EIK Startet 9.Desember.2004 Del på Facebook Startet 9.Desember.2004 Må ha hjelp til å bestemme meg for motormerke før mandag. Yanmar 4 LHA - STZP m/mercruser 207 hk på propell Steyr 256 m/mercruiser 225 hk på propell Båten den skal inn i er en Bayliner 2858 89mod. Prisen er ca den samme på begge. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Hvis du vil ha høyt dreiemoment så er Yanmar valget. Den har vel 600 Nm, mens Steyr har ca. 440 Nm Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 (redigert) Føler med deg, hadde samme problem i fjor. Hva skal en velge? Jeg valgte Steyr 256. Fornøyd? Hadde jeg valgt Yanmar, hadde jeg blitt mer fornøyd? Den ene motoren har en fordel framfor en annen. Steyr-en er lettest, og båten blir lettere. Hva hadde jeg valgt i dag? Muligens Volvo D4-260hk. Får litt mer hester ut av den. Jeg har tyngre båt en deg, og tror Steyr 256 passer bra i din. Hadde valget stått mellom Steyr 256 og Yanmar, tror jeg valget i dag også hadde falt på Steyr. Uansett valg, blir spørsmålet etterpå, skulle jeg valgt den andre? Lykke til med valget. mvh Kjelli Redigert 9.Desember.2004 av Kjelli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EIK Svart 9.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Stemmer dette med dreiemomentet ? 4 syl Yanmar og 6 syl Steyr. Kjelli har du ekstra kjølevannsinntak på motoren og hvordan gikk monteringen ? Er det mye deler som kommer i tillegg nå jeg skal montere Steyr ? Hvis jeg velger Yanmar garanterte han at alt var med. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Stemmer dette med dreiemomentet ? 4 syl Yanmar og 6 syl Steyr. Kjelli har du ekstra kjølevannsinntak på motoren og hvordan gikk monteringen ? Er det mye deler som kommer i tillegg nå jeg skal montere Steyr ? Hvis jeg velger Yanmar garanterte han at alt var med. I følge Steyr sin hjemmeside http://www.steyr-motors.com/products/products.htm så har modell 256 et dreiemoment på 500 Nm ved 2800 rpm. Yanmar har 600 Nm ved 2500 rpm. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
EIK Svart 9.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 I følge Steyr sin hjemmeside http://www.steyr-motors.com/products/products.htm så har modell 256 et dreiemoment på 500 Nm ved 2800 rpm. Yanmar har 600 Nm ved 2500 rpm. Vil dette si at båten går lettere opp i plan med Yanmar og større hastighet med Steyr ???? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Vil dette si at båten går lettere opp i plan med Yanmar og større hastighet med Steyr ????På en måte ja. Du har mer seigdrag ved lavere turtall på Yanmaren. Yanmaren er oppgitt med 207 ahk ved 3300 rpm, mens Steyren er oppgitt med 256 hk ved 4500 rpm. F.eks i et tenkt tilfelle hvor motoren skulle anvendes på en vannjet, så hadde Steyr-motoren etter min forståelse passet best. Med en tung propeller med et større treghetsmoment, så hadde jeg her i det tenkte tilfellet valgt Yanmaren. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
EIK Svart 9.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 På en måte ja. Du har mer seigdrag ved lavere turtall på Yanmaren. Yanmaren er oppgitt med 207 ahk ved 3300 rpm, mens Steyren er oppgitt med 256 hk ved 4500 rpm. F.eks i et tenkt tilfelle hvor motoren skulle anvendes på en vannjet, så hadde Steyr-motoren etter min forståelse passet best. Med en tung propeller med et større treghetsmoment, så hadde jeg her i det tenkte tilfellet valgt Yanmaren. Jeg SUGER info Er egentlig like usikker ennå,men har jo fått litt forståelse av dreiemoment/hk. Jeg er ute etter en motor som går greit opp i plan med ferielast ( ca 3,5 - 4 t ?) og marsjer med ca 23 kn. Er dette urealistisk eller ???? Mulig jeg må lage en meningsmåling for å få dette overstått . Tror jeg tar meg en par for å roe nervene litt.. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 (redigert) Hva med service, hvem gir den den beste (tror du) Og hvem er nærmest. Det er slik ting som teller mye for meg. Redigert 9.Desember.2004 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hebbe Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Den ene motoren har en fordel framfor en annen. Steyr-en er lettest, og båten blir lettere. Lykke til med valget. Hei Kjelli, hvor stor fart får du ut av din båt på full gass og hvor fort masjer du ? Kjenner "bare" en tilsvarende båt med en bensin V8`r og 260 hk, og den går så det griner i allefall... Hebbe med en Ford på 57 hk i Saga`n e kjæmpenysjerrig sjø..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
EIK Svart 9.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Hva med service, hvem gir den den beste (tror du) Og hvem er nærmest. Det er slik ting som teller mye for meg. Det er nok Yanmar som har den beste servicen,men steyr har også servicemann i Molde Får også hjelp til veiledning/montering av motor hos Yanmar + utpøving av propell (billig) Har også en lik båt med Yanmar montert å se etter. Steyr har også montør,men jeg har ikke avtalt noen pris. Frister med mest mulig Hk og der vinner jo Steyr. ??????? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Det e lenge til mandag Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Slagskibet Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Da jeg byttet motor stod valget mellom Volvo,Yanmar & Steyr. Valget falt ikke på Steyr pga systemet med toppen. Den var ikke spesiellt prisgunstig,og jeg skjønte ikke helt serviceopplegget,sammenlignet med Volvo. Yanmar falt ut pga pris. Hadde valget vært Yanmar eller Steyr så hadde valget blitt Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
EIK Svart 9.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Det e lenge til mandag Ja det er det,får nok sove et par netter på det også men synes jeg bør gi et svar på lørdag for fristen på å få prisen på Yanmar går ut på mandag kl 8.00. Går nå ut i båten og legger på et strøk med lakk på nylagt teakdørk . Spent på flere svar når jeg kommer inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Så har man jo dette med høyt toppturtall. En del mener at høyt turtall ikke er spesielt gunstig og vil alltid velge en motor som har lavere turtall. Om dette er pga slitasje, varme/kjøling, synsing eller noe helt annet, vet jeg ikke nok om. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Jeg kjøpte motoren av Rogaland Lystbåtservice i Stavanger, og de hadde med alle delene. Kjølevannsinntak, sjøfilter, forfilter diesel m.m. Fikk alt utenom slanger. Har montert ekstra kjølevannsinntak (var også med), og det anbefaler jeg uansett motor. Skal ikke så mye skjelldannelse i inntaket på drevet, før der mangler kjøling. Når det gjelder turtall, så er ikke det noe problem. Problemene med høyt turtall, er at toppen kan ryke, men når motor og topp er en jernklump, er der ikke noen topp pakning som kan ryke. Til neste sommer (2006) kommer der muligens en Steyr på 300HK med samme blokka, så den tåler mye. Høres nesten ut som reklame. Når det gjelder fart, så har jeg akkurat litt for liten motor. Jeg har montert på større flapser, slik at jeg har fått planingsterskelen ned til 12 knop. Toppfarten på helgetur med ikke for mye med, er ca 20,5 knop. Skulle ønsket noen knop mer. Tror du vil klare noen knop ekstra med 2858, er lettere den. Ønsker du å gjøre noe selv, har Steyr både monteringsanvisninger og verkstedhåndbøker på hjemmesiden sin. Også komplett delekatalog er der. Tror ikke du finner det sjå andre leverandører. Kjører 3-bladet propell, er usikker på om der kansje skulle vært 4-bladet? Skal ha en runde med Winrace snart. mvh Kjelli PS: Du bør velge motor utfra magefølelsen din, der er uansett delte meninger på alt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 (redigert) Når det gjelder hos meg, så fikk jeg leverandøren til å merke hvor jeg skulle skjære hull, så lagte jeg hulet selv, monterte på transomplaten og fikk motoren på plass. Koblet alt opp, og fikk de tilbake og justerte motoren og monterte på drevet. De tok også første oppstart, og sjekket at alt var i orden. Det som er kjekt med Steyr, og muliges andre nye motorer, er at hvis en går diesel lens, så er det bare og slå på tenningen 6 ganger, og så er motoren luftet, Ikke noe skruing og søling med diesel. Har i tillegg kjøpt Sportline displayet, kjekk informasjon der. Har ikke tankmåler, bare plotter inn antall liter fylt, og så teller motoren ned selv. Kan se antall liter igjen, antall nm på innholdet, og antall timer. mvh Kjelli Redigert 9.Desember.2004 av Kjelli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Hei! Opphavet har Steyr 246 og er er veldig godt fornøyd, ikke et eneste problem. Bortsett fra at det er litt i underkant med krefter når han skal opp i plan. Båten er en Bayliner, modellbetegnelsen vet jeg ikke, men den er vel ca 33 fot fra badeplattform til bauspyd. Båten er 1991 mod. Jeg er selv Yanmar tilhenger. :biggrin: Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Jeg hadde uten tvil valgt Yanmar. Jeg tør våge å påstå at dette er de desidert beste motorene for fritidsbåter. På redningsbåtene jeg har vært på har det vært nye volvo og Nogva-motorer, men ingen av de kan konkurere med yanmar som vi har hatt på de siste båtene (nå er det kun de som blir benyttet). Vi har hatt mye mindre problemer med disse motorene, de har vært mer pålitelige, aldri hatt antydning til oljelekkasjer/forbruk osv. Kjempe-motorer! På kystvakta blir det kun benyttet Yanmar-maskiner i MOB-båtene som brukes ifm bording andre fartøy ute i nordsjøen, barenshavet osv. Jeg har ingen erfaring med steyr, men blant de maskinene jeg har vært borti, så kan jeg ikke finne noen argumenter for å velge noe annet enn yanmar (som er min favoritt) utenom pris. De koster vel litt mer enn tilsvarende konkurenter, men er verdt hver krone. Jeg har ingen erfaring med steyr, men vil tro at ved evt. salg så vil et kjent merkenavn være positivt fremfor et litt mindre kjent merke. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Har ingen erfaringer med noen av motorene men vurderte de samme motorene da eg skulle kjøp ny til min Halco. Bakdelen med Yanmar synes eg var at den kun hadde 4 sylindre noe eg vil tru vil bli mer støy ut av. Steyr tror eg er en mer moderne motor og kanskje bedre teknologi og drivstofføkonomi. Liker likevel ikke det høye turtallet. Synes det er rart at de taper seg såpass mye i verdi. Har sett flere 2003 modeller tilsalgs med timetall rundt 100 til 170-180.000,- Listeprisen er vel nermere 270.000? Kanskje får Du mer igjen for båten dersom du skal selge den om 10 år når den har en Yanmar motor? Eg ville nok valgt Yanmar... (selv eg selv endte opp med en Volvo AD41DPE) Sitér dette innlegget Link to post
EIK Svart 9.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Takke å bukker for mange gode tips og råd. Heller litt til Yanmar etter dette men....... Har hørt at Steyr er mye mer stillegående enn Yanmar. Steyr har fler HK/sylyndre og er ikke dette vesentlig i forhold til dreiemoment ??? Får sove på dette tror jeg (hvis jeg får sove) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 (redigert) Jeg har ikke noen særlig erfaring med dette. Jeg har kjørt Mercruiser motor et par år og nå har jeg en ny VP D6 310. Den motoren liker jeg godt - sterk fra bunnne (720 NM), 6'er med lite støy og bra krefter i toppen. Nåvel - det var ikke poenget mitt. Jeg vil bare minne om at det har vært enkelte drevhavarier med Mercriuser drev koblet til Steyr/Yanmar motorer. Jeg er usikker på hvordan dette blir ved reklamasjon om drevet ryker. Hvem har da ansvaret? Mercruiser eller Yanmar/Steyr? Min konklusjon på motorvalg har derfor vært at så lenge jeg har hekkagregat vil jeg ha samme produksen på motor og drev. Skal jeg har båt med rett aksel - da står jeg friere. Helt til Volvo kom med D serie foretrakk jeg Yanmar der (basert på venners erfaringer), men de nye D motorene til VP liker jeg godt - men jeg har ingen erfaring med driftssikkerheten -for motorene er nye. Jeg har prøvekjørt en Nimbus med 2xD4 260 -og det var flott. Masse kraft og lite støy- og bra toppfart (nesten som Kinder egg - 3 ting på en gang ) Redigert 9.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Effekt dannes av sylindervolum, turtall og turbotrykk for å si det enkelt. Stor effekt fra lite sylindervolum krever høyt turtall og høyt turbotrykk. Stort sylindervolum gir samme effekt ved lavere turtall og turbotrykk. Hva belaster motoren mest av høyt turtall eller høyt turbotrykk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 (redigert) Effekt dannes av sylindervolum, turtall og turbotrykk for å si det enkelt. Stor effekt fra lite sylindervolum krever høyt turtall og høyt turbotrykk. Stort sylindervolum gir samme effekt ved lavere turtall og turbotrykk. Hva belaster motoren mest av høyt turtall eller høyt turbotrykk? En liten variasjon som kommer inn i bildet her er at dagens turboer har variabel turbogeometri (dvs. at turbinbladene i turboen kan dreies). Dermed får man større effekt av turboen ved lavere turtall. Motorstyringen på en turbomotor er ofte programert slik at turbo lader maks på relativt lavt turtall -og når turtallet blir høyt senkes turbotrykket fordi da overtar "kreftene fra motorblokka". Turboen drivers av eksosen - og det kreves et visst eksostrykk for å få turboen til å lade. Det er derfor moderne turbodiesel motorer har lite krefter under f.eks. 1500 Omin - men deretter kommer det masser av moment og etterhvert hk. Dvs. eksosen får i gang turboen ved ca 1500 Omin - så lader turboen maks opp til f.eks. 3000 Omin - der motoren alene leverer nok kraft opp til maks turtall. Det som belaster turboen mest er å ligge med maks turbotrykk over lang tid eller hyppige gasspådrag slik at turboen blir varm over lang tid. Mman kan se at turboen gløder bra om den belastes over tid, og det er viktig at man lar motoren gå se ned før man slår av ettersom kjøling til turboen på de fleste motorer kuttes når motoren slås av (det finnes et fåtall turbo motorer til biler som har spesielle sirkulasjonspumper som går etter at motoren er slått av - jeg vet ikke om dette finnes på båtmotorer) Motoren slites av høyt turtall. Jeg vil anta at det er billigere å renovere/bytte turbo enn å renovere motorblokka. På de båtmotorene som har både kompressor og turbo kompenserer kompressoren for turboens manglende trykk ved lave turtall (kompressoren drives av remmer fra veivakselen og skaper derfor overtrykk fra lavt turtall), mens når motoren har fått nok turtall til at eksosen kan drive opp turbotrykket slås kompressoren av. Behovet for kompressor er størst på motorer med gammel turboteknologi (som KAD 44/KAD300), mens dette delvis er kompensert ved common rail innsprøytning og variabel turbogeometri på nyerer motorer som på Mercruiser 1.7TDI og D3(D4/D6 serien til VP. D4/D6 leveres også med kompressor for å få bort "tomrommet" i registeret som er på D4210/D6 310 opp til 1500 Omin på planende båter. Redigert 9.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Behovet for kompressor er størst på motorer med gammel turboteknologi (som KAD 44/KAD300), mens dette delvis er kompensert ved common rail innsprøytning og variabel turbogeometri på nyerer motorer som på Mercruiser 1.7TDI og D3(D4/D6 serien til VP. D4/D6 leveres også med kompressor for å få bort "tomrommet" i registeret som er på D4210/D6 310 opp til 1500 Omin på planende båter. Er du sikker på at dette er tilfelle på Mercruiser 1,7TDI? Jeg har en bekjent som nettopp har montert en ny motor av dette merket i sin båt. Han har dessverre hatt litt kluss med ugjevn gange og rakling i motoren ved lavt turtall. Der ble dyser og dieselpumpe til slutt byttet. Han har god greie på motorer og han påstod at på denne motoren var det gammeldags dieselpumpe og dyser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.