Jump to content

Yanmar eller Steyr ?


EIK

Recommended Posts

Føler med deg, hadde samme problem i fjor. Hva skal en velge?

Jeg valgte Steyr 256. Fornøyd? :confused:

Hadde jeg valgt Yanmar, hadde jeg blitt mer fornøyd? :confused:

 

Den ene motoren har en fordel framfor en annen. Steyr-en er lettest, og båten blir lettere.

 

Hva hadde jeg valgt i dag? Muligens Volvo D4-260hk. Får litt mer hester ut av den.

Jeg har tyngre båt en deg, og tror Steyr 256 passer bra i din.

 

Hadde valget stått mellom Steyr 256 og Yanmar, tror jeg valget i dag også hadde falt på Steyr.

Uansett valg, blir spørsmålet etterpå, skulle jeg valgt den andre?

 

Lykke til med valget.

 

mvh

Kjelli :cheers:

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post

Stemmer dette med dreiemomentet ?  4 syl Yanmar og 6 syl Steyr.

 

Kjelli har du ekstra kjølevannsinntak på motoren og hvordan gikk monteringen ?

Er det mye deler som kommer i tillegg nå jeg skal montere Steyr ? :confused:

Hvis jeg velger Yanmar garanterte han at alt var med.  :smash:

I følge Steyr sin hjemmeside http://www.steyr-motors.com/products/products.htm så har modell 256 et dreiemoment på 500 Nm ved 2800 rpm. Yanmar har 600 Nm ved 2500 rpm.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Vil dette si at båten går lettere opp i plan med Yanmar og større hastighet med Steyr ????

På en måte ja. Du har mer seigdrag ved lavere turtall på Yanmaren. Yanmaren er oppgitt med 207 ahk ved 3300 rpm, mens Steyren er oppgitt med 256 hk ved 4500 rpm. F.eks i et tenkt tilfelle hvor motoren skulle anvendes på en vannjet, så hadde Steyr-motoren etter min forståelse passet best. Med en tung propeller med et større treghetsmoment, så hadde jeg her i det tenkte tilfellet valgt Yanmaren.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

På en måte ja.  Du har mer seigdrag ved lavere turtall på Yanmaren.  Yanmaren er oppgitt med 207 ahk ved 3300 rpm, mens Steyren er oppgitt med 256 hk ved 4500 rpm.  F.eks i et tenkt tilfelle hvor motoren skulle anvendes på en vannjet, så hadde Steyr-motoren etter min forståelse passet best. Med en tung propeller med et større treghetsmoment, så hadde jeg her i det tenkte tilfellet valgt Yanmaren.

 

 

Jeg SUGER info :crazy: Er egentlig like usikker ennå,men har jo fått litt forståelse av dreiemoment/hk.

 

Jeg er ute etter en motor som går greit opp i plan med ferielast ( ca 3,5 - 4 t ?) og marsjer med ca 23 kn. Er dette urealistisk eller ????

Mulig jeg må lage en meningsmåling for å få dette overstått .

Tror jeg tar meg en par :cheers: for å roe nervene litt..

Link to post

Den ene motoren har en fordel framfor en annen. Steyr-en er lettest, og båten blir lettere.

 

Lykke til med valget.

Hei Kjelli, hvor stor fart får du ut av din båt på full gass og hvor fort masjer du ?

Kjenner "bare" en tilsvarende båt med en bensin V8`r og 260 hk, og den går så det griner i allefall...

 

Hebbe med en Ford på 57 hk i Saga`n e kjæmpenysjerrig sjø.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hva med service,  hvem gir den den beste (tror du)

Og hvem er nærmest.

Det er slik ting som teller mye for meg. :cheers:

 

Det er nok Yanmar som har den beste servicen,men steyr har også servicemann i Molde

 

Får også hjelp til veiledning/montering av motor hos Yanmar + utpøving av propell (billig)

Har også en lik båt med Yanmar montert å se etter.

 

Steyr har også montør,men jeg har ikke avtalt noen pris.

Frister med mest mulig Hk og der vinner jo Steyr.

 

??????? :cheers:

Link to post

Det e lenge til mandag  :cheers:

 

Ja det er det,får nok sove et par netter på det også men synes jeg bør gi et svar på lørdag for fristen på å få prisen på Yanmar går ut på mandag kl 8.00.

 

Går nå ut i båten og legger på et strøk med lakk på nylagt teakdørk . Spent på flere svar når jeg kommer inn igjen. :crazy:

Link to post

Jeg kjøpte motoren av Rogaland Lystbåtservice i Stavanger, og de hadde med alle delene. Kjølevannsinntak, sjøfilter, forfilter diesel m.m. Fikk alt utenom slanger.

Har montert ekstra kjølevannsinntak (var også med), og det anbefaler jeg uansett motor. Skal ikke så mye skjelldannelse i inntaket på drevet, før der mangler kjøling.

 

Når det gjelder turtall, så er ikke det noe problem. Problemene med høyt turtall, er at toppen kan ryke, men når motor og topp er en jernklump, er der ikke noen topp pakning som kan ryke.

Til neste sommer (2006) kommer der muligens en Steyr på 300HK med samme blokka, så den tåler mye. Høres nesten ut som reklame. :rolleyes:

 

Når det gjelder fart, så har jeg akkurat litt for liten motor. Jeg har montert på større flapser, slik at jeg har fått planingsterskelen ned til 12 knop. Toppfarten på helgetur med ikke for mye med, er ca 20,5 knop. Skulle ønsket noen knop mer. Tror du vil klare noen knop ekstra med 2858, er lettere den.

 

Ønsker du å gjøre noe selv, har Steyr både monteringsanvisninger og verkstedhåndbøker på hjemmesiden sin. Også komplett delekatalog er der. Tror ikke du finner det sjå andre leverandører.

 

Kjører 3-bladet propell, er usikker på om der kansje skulle vært 4-bladet? Skal ha en runde med Winrace snart.

 

mvh

Kjelli

 

PS: Du bør velge motor utfra magefølelsen din, der er uansett delte meninger på alt.

Link to post

Når det gjelder hos meg, så fikk jeg leverandøren til å merke hvor jeg skulle skjære hull, så lagte jeg hulet selv, monterte på transomplaten og fikk motoren på plass. Koblet alt opp, og fikk de tilbake og justerte motoren og monterte på drevet. De tok også første oppstart, og sjekket at alt var i orden.

 

Det som er kjekt med Steyr, og muliges andre nye motorer, er at hvis en går diesel lens, så er det bare og slå på tenningen 6 ganger, og så er motoren luftet, Ikke noe skruing og søling med diesel.

 

Har i tillegg kjøpt Sportline displayet, kjekk informasjon der. Har ikke tankmåler, bare plotter inn antall liter fylt, og så teller motoren ned selv. Kan se antall liter igjen, antall nm på innholdet, og antall timer.

 

mvh

Kjelli

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post

Hei! Opphavet har Steyr 246 og er er veldig godt fornøyd, ikke et eneste problem. Bortsett fra at det er litt i underkant med krefter når han skal opp i plan. Båten er en Bayliner, modellbetegnelsen vet jeg ikke, men den er vel ca 33 fot fra badeplattform til bauspyd. Båten er 1991 mod. Jeg er selv Yanmar tilhenger. :biggrin:

Link to post

Jeg hadde uten tvil valgt Yanmar. Jeg tør våge å påstå at dette er de desidert beste motorene for fritidsbåter. På redningsbåtene jeg har vært på har det vært nye volvo og Nogva-motorer, men ingen av de kan konkurere med yanmar som vi har hatt på de siste båtene (nå er det kun de som blir benyttet). Vi har hatt mye mindre problemer med disse motorene, de har vært mer pålitelige, aldri hatt antydning til oljelekkasjer/forbruk osv. Kjempe-motorer!

 

På kystvakta blir det kun benyttet Yanmar-maskiner i MOB-båtene som brukes ifm bording andre fartøy ute i nordsjøen, barenshavet osv.

 

Jeg har ingen erfaring med steyr, men blant de maskinene jeg har vært borti, så kan jeg ikke finne noen argumenter for å velge noe annet enn yanmar (som er min favoritt) utenom pris. De koster vel litt mer enn tilsvarende konkurenter, men er verdt hver krone.

 

Jeg har ingen erfaring med steyr, men vil tro at ved evt. salg så vil et kjent merkenavn være positivt fremfor et litt mindre kjent merke.

Link to post

Har ingen erfaringer med noen av motorene men vurderte de samme motorene da eg skulle kjøp ny til min Halco. Bakdelen med Yanmar synes eg var at den kun hadde 4 sylindre noe eg vil tru vil bli mer støy ut av. Steyr tror eg er en mer moderne motor og kanskje bedre teknologi og drivstofføkonomi. Liker likevel ikke det høye turtallet. Synes det er rart at de taper seg såpass mye i verdi. Har sett flere 2003 modeller tilsalgs med timetall rundt 100 til 170-180.000,- Listeprisen er vel nermere 270.000? Kanskje får Du mer igjen for båten dersom du skal selge den om 10 år når den har en Yanmar motor?

 

Eg ville nok valgt Yanmar... (selv eg selv endte opp med en Volvo AD41DPE)

Link to post

Jeg har ikke noen særlig erfaring med dette. Jeg har kjørt Mercruiser motor et par år og nå har jeg en ny VP D6 310. Den motoren liker jeg godt - sterk fra bunnne (720 NM), 6'er med lite støy og bra krefter i toppen.

 

Nåvel - det var ikke poenget mitt. Jeg vil bare minne om at det har vært enkelte drevhavarier med Mercriuser drev koblet til Steyr/Yanmar motorer. Jeg er usikker på hvordan dette blir ved reklamasjon om drevet ryker. Hvem har da ansvaret? Mercruiser eller Yanmar/Steyr?

 

Min konklusjon på motorvalg har derfor vært at så lenge jeg har hekkagregat vil jeg ha samme produksen på motor og drev. Skal jeg har båt med rett aksel - da står jeg friere. Helt til Volvo kom med D serie foretrakk jeg Yanmar der (basert på venners erfaringer), men de nye D motorene til VP liker jeg godt - men jeg har ingen erfaring med driftssikkerheten -for motorene er nye.

 

Jeg har prøvekjørt en Nimbus med 2xD4 260 -og det var flott. Masse kraft og lite støy- og bra toppfart (nesten som Kinder egg - 3 ting på en gang :lol: )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Effekt dannes av sylindervolum, turtall og turbotrykk for å si det enkelt.

 

Stor effekt fra lite sylindervolum krever høyt turtall og høyt turbotrykk.

 

Stort sylindervolum gir samme effekt ved lavere turtall og turbotrykk.

 

Hva belaster motoren mest av høyt turtall eller høyt turbotrykk?

En liten variasjon som kommer inn i bildet her er at dagens turboer har variabel turbogeometri (dvs. at turbinbladene i turboen kan dreies). Dermed får man større effekt av turboen ved lavere turtall. Motorstyringen på en turbomotor er ofte programert slik at turbo lader maks på relativt lavt turtall -og når turtallet blir høyt senkes turbotrykket fordi da overtar "kreftene fra motorblokka". Turboen drivers av eksosen - og det kreves et visst eksostrykk for å få turboen til å lade. Det er derfor moderne turbodiesel motorer har lite krefter under f.eks. 1500 Omin - men deretter kommer det masser av moment og etterhvert hk. Dvs. eksosen får i gang turboen ved ca 1500 Omin - så lader turboen maks opp til f.eks. 3000 Omin - der motoren alene leverer nok kraft opp til maks turtall.

 

Det som belaster turboen mest er å ligge med maks turbotrykk over lang tid eller hyppige gasspådrag slik at turboen blir varm over lang tid. Mman kan se at turboen gløder bra om den belastes over tid, og det er viktig at man lar motoren gå se ned før man slår av ettersom kjøling til turboen på de fleste motorer kuttes når motoren slås av (det finnes et fåtall turbo motorer til biler som har spesielle sirkulasjonspumper som går etter at motoren er slått av - jeg vet ikke om dette finnes på båtmotorer) Motoren slites av høyt turtall. Jeg vil anta at det er billigere å renovere/bytte turbo enn å renovere motorblokka.

 

På de båtmotorene som har både kompressor og turbo kompenserer kompressoren for turboens manglende trykk ved lave turtall (kompressoren drives av remmer fra veivakselen og skaper derfor overtrykk fra lavt turtall), mens når motoren har fått nok turtall til at eksosen kan drive opp turbotrykket slås kompressoren av. Behovet for kompressor er størst på motorer med gammel turboteknologi (som KAD 44/KAD300), mens dette delvis er kompensert ved common rail innsprøytning og variabel turbogeometri på nyerer motorer som på Mercruiser 1.7TDI og D3(D4/D6 serien til VP. D4/D6 leveres også med kompressor for å få bort "tomrommet" i registeret som er på D4210/D6 310 opp til 1500 Omin på planende båter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Behovet for kompressor er størst på motorer med gammel turboteknologi (som KAD 44/KAD300), mens dette delvis er kompensert ved common rail innsprøytning og variabel turbogeometri på nyerer motorer som på Mercruiser 1.7TDI og D3(D4/D6 serien til VP. D4/D6 leveres også med kompressor for å få bort "tomrommet" i registeret som er på D4210/D6 310 opp til 1500 Omin på planende båter.

Er du sikker på at dette er tilfelle på Mercruiser 1,7TDI? Jeg har en bekjent som nettopp har montert en ny motor av dette merket i sin båt. Han har dessverre hatt litt kluss med ugjevn gange og rakling i motoren ved lavt turtall. Der ble dyser og dieselpumpe til slutt byttet. Han har god greie på motorer og han påstod at på denne motoren var det gammeldags dieselpumpe og dyser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...