kjetillunde Startet 21.August.2011 Link til dette innlegget Startet 21.August.2011 På Biltema hadde de ikke CRC 6-66... De hadde to typer: 1.) Motorkonservering marin 2.) X5 Hvilken av disse fungerer best til å spraye inn i påhengsen før vinterlagring? Er CRC 6-66 bedre? Motorkonservering marin: X5: CRC 6-66: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 her er nok motorkonservering best , den er betraktelig seigere enn 6-66 (som vel stort sett kan anses som en litt tykkere versjon av 5-56...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 22.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 her er nok motorkonservering best , den er betraktelig seigere enn 6-66 (som vel stort sett kan anses som en litt tykkere versjon av 5-56...) De på biltema sa at Motorkonservering var kun for å spraye inn i sylinderne...? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 trodde det var det du mente..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pettern1972 Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 pleier å ha litt diesel i sylinderene jeg, mulig jeg er helt på jordet, men det har funket i alle år... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
FredrikW Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 På UB-motorer har jeg alltid brukt såkalt "Fogging oil" i luftinntaket, helt til motoren kveles. Da skal den i følge anvisningen på boksen være innvendig konservert etter sesongen. Den boksen jeg har i skapet akkurat nå heter "Sierra Fogging oil". I følge et av landets største verksteder for utenbordsmotorer er dette den beste konserveringsolja... Til andre ting, som beskyttelse av elektriske kontaktpunkter etc. under motorcoveret bruker jeg 6-66. Har også en boks med "BRP Johnson/Evinrude Anti-Corrosion Spray" i skapet, men har ikke noe tro på at den er så mye bedre enn 6-66 (bare dyrere). Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 På UB-motorer har jeg alltid brukt såkalt "Fogging oil" i luftinntaket, helt til motoren kveles. Da skal den i følge anvisningen på boksen være innvendig konservert etter sesongen. Den boksen jeg har i skapet akkurat nå heter "Sierra Fogging oil". I følge et av landets største verksteder for utenbordsmotorer er dette den beste konserveringsolja... Ifølge biltema er Motorkonserveringsoljen til denne bruken.. Til andre ting, som beskyttelse av elektriske kontaktpunkter etc. under motorcoveret bruker jeg 6-66. Har også en boks med "BRP Johnson/Evinrude Anti-Corrosion Spray" i skapet, men har ikke noe tro på at den er så mye bedre enn 6-66 (bare dyrere). Ifølge biltema er X5 til denne bruken.. Kan jeg bruke Motorkonserveringsoljen fra biltema til begge disse bruksområdene? Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 5-56 og WD-40 består vel stort sett av diesel (til en høy literpris)? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 pleier å ha litt diesel i sylinderene jeg, mulig jeg er helt på jordet, men det har funket i alle år... 5-56 og WD-40 består vel stort sett av diesel (til en høy literpris)? Jeg er kanskje ikke helt på jordet allikevel da Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Slice of Life Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 CRC har en spray som heter store oil eller lube hvis jeg ikke husker feil.Grønn boks.Skal legge en mer holdbar film på utsiden av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 5-56 og WD-40 består vel stort sett av diesel (til en høy literpris)? syns nesten de virker å være enda mer flyktig enn diesel (og de lukter iallefall bedre ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Flow Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 (redigert) syns nesten de virker å være enda mer flyktig enn diesel (og de lukter iallefall bedre ) Link til databladet for 5-56: http://www.norprodukter.no/content/download/403/2638/version/1/file/CRC+5-56.pdf => Destillater (petroleum), hydrogenbehandlede lette 60%-100%. Petroleumsdestillatet (diesel?) er sikkert renset for lukt, og tilsatt noe sitrus greier for å lukte bedre. Redigert 23.August.2011 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster'n Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Jeg har brukt CRC 666 på min motor siden 2003. Finnes ikke antydning til eir eller rust på den. Har vasket motoren 3-4 ganger årlig og sprayet på 666. Funker bra synes jeg Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Samme her. 6-66 til innvendig og utvendig konservering. Sprayer god mengde inn i forgasser, til det ryker godt. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Kan også anbefale CRC 3-36 for konservering. Den holder belegget bedre enn f eks 5-56 og 6-66. Disse er jo først og fremst til rustoppløsning og smøring. Jeg synes de virker som om de fordamper litt for fort til å gi konservering. http://www.markingpendepot.com/images/products/detail/crc336.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Har brukt CRC 6-66 i mange år og aldri opplevd at denne fordamper, men sparer heller ikke på "godsakene" når jeg dusjer med denne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HansH Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Ser at jeg over kom i skade for å nevne CRC 3-36. Den jeg mente er CRC SP 350. Den gir garantert gir korrosjonsbeskyttelse enn WD-40, CRC 5-56, CRC 6-66 og CRC 3-36. Er ellers enig i at 6-66 er ok når den legges på i rikelige mengder. Synes likevel CRC SP 350 er ennå bedre. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Sp 350 er sikkert bedre ja, men 6-66 har jeg alltid for hånden. Og det er nok tilstrekkelig for vinterlagring:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.