sailor85 Startet 20.August.2011 Link til dette innlegget Startet 20.August.2011 Må bare få ut litt frustrasjon her; Nylig startet jeg opp innendørs båtopplag i Vestfold sammen med medlemmer av familien og gjorde store investeringer i den sammenheng. Før vi startet opp var vi veldig opptatt å ha alt i orden mtp godkjenninger etc. Etter å ha styrt på med dette i nesten 2 mnd er alt i orden med vår opplagshall. (i henhold til gjeldene regelverk) Men frustrasjonen stiger litt når jeg ser alle tilbyderene av innendørs opplag i låver, drivhus etc... Begynner å lure på om tilbyderene vet at dette er ulovlig og gir blanke eller om de rett og slett ikke vet? Uansett skaper dette frustrasjon for alle oss som prøver å drive seriøst i en bransje som desverre har mye grums. Vi har et stålbygg som er dimensjonert til ca 85 båter, men kan nok få plass til fler selv om dette ikke er interessant. Ulempen er at disse byggene koster MYE penger og desverre for kundene må jo disse pengene tjenes inn igjen. De av dere som lagrer båten innendørs; Har dere noen gang tenkt over om tilbyderen er seriøs? Eller regner dere med at alt er i orden? Pris er kanskje alt? Vet også det har vært tilfeller da båteier har fått avkortning på forsikring da båten har vært lagret i bygg som ikke tilfredstiller gjeldene krav. Setter pris på alle tilbakemeldinger rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Konkuranse har vel aldri skadet noen. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 De av dere som lagrer båten innendørs; Har dere noen gang tenkt over om tilbyderen er seriøs? Eller regner dere med at alt er i orden? Pris er kanskje alt? Vet også det har vært tilfeller da båteier har fått avkortning på forsikring da båten har vært lagret i bygg som ikke tilfredstiller gjeldene krav. Setter pris på alle tilbakemeldinger rundt dette. Personlig så setter jeg båten gladligt i låven til en bonde uavhengig om han er godkjent opplagrer eller ikke og kun tjener litt på si. Når låven er god nok for traktor og annet for forsikring er den god nok for min båt og ... min forsikring dekker båten hele året, at den står tørt inne i en bygning er bare et pluss ifølge de... Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Vet at forsikringer dekker båtene hele året. Men som alle vet så vil jo ikke selskapene betale ut mer enn de absolutt må. Og når båteiere har satt fra seg båter i lager som ikke tilfredstiller krav kan man få avkorting hvis det oppstår skade. Er jo som å knytte fast båten i brygga med et lite tau og så be de om å betale erstatning når den har drevet på land. (Ja, jeg vet det var satt veldig på spissen) Og jeg er absolutt ikke redd for konkurranse, men den bør jo foregå på like vilkår Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Hallen er fullisolert så slipper heldivis problemer med fuktighet og slikt. Noen her som har opplevd skader pga dårlige bygg o.l? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Kan jeg spørre hva prisen er for f.eks en 25 foter? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
adeneo Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Og så var det titusenkronersspørsmålet, hva ligger prisene på for opplag i denne hallen din? Edit: Der var jammen Polarn ute før meg med akkurat samme spørsmålet Redigert 20.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Noen her som har opplevd skader pga dårlige bygg o.l? Har hatt noen biler som har blitt muggdekket innvendig grunnet fuktig luft i kjellergarasje men lite jeg kan ta bonden på da jeg ikke har betalt en krone for opplag Båten betalte jeg for opplag på låven og der er det tørt og fint, lite fukt der siden høy og annet ikke tåler det...... Redigert 20.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Begynner å lure på om tilbyderene vet at dette er ulovlig og gir blanke eller om de rett og slett ikke vet? Kan du vise til lovteksten som gjør dette ulovlig? Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Vi tar normalt ikke båter større en 25 fot og for de tar vi 300kr pr fot. (for joller etc er prisene lavere) Så mener vi er veldig konkurransedyktige. Men er jo aldri lett å komme seg inn på et nytt marked. Godt forslag fjordgrynt!!! =) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Kan du vise til lovteksten som gjør dette ulovlig? Lurte på det samme da en låve er godkjent for opplag av traktorer og annet brennbart, rart hvis en skarve båt da skulle være ulovlig... Eneste ulovlige er vel gjerne at du betaler under bordet for dette i motsetning til i profft opplag. Redigert 20.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Hvor holder dere til i Vestold? Og er det mulig å komme til for vedlikehold mens båten er i opplag? Har en 26 foter som skulle vært under tak denne vinteren. Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
alfb Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Vi tar normalt ikke båter større en 25 fot og for de tar vi 300kr pr fot. Er dette +mva pris? Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Kan du vise til lovteksten som gjør dette ulovlig? Alle kommuner har jo sine reguleringsplaner etc. Har ikke noe utdrag fra Norges lover ang dette. De fleste kravene som vi etterkommer er fra brannvesenet og fra forsikringsselskapene. Vi hadde kontakt med brannvesenet først som hadde befaring og kontroll hos oss for å så gi oss dokumentasjon som vi sendte videre til kommune og forsikringsselskap. I hovedtrekk var kravene at bygget skal være dimensjonert for den brannbelastningen som brennende båter gir. Dvs at bygget ikke skal kollapse i brann for å så evt kunne spre brannen. Andre ting var oppstillingsplass for brannbiler, vanntilgang, prosedyrer for å unngå at brannen starter osv Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Vi tar normalt ikke båter større en 25 fot og for de tar vi 300kr pr fot. (for joller etc er prisene lavere) Så mener vi er veldig konkurransedyktige. Personlig synes jeg 300 kr pr fot er dyrt da jeg Til eksempel så betalte jeg 2000kr i opplag inne i tørr låve for min forrige 22foter . Vet man må ha inn penger da man skal livnære seg på dette men da har man en stor utfordring med tanke på alle konkurrentene som kan tilby samme tjeneste til langt billigere kostnad. Redigert 20.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Prisene våre er inkl mva. (Syns personlig det er det beste og operere med da folk sjelden får refundert momsen på dette) Vi og de fleste andre seriøse tilbydere gir ikke båteiere tilgang til lageret under opplagsperioden. Og for å ligge litt i forkant av evt kommentarer ang dette er det pga sikkerheten og ikkenoe annet. Båtene er mer utsatt for tyveri hvis det er "fri" tilgang og båteiere kan glemme en lampe eller noe på kvelden som kan forårsake brann. Kjenner ikke til noen somn tillater arbeid på båtene under opplagsperioden. Når det gjelder båtlagring stilles det mye strengere krav til dette enn andre ting. (Ref "Temaveiledning for båthavner og båtopplag" fra Norsk Brannvernforening) Var jo en stor brann for noen år siden på østlandet i en båthall. Men det er ingen som kan nekte deg å sette din egen båt på loven. Er kun når man driver kommersielt Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Vi og de fleste andre seriøse tilbydere gir ikke båteiere tilgang til lageret under opplagsperioden. Regnet med dette svaret desverre. Er vel en av grunnene til at mange velger å lagre på låver eller lignende slik at man kan benytte den lange vinteren til å vedlikeholde båten så den er klar til våren. I hvertfall for min egen del blir det helt uaktuelt å sette den bort et sted hvor jeg ikke kan komme til for å jobbe på den. Redigert 20.August.2011 av Bredo (see edit history) Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Whistler Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 ... De fleste kravene som vi etterkommer er fra brannvesenet og fra forsikringsselskapene. ... Betyr dette at dere har forsikring som dekker båtene mens de er i opplag? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
sailorboy Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Største problemet med oppbevaring av båt i en stor hall med mange båter er etter min mening den med antall båter eksponesielle økende sjangsen for at det skal begynne å brenne. Når det først brenner i en slik hall, så brenner alt. Det er ingen tilbydere av opplag som har noen som helst forsikring eller garanti mot slike branner. Du må selv dekke skader fra din egen forsikring. Gi meg et opplag med brannforsikring inkludert, så skal jeg slå til. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Kjenner ikke til noen somn tillater arbeid på båtene under opplagsperioden. Gamle nedlagte militærleirer som er mye rundt her kan man iallefall drive på med båtene hele vinteren , de er og godkjente for kommersiell lagring og til hyggelige priser. de er fullle av båter om vinteren og ikke plaget av tyveri, kameraovervåket fra selve lager til område rundt. Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Betyr dette at dere har forsikring som dekker båtene mens de er i opplag? Nei, vår forsikring dekker kun skader som vi er direkte ansvarlige for. Men forsikringsselskapene må jo betale erstating til eiere i tilfelle brann eller lignende. Men vårt forsikringsselskap har nok mange båter forsikret hos seg. Og da krever de at vi skal sikre båtene mot uhell som ikke kan lastes oss som selskap. For vår del holdt det med dokumentasjonen fra brannvesenet for og få vår forsikring i orden. Var dette forståelig eller fremstår det bare forvirrende? =P =P Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Forstår dine frustrasjoner godt. Omtrent samme problematikken byggebransjen har slitt med i årevis, å konkurrere med østeuropeere som bor i campingvogn å jobber for 100 kr timen er utfordrene for et seriøst firma med helt vanlig norsk kostnadsnivå, men slett ikke umulig. Det å være dyktig, effektiv å ha høy kompetanse er den viktigste delen av nøkkelen til suksess. Du må selge noe mer enn bare opplag, båter har greid seg utendørs i all til så det må noe mer til for at folk skal ønske seg å lagre innendørs. En bonde som leier ut litt plass i en låve vil ikke kunne påta seg små å store reparasjoner å oppgraderinger, ingen vits i å konkurrere om de kundene bonden har, der er det allikevel ikke noe fortjeneste. Har lagret innendørs to ganger, den ene gangen fordi jeg fikk det svært rimelig, den andre fordi jeg skulle bytte endel innredning å motor å fikk lagringen svært rimelig, om hallens driver var seriøs eller ikke skjenket jeg ikke en eneste tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Har ikke noe utdrag fra Norges lover ang dette. De fleste kravene som vi etterkommer er fra brannvesenet og fra forsikringsselskapene. Da blir det vel litt drøyt å kalle det ulovlig. Det er det vel kun hvis betalingen skjer under bordet som bukt nevner. Hvis det regnskapsmessige er i orden, så er det vel ikke noe ulovlig i å lagre en båt eller tre. Det blir jo opp til båteieren å avgjøre om lokalet er godt nok for sin båt. Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Det er jo ulovlig å drive uten løyve/godkjenning. Vet om noen opplag som har fått en eller to mnd på seg til å avvikle driften da kommunen ikke ville tillate båtopplag i det bygget de disponerte. Et ene tilfelle var det krav fra brannvesenet via kommunen. Er jo tross alt de som setter seg i fare for å slukke eller begrense en avt brann. Husker spesielt en ting som branninspektøren sa til meg: "Ser jeg et batteri som er tilkoblet i en av båtene stenger jeg driften umiddelbart" Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 det blir vel ikkje under bordet, for det er å rekne som leieinntekt, og man kan da leie ut fritt, så lenge man disponerer over 50% av arealet sitt sjølv Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.