Jump to content

Tips til lydisolering med godt resultat


theppan07

Recommended Posts

Jeg har lydisolert motorrommet i sommer, men hadde et par utfordringer med at det var trangt å komme til enkelte steder spesielt mellom innerskrog og ytterskrog. Det var vanskelig å få komprimert og tilpasset de ulike strimlene jeg trengte uten at strimlene med lydplater klebet seg opp på de gale stedene.

 

Synes selv at jeg fant en glimrende løsning på dette problemet.

 

Tok Biltemas 3 cm lydplater med selvklebende tape og klippet de opp i ca 50 cm lange og 4 cm brede strimler.

 

Deretter limte jeg sammen to og to (rygg mot rygg) med kontaktlim slik at de hadde tape på begge sider.

Deretter la jeg de i vann slik at de ble våte.

 

Så tok jeg:

- En planke

- La på tynn plast (Gladpack)

- La på en våt lydplatestrimmel

- La på nytt lag med tynn plast

- Ny planke.

Med 2 tvinger klemte jeg dette sammen og skrudde 3-4 skruer igjennom plankene. Deretter fjernet jeg tvingene og la min nye ”sandwich” i fryseboksen.

 

Produserte deretter flere strimper på samme måte og hadde de i fryseboksen til lageret var stort nok. Noen enkle og noen doble som var limt rygg mot rygg.

Den tynne plasten var nødvendig slik at strimlene ikke frøs fast til plankene!

 

Deretter var det bare å ta alle de flate strimlene i en kjøleboks og reise ned til båten med tommestokk og saks.

 

Så var det bare å klippe til strimler i rett lengde, ta av teipen og sette de på plass i tynnere eller tykkere lag avhengig av fasong og behov.

 

Etter 1/2 time var strimlene tint og ferdig svellet og dermed både skviset og limt fast.

 

Resultatet ble meget bra.

:thumbsup::thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...