Jump to content

Vet dere hvordan det ser ut inni landstrømkabelgata?


Kjetil1

Recommended Posts

Jeg spør slik fordi det kan være skummelt med kabelgater tettpakket med kabler og kontakter.

Jeg kom nettopp hjem etter en liten svipptur nedom båten. Der hadde jeg fått for meg å ta av lokkene på de kabelgatene som ligger i skapet bak el.tavla. Jeg ville se hvilke ledninger som gikk hvor. Hvorfor jeg brettet opp kabler og kikket på den nederste kontakten vet jeg ikke, men det viser seg å ha vært en god ide.

Da jeg løfter såvidt på de nederste kontaktene ser jeg at den ene er brunsvart i plasten og det er svimerke under den, og selve kontakten er svidd.

 

011.jpg

 

012-1.jpg

 

Det ser ut til at det har vært dårlig kontakt og/eller varmgang i den, og det er den som leder 110v fra landstrømskontakt/inverter og til de diverse sikringer og slikt i skapet. Heldigvis har vi ikke hatt noen overnattinger med landstrøm på, og masse bruk av strøm via skapet. Noe som igjen sier meg at dette har vært slik siden før jeg kjøpte båten. Jeg synes dette er bekymringsfullt og er usikker på om jeg skal hyre elektriker for full sjekk og sende regning til selger/tidligere eier...

 

Men, dette er tydeligvis noe som ikke sjekkes ved servicer, og har man båt og overlater all service til firmaer, er det langt fra sikkert at man har en trygg båt. Og det er nok ikke alle som tar vedlikehold selv som graver i kabelgatene i båten sin...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Apropos det å sende rekning til tidlegare eigar: eg trur det hadde vorte sendt mange rekningar kring om i Noregs land om ein skulle få tidlegare eigarar til å reparere feil på bruktbåtar. Slikt er nok berre noko ein må rekne med når ein kjøper (brukt)båt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser i tråden om båten ser du at det er ikke kun denne ene tingen som er utslagsgivende. Og for å sitere salgsannonsen; "Båten er velholdt og i kjempebra stand. Motorene har lavt timetall (700) og er særdeles godt vedlikeholdt."

 

Kan ikke si etterhvert at den beskrivelsen passer den båten jeg har kjøpt...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...