larsen2000 Startet 22.August.2011 Del på Facebook Startet 22.August.2011 Usikker på når anoder skal skiftes, er det når det så smått har begynt å tære på dem, eller når den nesten er tært bort? En av mine anoder ser slik ut nå: Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Ser ut som du kan sjekke denne igjen neste år. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Ser helt grei ut den. Det er flatearealet som er i kontakt med sjøen som avgjør virkningen. Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Den hadde ikke jeg byttet..... Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Da lar jeg den være. Må forøvrig ta den av for å komme til noe under den. Bare å skru den på igjen, eller skal det fettes/sprayes noe mellom anode og motor? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 derimot bør den børstes med stålbørste eller lignende lett sliping slik at rent metall kommer fram igjen.. da er den mere effektiv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Faxen Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Offeranoder bør skiftes når de er 50% oppbrukt. Det er bra å børste de med stålbørste, samt IKKE ha bunnstoff på den. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
larsen2000 Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Takk for tips om stålbørste! Finnes det en enkel måte å fjerne skjell (eller hva det nå er) på hekkfestet også? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Det må i så fall benyttes en rustfri stålbørste, ellers så forurenser du sinken med jernpartikler og ødelegger den! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 :-))))))) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Finnes det en enkel måte å fjerne skjell (eller hva det nå er) på hekkfestet også? Bruk en skikkelig skrape. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Er det ikke fare for å ta lakken i samme slengen da? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Finnes det en enkel måte å fjerne skjell (eller hva det nå er) på hekkfestet også? 30% saltsyre fra Jernia feks. Saltsyren "spiser" kalken ruren er bygget opp av. Pensle på, vent litt og spyl med masse vann. (Uten vernebriller, kan det godt være du vil huske den behandlingen i lang tid etterpå. Noen bruker hansker også) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Skipper Båtløs Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Mange gode råd her...men hvorfor bøste den med en stålbørste...det tæres jo ikke noe mindre for det Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Mange gode råd her...men hvorfor bøste den med en stålbørste...det tæres jo ikke noe mindre for det Nei. Den tæres mere fordi den har bedre kontakt med vannet. Offeranodens jobb er å bli tæret opp og ikke å vare så lenge som mulig. Første gangen jeg tok opp min båt etter at jeg kjøpte den, fant jeg både en offeranode og en Jordingsplate som var stoffet over med bunnstoff. Annoden kunne sikkert klart seg i maaange år om jeg ikke hadde gjort den ren. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ollebolle2 Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 eller skal det fettes/sprayes noe mellom anode og motor? Nei. Det skal være god kontakt mellom anode og motor. Intet fett\spray eller annet dikkedarier.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Når du likevel skal ta den av, sjekk vekten og aller helst sammenlign med en ny. Utseende betyr lite men vekten er det som virkelig forteller hvor mye sink som er igjen. Har sett mange anoder som tilsynelatende ser helt fine ut men som likevel er opptært. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
ultra1 Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Børst den med en Rustfri stålbørste som Index seier, eller puss over den med smergel. Med en gang du tar en offeranode som har vært i vann på land, skjer det en kjemisk reaksjon og det danner seg et overflatebelegg på zinken. Dette må pussest vekk, eller så får du en offeranode med lite effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Her var det mye greier. Børste med stålbørste: Da legges det igjen et lag med Fe. Det betyr at anoden vil sett igang å ofre seg mot dette jernet (Fe), og anoden kan bli passivert. Når det gjelder pussing med smergel, så inneholder dette SiC (silisiumcarbid). Samme effekten som med stålbørste. Om det er et tykt lag med kalk på anoden, så er den passivert. Da kan den vaskes i saltsyre for å fjerne kalken. Hvis det er vanlig sinkoksid (porøst som kan pilles av), så spiller det ingen rolle. Poengen med anoden er at den skal ha elektrisk kontakt med det metallet den skal beskytte. Dessuten må den kunne være våt helt inn til sinkmetallet for at man skal ha ionetransport. For å rense mine anoder, så har jeg benyttet vinkelsliper med 'børste' av kunststoff eller slipeskiver beregnet for rustfritt stål. Og så er det vekten av anodene som tilsier hvor mye de er slitt. Man kan greit kjøre dem ned til 30 % av opprinnelig vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Er det ikke fare for å ta lakken i samme slengen da? Selvsagt. Metode som benyttes må vurderes opp mot hvor redd man er for underlaget. Skraping forutsetter normalt en eller annen form for etterbehandling. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Hulda, dette viste jeg ikke. Brukte smergel(våtslipepapir) på mine 4 anoder i blokka ved vårpussen. De var nesten som nye, og skiftes skjelden. Hadde et tynt belegg. Bør jeg ta dem ut og vaske de i saltsyre før vinteren? Hvilket blandingsforhold? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Jeg vet ikke hva våtslipepapir inneholder, jeg refererte kun til smergel. Hvis anodene kun har et tynt, grått belegg, så kan vi vel regne med at det er sinkoksid. Og da er det helt i orden. Jeg hadde en salvannskjølt Yanmar i forrige båten. Den spiste også lite anoder, så det kan være helt normalt. Man skal passe på at det er skikkelig elektrist kontakt mellom anodene og det metallet som skal beskyttes av anoden. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Disse anodene tæres lite, det står i boka at de skal inspiseres og rengjøres. Motoren er forøvrig en Yamaha F225. Anoden på braketten skiftes hver vår uansett, da det er forskjell på hvor mye som spises fra år til år. Og god kontakt er jeg nøye på. takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 det finnes rustfrie stålbørster også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 det finnes rustfrie stålbørster også Rustfritt stål: Ci, Cr etc. ligger høyere i spenningsrekken enn Fe. Og mesteparten av det rustfrie stålet er Fe. Det er ikke dermed sagt at det ikke går bra. Men på mine anoder bruker jeg materialer som ikke er i spenningsrekken. Da blir det heller ingen konflikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.