å lade for å ta være på batteriene.

 

Resten må nemlig fikses av intelligente ladesystemer mens Ah-telleren ikke lengre spiller noen rolle.

Nei, ikke en gang til spørsmålet om batteriene er "full".

 

BMVen er altså helt o.k., men også en annen kvalitet, andre produsenter, andre funksjoner

er helt greit i forhold til ikke å hå noen Ah-teller.

 

Ang. kemiske prosesser gjentar jeg meg.

Alt omvadling er avhengig av spenninger, batterilading er i tillegg avhengig av tid.

Jo laver spenning desto lengre trengs det å topplade et batteri.

 

Ang. levetid og ladespenning / tid må man akseptere at det ikke er innlasting av de første 80 - 90% som er tingen,

men at det er de siste 10% som bestemmer over liv og døden av et batteri.

Og disse 10% trenger vanligvis mye mer tid enn lading av første 90%.

 

Det finnes store forskjell mellom ladere mht. tiden ved hovedladingen (Bulk-fase)

men ingen lader "klarer" å redusere den følgende tiden (gjerne betegnet som "Boost") som trengs for desulfateringen

så lenge man ikke kan bruke høyere spenninger.

=> Og dette spenning blir "diktert" av batteriets datablad.

 

Hvis båten og batteriene ha vært fra 2008 da kan jeg har rett i det at batteriene ble drept

av sulfateringen ila 3 til 4 år siden den fikk aldri ordentlig topplading imellom.

Ladingen gikk da hver gang mot sulfateringsgrensen,

men klarte ikke "å rydde" ordentlig på blyet og elektronene.

Dette blir gjerne en "trappeeffekt" nedover, som du antakeligvis hadde registrert med Ah-teller og spenningsmåling.

Det er dessuten både så vanlig som bare det og grunn for at det finnes slike som meg og mange kollega som forteller i hele tida hvordan man sparer både miljø og det verste mas med for lite strøm.

Snakker man ikke om bare ett batteri da sparer vi faktisk også penger for andre.

Toootal sosialt, synes jeg. :smiley:

 

En annen mulighet, forutsatt du har gode ladespenninger og kjører av og til over distanser som f.eks. Larvik-Skagen, er at batteriene rett og slett ha vært dårlige.

Det fantes mange som hadde masse problemer, bl. a. med min "yndlingsmerke" som begynner i Norden med S og har ellers flere andre navn.

Noen batterityper av dem viste seg som "bare" veldig dårlig,

andre type trengte spesialbehandling som bare kunne gis med programmerbare ladere.

Dvs. upraktisk utvidelse av selve Boost-tiden.

 

Men det vet vi nå ikke om det er tilfelle hos deg.

Dessuten et lite tipps til alle som kjøper batterier:

Batterier selges med FiFo prinsippet, det betyr "first-inn-first-out" og sier at nye varer kommer bakerst på lager.

 

En god batteriforhandler eier vanligvis måleutstyr for å kunne sjekke kjapp på batteriets tilstands.

Prinsippet heter Konduktansmåling og resultatene er flest mer enn bra.

Eier "din" dealer en sånn med skriver da kan han sjekke batteriene og skrive ut resultatet i løpet av et minutt.

Er batteriene bra så finnes det ikke noe å skjule på, vises den dårlige batterier da kan man vurdere om det lønner å sjekke batteriet nærmere.

Men i hvert fall kan ma tar med lappen for så å sammenlikne det senere ved en videre sjekk.

Bare som et foreslag som -Dere- kan diskutere hvis det finnes behov.

 

 

Likevel ser du at vi kunne avkorte det hele ved å anbefale en bra lader/ladesituasjon.

Med det unngår du i hvert fall de fleste diskusjoner om batterier,

både her og hos batterileverandøren for spørsmålet om ordentlig lading.

Og ikke minst kan batteriene være både dobbelt så lenge og mer

hvis man behandler dem ordentlig.

 

Anbefalingene til en lader varierer med det hvem du spør, siden du spør meg får du dette svar.

 

Jeg er gammeldags og anbefaler det samme som vanlig,

dvs. jeg hanterer ikke "3A-ladere" med mindre jeg lader batterier med opp til 30Ah.

 

Laderens effekt er vanligvis optimal med C10,

dvs. 10% av batterikapasiten som skal lades.

 

Har en batterier som takler det (!), og skal vi minke Bulk-ladetiden,

da går det an å øke til 20-30% dvs. opp til C30.

Men, alltid en men:

Finnes det vanligvis tid nok, da kan man likevel holde seg bra til C10.

Sakte lading er bra lading, likevel burde man ikke lade med mindre en C08 for å unngå andre problemer.

 

Du ser at jeg ikke engang diskuterer noe mindre ladestrøm, selv om det er mulig.

Men mulig betyr ikke sinnrik for ladebehandling av flere forbruksbatterier,

så glemmer jeg det.

 

Så da, ønsker en fortsatt morsom diskusjon og en fin søndag til alle! :fishing:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig.

Du kan som sagt droppe å kjøpe/lage komplett landstrømanlegg

hvis du bare vil drive en lader.

Da holder det med noe ordentlig skjøtekabel, men dette trenger du likevel.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...