Jump to content

Bør denne offeranoden skiftes?


larsen2000

Recommended Posts

derimot bør den børstes med stålbørste eller lignende lett sliping slik at rent metall kommer fram igjen.. da er den mere effektiv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Finnes det en enkel måte å fjerne skjell (eller hva det nå er) på hekkfestet også?

 

30% saltsyre fra Jernia feks.

Saltsyren "spiser" kalken ruren er bygget opp av. Pensle på, vent litt og spyl med masse vann.

(Uten vernebriller, kan det godt være du vil huske den behandlingen i lang tid etterpå. Noen bruker hansker også)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her...men hvorfor bøste den med en stålbørste...det tæres jo ikke noe mindre for det

 

Nei. Den tæres mere fordi den har bedre kontakt med vannet. Offeranodens jobb er å bli tæret opp og ikke å vare så lenge som mulig.

Første gangen jeg tok opp min båt etter at jeg kjøpte den, fant jeg både en offeranode og en Jordingsplate som var stoffet over med bunnstoff. Annoden kunne sikkert klart seg i maaange år om jeg ikke hadde gjort den ren.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Når du likevel skal ta den av, sjekk vekten og aller helst sammenlign med en ny. Utseende betyr lite men vekten er det som virkelig forteller hvor mye sink som er igjen. Har sett mange anoder som tilsynelatende ser helt fine ut men som likevel er opptært.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Børst den med en Rustfri stålbørste som Index seier, eller puss over den med smergel. Med en gang du tar en offeranode som har vært i vann på land, skjer det en kjemisk reaksjon og det danner seg et overflatebelegg på zinken. Dette må pussest vekk, eller så får du en offeranode med lite effekt.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye greier. Børste med stålbørste: Da legges det igjen et lag med Fe. Det betyr at anoden vil sett igang å ofre seg mot dette jernet (Fe), og anoden kan bli passivert. Når det gjelder pussing med smergel, så inneholder dette SiC (silisiumcarbid). Samme effekten som med stålbørste. Om det er et tykt lag med kalk på anoden, så er den passivert. Da kan den vaskes i saltsyre for å fjerne kalken. Hvis det er vanlig sinkoksid (porøst som kan pilles av), så spiller det ingen rolle. Poengen med anoden er at den skal ha elektrisk kontakt med det metallet den skal beskytte. Dessuten må den kunne være våt helt inn til sinkmetallet for at man skal ha ionetransport.

 

For å rense mine anoder, så har jeg benyttet vinkelsliper med 'børste' av kunststoff eller slipeskiver beregnet for rustfritt stål. Og så er det vekten av anodene som tilsier hvor mye de er slitt. Man kan greit kjøre dem ned til 30 % av opprinnelig vekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva våtslipepapir inneholder, jeg refererte kun til smergel. Hvis anodene kun har et tynt, grått belegg, så kan vi vel regne med at det er sinkoksid. Og da er det helt i orden. Jeg hadde en salvannskjølt Yanmar i forrige båten. Den spiste også lite anoder, så det kan være helt normalt. Man skal passe på at det er skikkelig elektrist kontakt mellom anodene og det metallet som skal beskyttes av anoden.

Link to post
Share on other sites

det finnes rustfrie stålbørster også

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

det finnes rustfrie stålbørster også

 

Rustfritt stål: Ci, Cr etc. ligger høyere i spenningsrekken enn Fe. Og mesteparten av det rustfrie stålet er Fe. Det er ikke dermed sagt at det ikke går bra. Men på mine anoder bruker jeg materialer som ikke er i spenningsrekken. Da blir det heller ingen konflikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...