Jump to content

Yanmar eller Steyr ?


EIK

Recommended Posts

Motoren har mekanisk styrt høytrykks innsprøytning, men ikke datastyrt slik den er på andre motorer. Dette fordi Mercruiser ikke ville ha en dyr datastyring på denne motoren (som skulle være billig,enkel og bra). Motoren har variabel turbogeometri og intercooler. Dermed kan motoren heller ikke chip trimmes slik f.eks. KAD 300 og D serien til VP kan.

For mer info - se marinepower technical forum

Motoren er en marinisering av GM's TDI motor som bl sitter i Opel Astra - og er visstnok i grunnen en Izuzu motor.

Dette er hentet fra produktinfo på Cummins Mercruiser web siden (Cummins og Mercruiser har fusjonert sine dieselmotor divisjoner) - http://www.cmdmarine.com/pdfs/18240303.pdf

 

Heart-thumping acceleration and throttle response...the ability to make the most of every precious

drop of fuel...unsurpassed reliability and durability...minimal smoke and noise... This is what you

look for but rarely find in a diesel engine. This is precisely what you get with the Cummins

MerCruiser 1.7 MS 120. A remarkably compact design makes it some 30 percent lighter than the

leading competitor...without sacrificing performance. In fact, this engine generates more power and

accelerates faster than anything else in its class. You can thank the turbocharger, aftercooler and

exclusive direct-injection system for its impressive horsepower and torque. Meanwhile, the standard

closed-cooling system contributes to the engine’s overall durability and corrosion resistance. Simply

put, the 1.7 MS 120 helps you get the most from your vessel, whether

Link to post

Jeg monterte 2 st Steyr'e i min Windy 9800, og var veldig fornøyd. Hadde mange spørsmål i forbindelse med montering, men det var aldring noe problem å få hjelp fra Univa. Etter en sommer og 100 timer på motorene hadde jeg valgt Steyr igjen. Og de bruker lite diesel, Vi kjørte Hvaler, Gøteborg, Stavern, Tønsberg og tilbake til Hvaler i ferien. Da var MYE av kjøringen i ca 30 kn. Og snittforbruket lå på ca 30l i timen..

Redigert av Geir V. (see edit history)
Link to post

For å svare på det opprinnelig spørsmålet først, så hadde jeg nok valgt Yanmar. Har selv vurdert, både Steyr sin 3.2l, Yanmar LH4 serie og Volvo sidne motorer i min båt. Jeg endte opp med et par lett brukte Volvo 41 motorer, men da var det prisen som avgjorde, samt enkel teknologi.

 

Hvorfor Yanmar, vel først og fremt fordi det er et annerkjent og innarbeidet merke blant norske motorbåtfolk. Yanmar har alltid vært forbundet med kvalitet slik som jeg kjenner de. Slagvolumet på Yanmar er litt større, og ikke minst turtallet er lavere. Yanmar sine motorer er uten all verdens nymotens teknologi, og hvis de feiler så kan de rapareres på er hvert nes langs kysten. Yanmar leverer også et høyere dreiemoment på sine motorer, dette er naturlig siden slagvolumet er større og slaglengden ikke minst. Dreiemoment i motor bestemmes av enkle fysiske lover, hvor slaglenden kommer inn i bildet (moment er kraft x arm). Kraften som virker på armen/(stemplet) bestemmes av forbrenningstrykket i sylinderen og arealet av stemplet, dvs. boringen. Dette har vært debatert her mange ganger tidligere.

 

Hva er så fast bestemt her av motorprodusenten... Boring og slaglengde kan ikke forandres, da er vi kun igjen med forbrenningstrykket. Det er kun dette vi kan endre i en motor, dette kan endres i størrelse og tidpunkt for når det skal være maksimalt.

 

Turbo er en enhet som kan benyttes her, kompressor en annen, ladeluft kjøling kommer også inn her, samt innsprøytningssystemet. Turboens geometri kan varieres (VGT-Variable Geometry Turbine), men da er det ikke turbinbladene på turbinen som endres, men turbinens innløpsskovler som kan endres i vinkel eller i "bredde" på innløpet, sistnevnte kalles for Holset Variable Geometry og benyttes av blant annet Cummins. Her kan dere se en video som forklare litt om dette prinsippet. http://www.everytime.cummins.com/every/misc/vgt.jsp

 

Det finnes også en annen måte å regulere turbotrykket på og det er en bypass ventil, kalt "wastegate" på nynorsk, dette er en mekanisk eller elektronisk styrt ventil som sørger for at luften går i bypass forbi turbin delen i turboen ved gitte turtall og trykk. Det som bestemmer og styrer dette er vanligvis trykket i insugningsmanfolden. Litt om mekanisk wastegate finnes her: http://www.bankspower.com/Tech_howturbowastegateworks.cfm

 

Ellers så ser jeg at det er mere eller mindre fornuftige forklaringer på sammenhengen mellom mellom slagvolum og effekt, turbotrykk, kompressorer brukt sammen med turbo osv. Det er ikke alt som like bra, men med litt kritisk lesing så kan man jo tilegne seg litt, gjelder nok også mitt innlegg..

 

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Det er vanskelig å noe eksakt fasit svar på om Yanmar er å foretrekke fremfor Steyr siden begge motorern er gode motorer. De råd du får her og har fåt er nok i stor grad subjektive og basert på egenerfaring etter 100 eller 1000 timers drift. Alle fabrikanter lager nok en "mandagsmotor" slik at noen er uheldig og får den. Jeg er litt gammeldags av meg og liker ikke høye turtall, har en inngrodd skepsis til om dette kan holde, men kan selvsagt ikke dokumentere det. Det skjærer langt inn hjerterota når jeg drar motorsykkelen min opp mot maks turtall 11000 rpm, men du verden som det går. Denne motoren holder jo, men hvor lenge ?? ja hvem vet.

 

Avsporing igjen... :headbang: Mitt valg basert på min subjektive oppfatning hadde vært Yanmar, max turtall 3300, anbefalt max 3100, godt dreiemoment, mekanisk innsprøtning, enkel tenkonlogi så selv jeg skjønner noe. Annerkejnt merke som står for kvalitet, er godt innarbeidet langs den norske kyst. Sannsynligvis lettere å selge for god pris om det blir aktuelt. Ulempen er j**la dyre deler da... vet ikke hvordan Setyr kommer ut her, men forhåpenligvis trenger man ikke så mye deler med en Yanmar.

 

Etter dette innlegget så angrer jeg på Volvo kjøpet, noen som trenger et par 41 motorer :lol:

 

En liten avsporng til :headbang: , gutta i offshore klassen bruker jo noen turtallsvillige hjulvisper fra Italia, riktignok ikke dieselfyrt men dog montert i båt. Disse trenger totaloverhaling etter ett løp, dvs. en times kjøring på full fart, vet ikke hva turtallet er men det høres ut som det spinner fort rundt. Ved siste løp her i Qatar rakk ikke alle å skifte maskiner før løp nummer 2, dette medførte at halvparten kom seg ikke til mål for egen maskin. Dette er informsajon jeg fikk fra Spirit of Norway teamet etter løp to, da vi spurte om hvorfor så mange fikk maskinproblemer.

 

Der for ha meg unnskyldt for at jeg klarer å holde meg til det opprinnelige spørsmålet hele tiden :wink:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

...... en bypass ventil, kalt "wastegate" på nynorsk, dette er en mekanisk eller elektronisk styrt ventil som sørger for at luften går i bypass forbi turbin delen i turboen ved gitte turtall og trykk. Det som bestemmer og styrer dette er vanligvis trykket i eksosmanfolden.

Et lite feilskjær, Sydvesten. :lol: Wastegaten slipper EKSOSEN i by-pass basert på trykket i INNSUGNINGSMANIFOLDEN.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Sant nok, her var det mange meninger, og ikke minst følelser inne i bildet.

 

Om man ser litt på historikken når det gjelder slike diskusjoner som dette, vil man finne at noen syns Volvo er supert, mens andre ville ikke eie en Volvo om de fikk den. Dette til tross for at Volvomotorer er montert i et svært stort antall båter, og de fleste, ville jeg tro, er fornøyd. Det samme er også tilfellet med andre motorer. Her må man tenke klart selv, og gjøre seg opp en mening om hva man egentlig ønsker. Forsøke å sile ut de argumentene som kan komme fra en liten fanatiker når det gjelder for eller imot en motor.

 

Det er sagt mye om de forskjellige motorene her, og ingen av de som har nevneverdig erfaring med sin motor har kommet med noe negativt om den. Naturlig nok, det er jo skrevet sanger om sånt. (Ref. Den beste bilen i væla, er den som han har nå, du skulle bare høre, hvis motoren ville gå.) Jeg har selv hatt Volvo i mange år, uten noen problemer. Enda er det mange som ikke anbefaler Volvo. Jeg forstår det ikke. Jeg har flere kamerater som føler det på samme måten. Jeg oppdaget ikke at Volvo kunne være en dårlig båtmotor før jeg begynnte å frekventere fora som dette.

 

I et ovenstående inlegg er det fastslått at forholdet mellom boring og slaglengde er fastlåst av motorfabrikantene, selv om det i samme innlegget er sagt at større slaglengde gir større dreiemoment. Motorfabrikanter har rik mulighet til å endre disse tingene for å komme frem til en motor som er best til sitt bruk. Motorer som skal arbeide tungt (deplasementbåter og delvis halvplanere)har gjerne større slaglengde (og lavere turtall) enn motorer som skal arbeide lett. (planende båter). Rent driftsmessig ville jeg valgt en motor med stort antall hestekrefter til en planende båt, så lenge dreiemomentet er stort nok på relativt lave turtall til å få båten i plan. Da oppnår man raske båter, motstanden er relativt liten etter at planing er oppnådd. Til en deplaementbåt eller en halvplaner ville jeg nok gått litt i andre retningen, da motstanden bare øker med farten. Da er det dumt med en motor som bare har dreiemoment på relativt lavt turtall, mens HK er på topp ved høye turtall.

 

En annen ting er servicemulighetene. Har du et servicested i nærheten av deg? Hvordan service yder de? Nå skal det sies at med alle mine år med båt av forskjellige typer (45 år) har jeg bortsett fra en gang, tror jeg hatt behov for service i ferien. Volvo MD40. Selv da måtte jeg vente på en ny dempeplate et par dager før ferien kunne fortsette. Hadde det vært værre om jeg hadde hatt en annen motor? Neppe.

 

Det er sagt at man må satse på et gammelt velrenomert merke, og derfor velge Yanmar. Skal man se så nøkternt på det må man velge Volvo, de har antagelig eksistert lengst i Norge? Men, hva med Steyr, det er heller ingen oppkomling når det gjelder motorer. Som guttunge (50 år siden)hadde jeg en lastebilsjåfør som kjøpte "den beste bilen som kunne kjøpes for penger". En Steyr, som han selv hentet på fabrikken. Han hadde aldri et problem med bilen, og kjøpte to biler til av samme slag før han ble pensjonert. Han ville ha Steyrs fortrinn selv om det ikke fantes noen serviceorganisasjon bak merket. Det var bare best. Fanatisme? Ikke vet jeg, men når andre hadde problemer med sine biler av forskjellige årsaker, kulde for eksempel, Steyr fungerte. Steyr er også et gammelt merke.

 

Det er logisk at høyt turtall gir større slitasje enn lavt turtall. Men, husk at det ikke er den eneste parameter som gir slitasje i en motor. Ved samme volum vil vel også det mekaniske presset på de forskjellige delene gi endret slitasje. For eksempel vil høyt dreiemoment antagelig gi større slitasje enn lavt dreiemoment om det benyttes.

 

Så må du tenke på andre fordeler/ulemper med de motorene du har plukket ut som kandidater for valget ditt. Jeg har registrert at Steyr har en monoblokk løsning, blokk og topplokk i en klump. Det har over kommet frem som en ulempe, jeg ser det snarere som en fordel. Du trenger aldri å bytte toppakning, noe som skjer fra tid til annen med de aller fleste motorer. Det å bytte toppakning kan man si ikke er så voldsomt alvorlig, men det er også en jobb som må gjøres. Om toppakningen ryker ubeleilig kan en slik sak fort gi følgeskader som gjør at men må slipe topp og topplokk, det vil si en stor reparasjon. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke Yanmar har monoblokk.

 

Har du noen gang opplevd at du har mistet kjølingen til motoren? Dette skjer fra tid til annen, og gjerne når det passer som dårligst. Å fikse en sånn sak i dårlig vær er ikke bare moro. Med En Steyrmotor kan du kjøre videre på redusert turtall uten problemer. Den blir varm OK, men den er bygget for å tåle det.

 

Jeg antar begge motorleverandørene kan gi en garanti for båten din sine egenskaper etter motorbytte når det gjelder fart, planingsterskel, forventet belastning før planing ikke er mulig, basert på erfaringer fra tidligere prosjekter.

 

Dermed er valget ditt. Du må vurdere de forskjellige prestanda på motorene mot hverandre, og vektlegge det du har mest bruk for. Monteringsmuligheter, hastighet, kraft, levetid, service, kostnadseffektivitet. miljø (støy etc). Hva sier magefølelsen din da?

 

Selv har jeg en tung halvplaner. Motorvolum pr motor, 5,8 liter, 145 HK. Dreiemoment ikke oppgitt, men jeg tror det er stort i hele turtallsområdet. Topp turtall, 2 400 rpm. Marsjfart 12knop/1900 rpm. Med andre ord motorer som passer båten. Imidlertid har jeg tro på at det også hadde fungert med moderne motorer med høyt turtall, men det måtte nok flere HK til for å oppnå det samme.

 

Da tror jeg du gjør det riktige valget. Ha en fin helg.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Du verden hva du Bitteliten vet om turboer.

 

Hva styrer vridningen på turboens blader?

 

Kanskje du har noen linker å vise til slik at vi kan få oppdatere våre kunnskaper.

Jeg har Ingen aning hva som styrer turbo bladenes vridning. Målet mitt var å forsøke å indikere at utviklingen har gått forbi det stadiet der stort volum = masse krefter alene, og utviklingen på dieselmotorer har gått fort de siste årene. Det er ikke mer enn ca. 10 pr siden den første common rail motoren ble lansert, og i dag finnes dette i " alle" biler. Og nå kommer båtmotorprodusentene etter (Jeg vet ikke om Yanmar har common rail diesel motorer ennå). Turbo/kompressor og ikke minst datastyring gjør at man kan ta ut mer kraft av en motor.

Må si at jeg er imponert over kunnskapen til mange her som fremkommer om motorer i disse diskusjonenen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Et lite feilskjær, Sydvesten. :lol: Wastegaten slipper EKSOSEN i by-pass basert på trykket i INNSUGNINGSMANIFOLDEN.

Legger meg flat for kritikken, det stemmer det. Det skal være innsug og ikke eksos hvis ikke så forsvinner logikken med wastegaten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

men Yanmar derimot hadde vi i mangen båter i marinen og de var MEGET pålitelige! (om det har noe å si) :wink:

 

I lige måde. Men selv om Yanmar var en bra opplevelse så holder jeg en knapp på Volvo av flere grunner. Syntes VP er lettere å skjønne seg på og forholdet til forhandleren er veldig hyggelig og greit. Sånt forhold hadde jeg ikke til Yanmar pusheren.

Link to post

I et ovenstående inlegg er det fastslått at forholdet mellom boring og slaglengde er fastlåst av motorfabrikantene, selv om det i samme innlegget er sagt at større slaglengde gir større dreiemoment.

Dette stemmer selvsagt helt, mulig jeg ikke presisterte dette godt nok da, skal gjøre et nytt forsøk da.

For en gitt motor f.eks Yanmar 4LH eller Steyr 3.2L så dette forholdet låst, hvis ikke så faller jo hele innelgget mitt bort. Det er en forutsetning for hele innlegget som jeg regnet med kom frem hvis man leste hele innlegget.

 

For en gitt motor levert fra en eller annen produsent så er boring og slaglende gitt for en bestemt motor, f.eks en motor basert på 40 blokka til Volvo. For å endre egenskapene til denne motoren kan man enklest endre på parametere som har med forbrenninsgtykket å gjøre. Så vidt jeg kan se så boring og slag det samme for alle motorene som er basert på 40 blokka eller andre Volvo blokker, men effekten og dreiemomentet er forskjellig mener jeg å ha sett.

 

Større slaglengde gir selvsagt større dreiemoment under forutsetning at forbrenninstrykket er likt og arealet av stemplet er likt...

 

Det er jo også helt klart at motorfabrikantene kan endre dette som de selv vil, men når en motorblokk er kommet på markedet så er det mest vanlig at man endrer på de parametre som er gitt over for å endre på egenskapene til denne motorene. Det være seg chip tuning for de har denne muligheten, eller andre ting.

 

Håper det er litt mere fortsåelig nå.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

:flag: ENDELIG BESTEMT....

 

Valget ble YANMAR og motor og drev er bestilt i dag.

Det som avgjorde valget var 5 maskinister som alle ville velge Yanmar.

Begrunnelsen var at:

Godt utbygd servicenett

Skeptisk til hva som skjer når motor skal overhales (monoblokk) Tror det blir dyrt.

Verdien på båt/motor hvis den skal selges.

Yanmar er Yanmar..................

 

Får også gratis hjelp til montering

Forhandleren skal også bruke båten min til å finne riktig propellvalg (testkjøring)

 

Har også en MEGET fornøyd eier med samme motor og båt som ligger i nabohavna.

 

Magefølelsen sier at jeg har gjort et riktig valg. :smiley:

 

Men jøss Steyr er helt sikkert en god motor men tapte på målstreken med kun noen få millimeter.

 

Mulig jeg er litt gammeldags, men skitt au. :smiley:

 

Hilsen en stolt Yanmar eier og håper at hun som står ute i hagen også blir fornøyd. :yesnod:

Link to post

:flag:  ENDELIG BESTEMT....

 

Valget ble YANMAR og motor og drev er bestilt i dag.

Det som avgjorde valget var 5 maskinister som alle ville velge Yanmar.

Begrunnelsen var at:

Godt utbygd servicenett

Skeptisk til hva som skjer når motor skal overhales (monoblokk) Tror det blir dyrt.

Verdien på båt/motor hvis den skal selges.

Yanmar er Yanmar..................

 

Får også gratis hjelp til montering

Forhandleren skal også bruke båten min til å finne riktig propellvalg (testkjøring)

 

Har også en MEGET fornøyd eier med samme motor og båt som ligger i nabohavna.

 

Magefølelsen sier at jeg har gjort et riktig valg. :smiley:

 

Men jøss Steyr er helt sikkert en god motor men tapte på målstreken med kun noen få millimeter.

 

Mulig jeg er litt gammeldags, men skitt au. :smiley:

 

Hilsen en stolt Yanmar eier og håper at hun som står ute i hagen også blir fornøyd. :yesnod:

Gratulerer med valget av ny maskin, regner med at du blir meget godt fornøyd med denne motoren :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

:flag:  ENDELIG BESTEMT....

 

Valget ble YANMAR og motor og drev er bestilt i dag.

Det som avgjorde valget var 5 maskinister som alle ville velge Yanmar.

Begrunnelsen var at:

Godt utbygd servicenett

Skeptisk til hva som skjer når motor skal overhales (monoblokk) Tror det blir dyrt.

Verdien på båt/motor hvis den skal selges.

Yanmar er Yanmar..................

 

Får også gratis hjelp til montering

Forhandleren skal også bruke båten min til å finne riktig propellvalg (testkjøring)

 

Har også en MEGET fornøyd eier med samme motor og båt som ligger i nabohavna.

 

Magefølelsen sier at jeg har gjort et riktig valg. :smiley:

 

Men jøss Steyr er helt sikkert en god motor men tapte på målstreken med kun noen få millimeter.

 

Mulig jeg er litt gammeldags, men skitt au. :smiley:

 

Hilsen en stolt Yanmar eier og håper at hun som står ute i hagen også blir fornøyd. :yesnod:

 

Gratulerer :flag:

 

Jeg hadde gjort akkurat det samme valget

 

Så godt som samtlige maskinister jeg kjenner har også stått fast på at det er to maskiner som stiller i en egen klasse når det gjelder både fritidsbåt og mindre yrkesfartøy (offshore osv.). Det er Yanmar og Vetus-motorer.

 

Jeg er også litt skeptisk til dette monoblokk-prinsippet, det vil jo i praksis si at hvis noen fremmedlegemer skulle dette ned i motor (som kan skje fra tid til annen, f.eks. ventiler, rester av glødeplugger/dyser o.li.) som ofte kan medføre store reparasjoner, så er det større sannsynlighet for at hele monoblokka må byttes (sannsynligvis ikke så billig).

Link to post

Legger meg flat for kritikken, det stemmer det. Det skal være innsug og ikke eksos hvis ikke så forsvinner logikken med wastegaten.

Det er vel sikkert en så kalt pop-off-valve du henviser til. Den "letter" på overtrykket fra turboens ladeluft side.

 

Ps. Er det ikke noen av Offshore-gutta som fyrer med diesel også, de bruker visst Seatek-maskiner. Nå er jo ikke de noe mindre italienske da... :confused:

Link to post

Det er vel sikkert en så kalt pop-off-valve du henviser til. Den "letter" på overtrykket fra turboens ladeluft side.

 

Ps. Er det ikke noen av Offshore-gutta som fyrer med diesel også, de bruker visst Seatek-maskiner. Nå er jo ikke de noe mindre italienske da... :confused:

Joda det er muligens en italiensk båt som bruker Seatek i år. Ugland brukte dette for 2002 sesongen, men i 2003 var det blitt forbudt av en eller anne grunn. I år virket det som en italiensk båt gikk med diesel, hadde i allefall en hærlig lyd sammenlignet med de andre...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har en 256 STEYR i en 1999 mod Bayliner 2858 som veier 3,8 T. Nytt Bravo 3 drev med utveksling 2:1 og 22" prop.

Toppfart logget med GPS er 30 knop ved 4250 o/min. Marsjfart 25 knop ved ca 3750 o/min.

Jeg er godt fornøyd med motoren som går meget stille og pent. Starter alltid på første forsøk, siste oppstart ved -8 grader C ute. Dynamoen er eneste problem, gikk varm og måtte skiftes. Så vidt jeg vet vil nye motorer i dag ha løst dette problemet.

Link to post
  • 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...