Jump to content

Hvordan pakke båten inn for vinteren ?


Gtir_man

Recommended Posts

Hei..

 

Er en fersk båteier (Båten min) og nå står vinteren snart på døra og banker..

 

Har prøvd å søke på forumet men treffer liksom ikke det jeg er på jakt etter..

 

Mitt problem lyder slik :

 

Jeg skal ha båten hjem i hagen , og jeg bor rett ved en hovedvei som det blir mye veistøv fra pga pigg dekk osv..

Jeg vill da pakke inn båten best mulig men er jo livredd for at hele båten skal bli full av mugg pga alt for tett innpakking.

 

Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte ?

 

Hvis dere ser på skissa jeg har laget er det min tanke.

 

Øverst i hver enda av stativet legger jeg inn et 4" rør for utlufting, ellers pakker jeg båten godt inn på alle sider, men lar det være åpning mellom fenderlist og pressening så det kan komme luft inn..

 

Er dette en god idè ??

 

vinter_lagring.jpg

 

Bør jeg ha på varme eller en vifte til sirkulasjon ? Jeg kommer til å ta inn alt av puter/kalesje,noen av dørkeplatene osv.. det meste som er løst.

 

Og hvem kjører båter hjem i skien/porsgrunn området ?

 

Takker for alle svar.. :)

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

hvis jeg skulle lagret min båt et sted med mye skitt i lufta ville jeg lukket den best mulig og så hatt en luftavfukter inne. Da trenger du ikke ta ut hverken madrasser eller annet. Utvendig trenger du kun det som trengs for å hindre at den blir full av snø, og ellers ha god lufting.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Flott båt :thumbsup:

Jeg har på min en byggvifte (ikke billig vifteovn/ men byggvifte med kulelager osv.) som på halv effekt lav termostat instilling går hele vinteren.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

men har dere døren til cabin åpen slik at en varmer opp hele "teltet" ?

 

Holder det hvis jeg setter inn flere av disse manuelle fuktslukerne og en vifte ovn som sirkulerer lufta ..

 

Madrasser,puter og alt tar jeg inn da jeg har stor nok lagringsplass til alt slikt inne.. men ikke til båten uheldigvis :)

 

Ser flere pakker den vekk uten noe form for utlufting i toppen eller varme på, men ville kanskje tro at klima der en bor har mye og si...

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør for så vidt det samme som du gjør, men jeg har rør i hver ende med vesentlig større tverrsnitt (ca. 40 cm diameter) for gjennomlufting. Nederst bruker jeg tau på tvers av båten (under båten) slik at nedre del av presseningen blir trukket helt inn til båtskroget. Dette er for å unngå at avdamping/vanndamp fra grunnen under båten skal samle seg under presenningen - det vil skje, etter min mening, dersom presenningen henger som et "åpent telt" over båten

Link to post
Share on other sites

Min metode = 1 stor pressening over båten med et stativ, Lukket helt igjen i buen og delevis åpen bak. Da får båten god lufting. ha åpningen motsatt vei vinden går. Evt 2 presseninger. Så 2-5 liter flasker til å holde presseningen nede. Bruker flasker istedefor tau fordi det er lett å få litt slakk på tauet. Har ca 5-7 flasker på hver sin side.

 

Å bruke noe varmeovn eller noe lignende syntes e helt unødvendig

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dengang faderen hadde kalesjebåt hadde vi kalesjen på under presenningen, 2 lag hindrer kondensregn inne i båten.

Skroget ble grundig rengjort og satt inn med vaselinolje ( da fester ikke smuss og støv seg til skroget, samt glansen blir finere ved neste polering.)

 

Angående lufting, vifter, varme osv. Her spiller mange variabler inn, men anbefaler å strippe båten mest mulig for puter og løse tekstiler.

 

Ellers så er det bare å følge med, det er lite bry og sjekke dette en gang i uka da båten står i hagen. Blir det klamt og vått inne så er det bare å justere lufting, sette på varme, avfukter eller fuktsluker bokser, eller finne på noe annet lurt som virker.

 

Er du i tvil om det kan komme mus ombord er det lurt å sette ut noen feller. Musebol er ikke gøy å få i båten.

 

Folk som får omgjort båten til sopp & jordslagkoloni følger ikke med og lar båten stå vinteren igjennom uten tilsyn.

Link to post
Share on other sites

Vær litt obs hvis du har kalesje på og presenning over. Det er lett at kalesje får ekstra slitasje hvis det blir kontakt. Mange bruker en gammel kalesje som vinterkalesje og bare har en ekstra støtte under bærende del av kalesje.

 

Det viktigste er vel uansett at man ser etter båten også om vinteren om det gjelder snø,frost osv.

 

Ligger båten på land må du ekstra sjekke at alt er frostsikret som vanntanker,toalett, motor osv.

Link to post
Share on other sites

Båten kommer til å ligge i hagen, så tillsyn blir det :)

 

Kalesjen tar jeg inn.. Stativet jeg har er et alu stativ med 3 støtter midt i båten...

Vanntank blir tømt,Diesel blir fult helt opp, motor blir klargjort for vinter.. fuktsluker bokser blir satt ut ... Muse feller var heller ikke dumt for å være på den sikkre siden :)

 

 

Så tror jeg har tenkt på det meste :)

 

Septik har jeg ikke enda men skal monteres før neste år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...